Strona korzysta z plików cookies. Zamknięcie tego komunikatu oznacza zgodę na ich zapisywanie na Twoim komputerze. Dowiedz się więcej. Zamknij
Artinfo.pl Portal Rynku Sztuki
ul. Dzielna 3, 00-162 Warszawa
tel. 022 818 94 68 | biuro@artinfo.pl
KARTA OBIEKTU
TCHÓRZEWSKI Jerzy | Pogoń, 1958 r.

Jerzy TCHÓRZEWSKI (1928 Siedlce - 1999 Warszawa)

Pogoń, 1958 r.

olej/płótno, 93,5 x 132 cm
sygnowany i datowany l.d.: 'J. Tchórzewski 58'
opisany na odwrociu: 'J. Tchórzewski 58 | "POGOŃ" '
na odwrociu naklejki wystawowe z V Biennale Sztuki w Sao Paulo z 1959 roku - opisowa i z numerem '1', naklejka z opisem obrazu oraz naklejka wywozowa z Zachęty (jako "Obraz YF")
opisany na blejtramie (częściowo nieczytelnie) : '[JERZY TCHÓRZ] EWSKI "OBRAZ YF" góra'

WYSTAWIANY:
- V Biennale Sztuki w São Paulo, 1959

LITERATURA:
- Jerzy Tchórzewski. Słowa i obrazy, red. Dorota Folga-Januszewska przy współpracy Krzysztofa Tchórzewskiego, Olszanica 2009, s. 75, il. 103
- Mistrzowie Polskiego Malarstwa Współczesnego. Jerzy Tchórzewski, Poznań 2001, s. 54, (il.) kat. 24, jako "Pogoń"

Dla Jerzego Tchórzewskiego udział w V Biennale sztuki w São Paulo był zwrotnym punktem w jego karierze artystycznej. Wydarzenie miało miejsce równo dekadę po debiucie malarza, który odbył się podczas I Wystawy Sztuki Nowoczesnej w Krakowie. Tchórzewski miał już za sobą okres figuratywny, podczas którego w wyimaginowanych pejzażach umieszczał ludzkie sylwetki i fantastyczne stwory. Po 1955 roku zaczął tworzyć abstrakcyjne wizje kosmicznych kataklizmów, wybuchów świetlistych wulkanów, monstrualnych błyskawic, rozbłyskujących i gasnących gwiazd. Jego twórczość stanowiła wyjątek na arenie polskiej sztuki powojennej, zapełnionej przez rodzime reinterpretacje neoawangardy i malarstwa materii. Swoimi pracami Tchórzewski wyróżniał się na tle innych uczestników Biennale - Jana Lebensteina, Stefana Gierowskiego, Tadeusza Brzozowskiego, Aleksandra Kobzdeja i Jerzego Nowosielskiego - przede wszystkim niepowtarzalnym podejściem do zagadnienia światła w obrazie. Hanna Ptaszkowska pisała o jego twórczości: "Materia, przestrzeń, ruch, światło. W związku z malarstwem Tchórzewskiego mówi się o tych zjawiskach. One istnieją rzeczywiście, jako najbardziej widoczne cechy tego malarstwa. Są doń przywiązane, tak jak kora, która wyrasta z drzewa, a równocześnie tworzy jego osłonę. Nie sądzę, aby można było rozpatrywać je jako problemy autonomiczne. Wiązałby nas wówczas zewnętrzny układ odniesienia. Kierunek rozważań wyznaczałoby pojęcie materii, pojęcie czasu itp. Wobec malarstwa Tchórzewskiego trzeba przyjąć metodę odwrotną. Struktura tego zjawiska jest wielopoziomowa, przy czym żaden z tych poziomów nie tłumaczy sam przez się. Każdy odwołuje się do motywów coraz głębiej ukrytych. Motywy te zachowują przy tym absolutną wyłączność wobec wszelkich innych zjawisk - w swoich najgłębszych rejonach nie poddają się już żadnym określeniom. Zewnętrzne cechy formalne schodzą więc do rzędów objawów, co nie znaczy, że są one mniej ważne. Stanowią przecież integralną część zjawiska, jako takie mogą podlegać analizie.
Czas i przestrzeń. Jakakolwiek próba klasyfikacji układu przestrzennego prowadzi do wyników relatywnych. Żaden kierunek, żadna relacja przestrzenna nie ma wartości bezwzględnej. Każdy przypadek określa alternatywa oddalenia lub przybliżenia, uchylania się lub przeniknięcia. Przestrzeń żyje więc życiem podwójnym, potrójnym, wieloczłonowym - zmiennym. Odniesienie tego relatywizmu do współczesnych podstaw naukowych wydaje mi się uproszczeniem. Malarstwo Tchórzewskiego nie jest metaforą, czy choćby śladem porządku zewnętrznego. Względność przestrzenna jest wynikiem wewnętrznej komplikacji. Podobnie czas nie stara się o zewnętrzną wymierność, którą legitymują się obiekty plastyczne wprawione w ruch realny. Jego sprawdzianem nie jest także rytm percepcji. (...)
Czas i przestrzeń nie jest w malarstwie Tchórzewskiego problemem samym dla siebie. Nie jest nim również ruch, ani materia. Ruch jest zresztą w tych obrazach cechą ogromnie uderzającą, ale nie tyle ważny jest jego rodzaj, co sama możliwość poruszenia - powodzenie tej możliwości. Formy ruchowe są tylko jej przejawem. Podobnie, przy całym wizualnym bogactwie materii - nie tyle chodzi o jej jakość, co o egzystencjalną siłę" (Hanna Ptaszkowska, Jerzy Tchórzewski. Obrazy z lat 1958-64, katalog wystawy w Galerii Krzysztofory, styczeń 1965, Kraków 1965, s. nlb).


Studiował w krakowskiej ASP. Związany był z Grupą Krakowską. Debiutował w 1948 roku na I Wystawie Sztuki Nowoczesnej w Krakowie. Wystawiał też razem z międzynarodową grupą Phases. Wziął udział w wystawie w warszawskim Arsenale "Przeciw wojnie, przeciw faszyzmowi" w 1955, gdzie zdobył nagrodę. Pracował jako pedagog w ASP do czasu przejścia na emeryturę w 1998 roku. W 1986 otrzymał niezależną Nagrodę im. Jana Cybisa. Malarstwo artysty bliskie surrealizmowi od wczesnej młodości - fantastyczne stwory i postacie w wyimaginowanych pejzażach - ewoluowało w kierunku abstrakcji. Od lat 70. podejmował tematykę religijną. Oprócz sztuk plastycznych Tchórzewski zajmował się poezją. Zbiór wierszy z lat 1988-96 pt. "Wieczny początek gwałtownej chwili" ukazał się pośmiertnie w roku 2003.

PODATKI I OPŁATY:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i naliczana jest degresywnie w zależności od kwoty wylicytowanej: do 100 000 złotych (włącznie) - w wysokości 18%, a powyżej 100 000 złotych - w wysokości 15%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.

cena wywoławcza: Informacja dostępna po wykupieniu abonamentu

Szczegółowe informacje o aukcji, na której licytowany był ten obiekt dostępne są po wykupieniu abonemantu.
 
Dodatkowy opis
Nota biograficzna:
TCHÓRZEWSKI Jerzy

Urodził się w 1928 r w Siedlcach, zmarł w 1999 r w Warszawie. studia w krakowskiej ASP pod kierunkiem Zbigniewa Pronaszki.. Związany z Grupą Krakowską. Członek założyciel Grupy Krakowskiej obok M. Jaremy,  debiut w 1948 r na I Wystawie Sztuki Nowoczesnej w Krakowie. Wystawiał też razem z Międzynarodową Grupą Surrealistów grupą Phases, którą kierował główny ideolog Surrealizmu – Andre Breton.  Wziął udział w wystawie w warszawskim Arsenale "Przeciw wojnie, przeciw faszyzmowi" w 1955 r, gdzie zdobył nagrodę. W Warszawie na stałe od pierwszych lat 50-tych - pracuje jako pedagog na ASP do czasu przejścia na emeryturę w 1998 r. W 1986 r otrzymał niezależną Nagrodę im. Jana Cybisa. Malarstwo artysty bliskie surrealizmowi od wczesnej młodości - fantastyczne stwory i postacie w wyimaginowanych pejzażach -ewoluowało w kierunku abstrakcji, katastroficzne wizje kosmicznych zderzeń i erupcji.Od lat 70-tych podejmował tematykę religijną. Wykładał na ASP w Warszawie (1954 – 1998).
Uczestnik kilkuset wystaw zbiorowych i ponad 30 indywidualnych na całym świecie. 

Informacje dla kupujących:

Do każdego obiektu można zgłosić chęć kupna.
Polecamy skorzystanie z opcji "LICYTUJ TELEFONICZNIE lub Z LIMITEM CENY".
Udział w licytacji odbywa się za pośrednictwem telefonu lub reprezentujemy Państwa zgłoszenia do wskazanego limitu ceny (informacja poufna).

 
Udzielamy informacji na temat obiektów i sposobu licytacji:
tel.: 22 818 94 68, tel. kom.: 506 122 445
e-mail: aukcje@artinfo.pl
 
Artinfo.pl obsługuje zlecenia telefoniczne tylko przy zgłoszeniach powyżej 1000 zł. Zlecenia poniżej, należy składać w postaci maksymalnego limitu ceny.
Termin płatności za zakupione obiekty wynosi 7 dni od daty aukcji.

Organizator aukcji do kwoty wylicytowanej dolicza opłatę aukcyjną. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i naliczana jest degresywnie w zależności od kwoty wylicytowanej: do 100 000 złotych (włącznie) – w wysokości 18%, a powyżej 100 000 złotych – w wysokości 15%.
W przypadku wybranych obiektów do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%.

Artinfo.pl nie pobiera żadnych dodatkowych kosztów pośrednictwa. Nie wymagamy wpłaty wadium.
Informujemy, że zakup na aukcji jest prawnie zawartą umową kupna-sprzedaży i nie podlega rezygnacji.

biuro@artinfo.pl  |  www.artinfo.pl
Zgłoszenie chęci kupna obiektu
Zgłoszenia chęci kupna przyjmowane są od osób zalogowanych w Artinfo.pl
W przypadku braku konta prosimy o rejestrację.
Uwaga - osoby nie pamiętające nazwy użytkownika i hasla mogą otrzymać przypomnienie na adres mailowy, użyty przy pierwszej rejestracji konta.
Prosimy wybrać poniższy link „przypomnij hasło” i wypełnić tylko pole adres e-mail.
W przypadku pytań, prosimy o kontakt z naszym biurem:
22 818 94 68 (poniedziałek - piątek: 10:00 - 17:00)
email: aukcje@artinfo.pl