Strona korzysta z plików cookies. Zamknięcie tego komunikatu oznacza zgodę na ich zapisywanie na Twoim komputerze. Dowiedz się więcej. Zamknij
Artinfo.pl Portal Rynku Sztuki
ul. Dzielna 3, 00-162 Warszawa
tel. 022 818 94 68 | biuro@artinfo.pl
KARTA OBIEKTU
BRANDT Józef | ATAK HUSARII POLSKIEJ, przed 1898

Józef BRANDT (Szczebrzeszyn, 1841-1915, Radom)

ATAK HUSARII POLSKIEJ, przed 1898

olej, płótno
54,7 x 99,5 cm
sygn. l.d.: Józef Brandt | z Warszawy

Wśród malowanych przez Józefa Brandta scen batalistycznych, które w powszechnym odbiorze stanowią esencję jego twórczości, wyodrębnia się grupa obrazów przedstawiających walki wojsk polskich z Turkami, Tatarami i Kozakami, rozgrywające się na wschodnich rubieżach Rzeczypospolitej. Motyw ten - różnorako traktowany - powtarzał się w jego malarstwie wielokrotnie. Najczęściej były to dynamiczne epizody bitewne, sceny z kilkoma postaciami, ujętymi w bliskim planie i dość ciasnym kadrze, jak np. malowane około roku 1900 i później płótna W pogoni (aukcja D.A. Agra 8 VI 1997), Potyczka z Tatarami (aukcja D.A. Agra 20 XII 1992) czy Utarczka jazdy polskiej z Tatarami (repr. w "Biesiadzie Literackiej", 1900, I półrocze, il. na s. 91).

Nasz obraz - Atak husarii polskiej - powstał ok. roku 1898, a więc nieco wcześniej niż wymienione wyżej płótna. Podstawą do jego datowania są bliskie analogie z kompozycją p.t. Walka o sztandar, obrazem ze zbiorów prywatnych, który reprodukowany był w "Tygodniku Ilustrowanym" w 1898 roku (I półrocze, s. 371). Oba te płótna charakteryzują się takim samym jasnym kolorytem, oba też przedstawiają podobną, szeroką panoramę bitwy na tle rozległego pejzażu z wysuniętą na pierwszy plan grupą husarzy nacierających na konnego Turka niosącego rozwianą błękitną chorągiew. Mistrzowsko odtworzony gwałtowny ruch jeźdźców i koni oraz zamęt i tumult bitewny przywodzi skojarzenia z pisarstwem Henryka Sienkiewicza i "dzikimi polami" Ukrainy, każąc pamiętać o podziwie, jaki pisarz żywił dla malarstwa artysty i o inspiracjach, jakie czerpał z jego płócien. Brandt, jak pisał Sienkiewicz - "nie ma sobie równego w odtwarzaniu stepów, koni, zdziczałych dusz stepowych i krwawych scen, które się rozgrywały dawniej na onych pobojowiskach. Takie obrazy mówią, bo na ich widok przychodzą na myśl stare tradycje, stare pieśni i podania rycerskie, słowem wszystko to co było, przeszło, a żyje tylko we wspomnieniach, zaklęte w czar poezji! Brandt jest po prostu poetą stepowym, tak jak był nim Goszczyński, Zaleski lub nawet Słowacki w "Beniowskim". Czasy zamarłe zmartwychwstają pod jego pędzlem, a na widok jednego epizodu mimo woli odtwarza się w duszy cały świat rycersko-kozaczy."

Obraz opisany lub reprodukowany w:
- H.P. Bühler, Jäger, Kosaken und polnische Reiter. Josef von Brandt Alfred von Wierusz-Kowalski, Franz Roubaud und der Münchner Polenkreis, Hildesheim - Zürich - New York 1993, il. 76 na s. 73, nota katalogowa na s. 158;
- H.P. Bühler, Polska szkoła monachijska. Józef Brandt, Alfred Wierusz-Kowalski i inni, Warszawa 1998, il. 76 na s. 71, nota katalogowa na s. 152 [jakp Atak kawalerii].

cena wywoławcza: Informacja dostępna po wykupieniu abonamentu

Szczegółowe informacje o aukcji, na której licytowany był ten obiekt dostępne są po wykupieniu abonemantu.
 
Dodatkowy opis
Nota biograficzna:
BRANDT Józef

W 1858 roku zaczął studia inżynierskie, ale pod wpływem przyjaciela Juliusz Kossaka zainteresował się malarstwem. Wyjechał do Paryża i rozpoczął studia w pracowni Leona Cognieta, wielu wskazówek udzielili mu też Henryk Rodakowski i Juliusz Kossak. W 1862 roku kształcił się w Akademii monachijskiej u Franza Adama, Teodora Horschelta i Karla von Piloty'ego. Od 1875 roku prowadził prywatną szkołę malarstwa, był honorowym profesorem Akademii Bawarskiej oraz honorowym członkiem ASP w Pradze. Na jego twórczość znacznie wpłynęła podróż na kresy wschodnie, którą odbył z Juliuszem Kossakiem. Malował obrazy batalistyczne przedstawiające wschodnie kresy Polski XVII wieku oraz sceny historyczno-rodzajowe, rodzajowe i pejzaże. Jego twórczość cechuje realizm szczegółów, swobodna kompozycja i mistrzowskie oddanie ruchu. Jego obrazy wywarły silny wpływ na malarstwo polskie. Artysta ten był najbardziej znanym przedstawicielem polskiej kolonii artystycznej w Monachium na przełomie XIX i XX wieku.

Informacje dla kupujących:

Do każdego obiektu można zgłosić chęć kupna.
Polecamy skorzystanie z opcji "LICYTUJ TELEFONICZNIE lub Z LIMITEM CENY".
Udział w licytacji odbywa się za pośrednictwem telefonu lub reprezentujemy Państwa zgłoszenia do wskazanego limitu ceny (informacja poufna).
 
Udzielamy informacji na temat obiektów i sposobu licytacji:
tel.: 22 818 94 68, tel. kom.: 506 122 445
e-mail: aukcje@artinfo.pl
 
Artinfo.pl obsługuje zlecenia telefoniczne tylko przy zgłoszeniach powyżej 1000 zł. Zlecenia poniżej, należy składać w postaci maksymalnego limitu ceny.
Termin płatności za zakupione obiekty wynosi 7 dni od daty aukcji.

Organizator aukcji dolicza 18% opłatę do ceny sprzedaży (w tym zawarty jest podatek VAT i droit de suite).
Do wybranych obiektów - oznaczonych w katalogu * - do wylicytowanej ceny doliczona zostanie opłata organizacyjna w wys. 26% (w tym zawarty jest podatek VAT, droit de suite i podatek graniczny).

Artinfo.pl nie pobiera żadnych dodatkowych kosztów pośrednictwa. Nie wymagamy wpłaty wadium.
Informujemy, że zakup na aukcji jest prawnie zawartą umową kupna-sprzedaży i nie podlega rezygnacji.

biuro@artinfo.pl  |  www.artinfo.pl
Zgłoszenie chęci kupna obiektu
Zgłoszenia chęci kupna przyjmowane są od osób zalogowanych w Artinfo.pl
W przypadku braku konta prosimy o rejestrację.
Uwaga - osoby nie pamiętające nazwy użytkownika i hasla mogą otrzymać przypomnienie na adres mailowy, użyty przy pierwszej rejestracji konta.
Prosimy wybrać poniższy link „przypomnij hasło” i wypełnić tylko pole adres e-mail.
W przypadku pytań, prosimy o kontakt z naszym biurem:
22 818 94 68 (poniedziałek - piątek: 10:00 - 17:00)
email: aukcje@artinfo.pl