Strona korzysta z plików cookies. Zamknięcie tego komunikatu oznacza zgodę na ich zapisywanie na Twoim komputerze. Dowiedz się więcej. Zamknij
Artinfo.pl Portal Rynku Sztuki
ul. Dzielna 3, 00-162 Warszawa
tel. 022 818 94 68 | biuro@artinfo.pl
KARTA OBIEKTU
BRANDT Józef | NA POSTOJU, przed 1865

Józef BRANDT (Szczebrzeszyn, 1841-1915, Radom)

NA POSTOJU, przed 1865

ołówek, papier
26,6 x 38,2 cm
sygn. p.d.: J. Brandt

Prezentowany szkic ołówkowy - przedstawiający oddział Tatarów z zagarniętymi łupami podczas postoju w stepie - można wiązać z bardzo wczesną twórczością artysty.

Malarska droga Józefa Brandta rozpoczyna się w roku 1859 wyjazdem do Paryża i nauką w tamtejszej pracowni Juliusza Kossaka. Po dwóch latach młody artysta wraca do Warszawy ze swoimi rysunkami i akwarelami, a w 1861 roku po raz pierwszy pokazuje swój dorobek na wystawie w nowo powstałym Towarzystwie Zachęty Sztuk Pięknych.

Pozytywne opinie zachęcają malarza do wystawienia kolejnego cyklu rysunków będących ilustracjami utworów literackich. Obok ołówkowych szkiców pokazuje także pierwszy obraz olejny zatytułowany Powrót Tatarów z bitwy pod Tychinem (1862). Następnie powstaje kilka obrazów skomponowanych pod wpływem poematu Wincentego Pola Pachole hetmańskie, obrazów przedstawiających liczne pochody i postoje podczas drogi, m.in: Pochód Lisowczyków (1863; Agra-Art, aukcja 4 VI 2000, własność prywatna), Pochód wojsk Tarnowskiego przeciwko Tatarom (1865; zaginiony), Powrót spod Wiednia (1865; własność prywatna) czy Popas czumaków przed karczmą (Muzeum Okręgowe w Tarnowie).
Na obrazach Brandta jest wówczas dosyć tłoczno. Oglądający ma wrażenie, że w tych wielopostaciowych scenach autor wykorzystał mnóstwo pojedynczych szkiców przedstawiających ludzi w różnych pozach i gestach (m.in. Jarmark w Krakowskiem, 1868; własność prywatna). W taki sam sposób skomponowany jest też prezentowany rysunek. Dla urozmaicenia kompozycji, Brandt pomiędzy postaciami Tatarów narysował znakomicie uchwyconego wielbłąda, konie oraz kilka kóz. Modelowanie ciał zwierząt pokazanych w różnych skrótach zdradza warsztat dobrego obserwatora i zręcznego artysty. Tak jak w innych wczesnych rysunkach, kreska ołówka młodego malarza jest jeszcze delikatna i niepewna, jednak trafnie poprowadzona. Zarówno bogata kompozycja, jak i sygnatura wskazują na to, że prezentowany szkic ołówkowy jest studium przygotowawczym do większego obrazu. We wczesnym okresie, tak jak nie w pełni jeszcze ukształtowane malarskie i rysunkowe cechy stylowe, tak też podpis artysty przybierał różne formy. Brandt stosował wówczas bądź sam inicjał, bądź pierwszą literę imienia i nazwisko lub też pełny autograf. Sposób prowadzenia liter wykazywał jednak pewne cechy wspólne, które występują również w sygnaturze analizowanej pracy.

Opracował dr Mariusz Klarecki

cena wywoławcza: Informacja dostępna po wykupieniu abonamentu

Szczegółowe informacje o aukcji, na której licytowany był ten obiekt dostępne są po wykupieniu abonemantu.
 
Dodatkowy opis
Nota biograficzna:
BRANDT Józef

W 1858 roku zaczął studia inżynierskie, ale pod wpływem przyjaciela Juliusz Kossaka zainteresował się malarstwem. Wyjechał do Paryża i rozpoczął studia w pracowni Leona Cognieta, wielu wskazówek udzielili mu też Henryk Rodakowski i Juliusz Kossak. W 1862 roku kształcił się w Akademii monachijskiej u Franza Adama, Teodora Horschelta i Karla von Piloty'ego. Od 1875 roku prowadził prywatną szkołę malarstwa, był honorowym profesorem Akademii Bawarskiej oraz honorowym członkiem ASP w Pradze. Na jego twórczość znacznie wpłynęła podróż na kresy wschodnie, którą odbył z Juliuszem Kossakiem. Malował obrazy batalistyczne przedstawiające wschodnie kresy Polski XVII wieku oraz sceny historyczno-rodzajowe, rodzajowe i pejzaże. Jego twórczość cechuje realizm szczegółów, swobodna kompozycja i mistrzowskie oddanie ruchu. Jego obrazy wywarły silny wpływ na malarstwo polskie. Artysta ten był najbardziej znanym przedstawicielem polskiej kolonii artystycznej w Monachium na przełomie XIX i XX wieku.

Informacje dla kupujących:

Do każdego obiektu można zgłosić chęć kupna.
Polecamy skorzystanie z opcji "LICYTUJ TELEFONICZNIE lub Z LIMITEM CENY".
Udział w licytacji odbywa się za pośrednictwem telefonu lub reprezentujemy Państwa zgłoszenia do wskazanego limitu ceny (informacja poufna).

 
Udzielamy informacji na temat obiektów i sposobu licytacji:
tel.: 22 818 94 68, tel. kom.: 506 122 445
e-mail: aukcje@artinfo.pl
 
Artinfo.pl obsługuje zlecenia telefoniczne tylko przy zgłoszeniach powyżej 1000 zł. Zlecenia poniżej, należy składać w postaci maksymalnego limitu ceny.
Termin płatności za zakupione obiekty wynosi 7 dni od daty aukcji. Organizator aukcji dolicza 15% opłatę do ceny sprzedaży.
Artinfo.pl nie pobiera żadnych dodatkowych kosztów pośrednictwa. Nie wymagamy wpłaty wadium.
Informujemy, że zakup na aukcji jest prawnie zawartą umową kupna-sprzedaży i nie podlega rezygnacji.

biuro@artinfo.pl  |  www.artinfo.pl
Zgłoszenie chęci kupna obiektu
Zgłoszenia chęci kupna przyjmowane są od osób zalogowanych w Artinfo.pl
W przypadku braku konta prosimy o rejestrację.
Uwaga - osoby nie pamiętające nazwy użytkownika i hasla mogą otrzymać przypomnienie na adres mailowy, użyty przy pierwszej rejestracji konta.
Prosimy wybrać poniższy link „przypomnij hasło” i wypełnić tylko pole adres e-mail.
W przypadku pytań, prosimy o kontakt z naszym biurem:
22 818 94 68 (poniedziałek - piątek: 10:00 - 17:00)
email: aukcje@artinfo.pl