Strona korzysta z plików cookies. Zamknięcie tego komunikatu oznacza zgodę na ich zapisywanie na Twoim komputerze. Dowiedz się więcej. Zamknij
Artinfo.pl Portal Rynku Sztuki
ul. Dzielna 3, 00-162 Warszawa
tel. 022 818 94 68 | biuro@artinfo.pl
KARTA OBIEKTU
ŁUKOMSKI Józef | Impresje jesienne II, 1972 r.

Józef ŁUKOMSKI (1920-1996)

Impresje jesienne II, 1972 r.

kolaż, technika mieszana/płótno, płyta, 100 x 70 cm
sygnowany, datowany i opisany na odwrociu: `Józef Łukomski 1972 | "Impresje jesienne II" | techn. collage |rozmiar 100 x 0,70 `
Asamblaż wykonany z różnych rodzajów tkanin (koronka, aksamit, jedwab, poliester, tiul, wełna). Tkaniny pokryte są farbą wodną.

POCHODZENIE:
- kolekcja prywatna, Niemcy

"W dobie odnajdowania poetyki przedmiotów i sugestywnej siły różnych, najczęściej przez naturę ukształtowanych powierzchni Łukomski wybiera dla wyrażenia swej wizji starą, zużytą odzież. Nie ma już ona jednak jak w `Totemach` udawać drogocennych materii mieniących się barwami i blaskiem. W nieco tylko wyreżyserowanych formach ma zostać sobą; z uwypukleniem jej struktury, jej bezosobowej człekokształtności i jej ostentacyjnej zbędności. Ma być ewidentnym śladem po używającym jej kiedyś, bezimiennym już człowieku i demonstrować jego nieobecność" (Bożena Kowalska [w:] Rzeźbiarz ludzkiej nieobecności. Józef Łukomski. Rzeźba, katalog wystawy, Orońsko 1996, s. 6).

Artysta działający na pograniczu sztuki dwu- i trójwymiarowej. Ważną postacią dla jego artystycznych poszukiwań był Aleksander Kobzdej, w którego pracowni Łukomski uzyskał akademicki dyplom w 1962 roku. Był to czas, kiedy Kobzdej odchodził od sztuki przedstawiającej i swoje zainteresowania kierował ku abstrakcji, która "wychodząc" z płótna, zaczęła przekraczać granicę malarstwa.
Droga, którą przebył uczeń, była mocno zbliżona do artystycznej drogi mistrza. Łukomski od malarstwa zaczął odchodzić w latach 60. Pierwszym przejawem nowej myśli były serie kolaży. Nie były to jednak typowe papierowe kompozycje. Artysta od początku upodobał sobie użycie różnorakich tkanin jako medium. Początkowo stosował materiały szlachetne, jak jedwab czy kaszmir. W późniejszych pracach materiały te zastąpione zostały elementami garderoby - koszulami, spodniami lub ich fragmentami (kieszenie, falbany itp.). Wdzięczna materia, pozwalająca z łatwością formować różnorodne kształty, doprowadziła do powstania serii "obrazów z odzieży" - struktur stworzonych z pozszywanych fragmentów starych, znoszonych ubrań. Kompozycje te, pokrywane przez artystę farbą, często łączone były w cykle (cykl "Totemy", 1960-68, cykl "Impresje").
Prace Łukomskiego, często określanego mianem artysty-filozofa, przywodzą na myśl szeroki zakres skojarzeń i egzystencjalnych rozważań. Praca "Impresje jesienne II", będąca asamblażem złożonym z różnych rodzajów tkanin (koronki, aksamitu, jedwabiu, poliestru, tiulu, wełny), już swoim tytułem wywołuje nastrój melancholii. Rozrzucone strzępy starych ubrań tworzące kompozycję nasuwają skojarzenia z destrukcją, chaosem, rozpadem. Kojarzą się z brudem, zgliszczami, zbutwiałą stertą tkanin, porzuconą i poddaną działaniu warunków atmosferycznych. Wydaje się, jakby z kompozycji wyłaniała się postać lub zaledwie ślad, wspomnienie po postaci. Kompozycję możemy interpretować wielorako, ale nie ulega wątpliwości, iż nacechowana jest ona egzystencjalnym niepokojem.
Motyw wtórnego wykorzystania zużytych ubrań towarzyszył Łukomskiemu także w późniejszych etapach twórczości, kiedy na początku lat 70. utwardzone przez artystę, puste wewnątrz elementy garderoby "wyszły" z obrazów, by tworzyć ekspresyjne aranżacje przestrzenne (cykl "Przemijanie"). W powstałych figurach po raz kolejny zaznaczony został jedynie ślad pozostawiony po ludzkim istnieniu. Nowa forma egzystencji stworzona została z rzeczy niepotrzebnych, zużytych, odrzuconych.
Łukomski, idąc w ślady Aleksandra Kobzdeja, reprezentował Polskę na Biennale w São Paulo w 1977 roku. W 1979 otrzymał Nagrodę Krytyki Artystycznej im. C.K. Norwida. Podsumowaniem jego artystycznej drogi była monograficzna wystawa prac artysty w Centrum Rzeźby Polskiej w Orońsku w 1996 roku.

Rzeźbiarz, malarz, twórca kompozycji przestrzennych. Studiował w Centralnej Akademii Sztuk Pięknych w Pekinie (1950-1955) a następnie w ASP w Warszawie, gdzie w roku 1962 uzyskał dyplom w pracowni Aleksandra Kobzdeja. Uprawiał sztukę z pogranicza malarstwa rzeźby i tkaniny. Tworzył cykle, najbardziej znane to "Totemy", "Epitafia", "Sarkofagi" i "Portrety". Pierwsze obrazy-reliefy z cyklu "Epitafia" powstały w 1970. Są to ujęte w ramy, jakby zastygłe przedmioty codziennego użytku: koszule, marynarki, płaszcze, pokryte jednolitą farbą - początkowo białą, później czarną . Głęboka symbolika tych prac zawarta jest w idei stworzenia nowej egzystencji rzeczom już niepotrzebnym z najbliższego otoczenia i codziennego życia człowieka, rzeczom często odrzuconym, którym artysta nadaje nowy wymiar istnienia. W 1977 Łukomski był reprezentantem Polski na Biennale w Sao Paulo. Dwa lata później wyróżniono go Nagrodą Krytyki Artystycznej im. C. K. Norwida. Literaturę dotyczącą jego twórczości uwzględnia zawiera katalog wystawy monograficznej pokazanej w roku 1996 między innymi przez Centrum Rzeźby Polskiej w Orońsku.

cena wywoławcza: Informacja dostępna po wykupieniu abonamentu

Szczegółowe informacje o aukcji, na której licytowany był ten obiekt dostępne są po wykupieniu abonemantu.
Informacje dla kupujących:

Do każdego obiektu można zgłosić chęć kupna.
Polecamy skorzystanie z opcji "LICYTUJ TELEFONICZNIE lub Z LIMITEM CENY".
Udział w licytacji odbywa się za pośrednictwem telefonu lub reprezentujemy Państwa zgłoszenia do wskazanego limitu ceny (informacja poufna).

 
Udzielamy informacji na temat obiektów i sposobu licytacji:
tel.: 22 818 94 68, tel. kom.: 506 122 445
e-mail: aukcje@artinfo.pl
 
Artinfo.pl obsługuje zlecenia telefoniczne tylko przy zgłoszeniach powyżej 1000 zł. Zlecenia poniżej, należy składać w postaci maksymalnego limitu ceny.
Termin płatności za zakupione obiekty wynosi 7 dni od daty aukcji.

Organizator aukcji do kwoty wylicytowanej dolicza opłatę aukcyjną. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i naliczana jest degresywnie w zależności od kwoty wylicytowanej: do 100 000 złotych (włącznie) – w wysokości 18%, a powyżej 100 000 złotych – w wysokości 15%.

Artinfo.pl nie pobiera żadnych dodatkowych kosztów pośrednictwa. Nie wymagamy wpłaty wadium.
Informujemy, że zakup na aukcji jest prawnie zawartą umową kupna-sprzedaży i nie podlega rezygnacji.

biuro@artinfo.pl  |  www.artinfo.pl
Zgłoszenie chęci kupna obiektu
Zgłoszenia chęci kupna przyjmowane są od osób zalogowanych w Artinfo.pl
W przypadku braku konta prosimy o rejestrację.
Uwaga - osoby nie pamiętające nazwy użytkownika i hasla mogą otrzymać przypomnienie na adres mailowy, użyty przy pierwszej rejestracji konta.
Prosimy wybrać poniższy link „przypomnij hasło” i wypełnić tylko pole adres e-mail.
W przypadku pytań, prosimy o kontakt z naszym biurem:
22 818 94 68 (poniedziałek - piątek: 10:00 - 17:00)
email: aukcje@artinfo.pl