Strona korzysta z plików cookies. Zamknięcie tego komunikatu oznacza zgodę na ich zapisywanie na Twoim komputerze. Dowiedz się więcej. Zamknij
Artinfo.pl Portal Rynku Sztuki
ul. Dzielna 3, 00-162 Warszawa
tel. 022 818 94 68 | biuro@artinfo.pl
KARTA OBIEKTU
MEHOFFER Józef | Jankówka, około 1910 r.

Józef MEHOFFER (1869 Ropczyce k. Lwowa - 1946 Wadowice)

Jankówka, około 1910 r.

olej/deska, 26,5 x 36 cm
sygnowany l.d.: `J. Mehoffer`
na odwrociu papierowa naklejka wystawowa z Towarzystwa Przyjaciół Sztuk Pięknych w Krakowie oraz fragmentarycznie zachowana nalepka wystawowa z datą nadesłania obrazu `1/I 1910 (?)`
WYSTAWIANY:
- Towarzystwo Przyjaciół Sztuk Pięknych, Kraków, około 1910
OPINIE:
- opinia dr Stefanii Kozakowskiej z 30.01.2015 r.

Józef Mehoffer nabył Jankówkę w 1908 roku, niespełna trzy lata po objęciu profesury na krakowskiej Akademii Sztuk Pięknych. W tym wiejskim majątku powstał szereg najważniejszych dzieł malarza. To tutaj Mehoffer kontynuował prace nad projektami witraży do katedry we Fryburgu i katedry wawelskiej oraz tworzył swoje słynne, dekoracyjne portrety. Sama Jankówka, odremontowany XVIII-wieczny dwór i zaprojektowany przez Mehoffera ogród, również stała się tematem jego prac. "Słońce majowe" z 1911 roku (Muzeum Narodowe w Warszawie) i "Czerwona parasolka" z 1917 roku (Muzeum Narodowe w Krakowie) są najbardziej znanymi przykładami prac ukazujących podkrakowski majątek artysty. Prezentowany obraz wchodzi w poczet dzieł biorących za temat posiadłość artysty. Z innymi widokami majątku łączy go nie tylko pokrewieństwo motywów (charakterystyczne szpalery i kratownice), ale przede wszystkim wspólna, dekoracyjna formuła malarska. W latach 1908-1917 w pracach Mehoffera da się prześledzić zainteresowanie bukolicznym, jasnym pejzażem. Jego obrazy nadal pozostają w tym czasie dekoracyjne, ale zyskują więcej naturalności. Artysta rozwija swoje zainteresowanie w oddawaniu niuansów światła i wzajemnego odziaływania kolorów. "Jankówka", podobnie jak kilka innych szkiców plenerowych z tego okresu, nie daje się jednak zaklasyfikować w poczet dzieł powstałych pod wpływem francuskiego impresjonizmu (który zresztą Mehoffer poznał bardzo dobrze dzięki licznym wyjazdom). Artysta nie posługuje się w opracowaniu swojego obrazu drobnymi plamami, ale zdradza skłonność do ciągłych, wijących się nerwowo pociągnięć pędzla. Urozmaicona, dynamicznie rozedrgana faktura obrazu każe widzieć w sztuce Mehoffera osobną na tle europejskim formułę dekoracyjnego ekspresjonizmu. Mimo że obraz artysty zdradza "impresjonistyczną", plenerową wrażliwość na światło, rodowód sztuki Mehoffera wydaje się być bardziej złożony. Składają się na niego studia nad sztuką dawną, które malarz prowadził konsekwentnie przez wiele lat, dekoracyjne malarstwo Bonnarda i wiedeńska Secesja. W "Jankówce" zobaczyć można wszystko to, co w sztuce belle epoque uznawano za nowoczesne: wysmakowane zestawienie kolorów, giętką linię, kontrastowanie płaskiego opracowania płaszczyzny malarskiej z przestrzennością i głębią perspektywy. Równocześnie temat, który stanowi pretekst do ukazania malarskiej wirtuozerii, jest codzienny i obcy dynamicznie zmieniającej się rzeczywistości wieku węgla i pary. Dworek na obrazie Mehoffera pozostaje w pewnym sensie poza czasem. To, co dominuje w obrazie, to nie temat, ale strona formalna: wrażenia kolorystyczne i światło. Obraz wyróżnia nietypowa, postimpresjonistyczna migotliwość i równorzędne współistnienie plamy barwnej i linii konturu. Sztuka Mehoffera z okresu Młodej Polski jest realizacją planów formułowanych przez artystę już w końcu XIX wieku. W 1897 roku Mehoffer notował w swoim dzienniku: "Mam szereg pomysłów obrazów jasnych, bardzo słonecznych, kolorowych (...) ogólna idea, idea rozkoszy, życia, uciechy, światła, ciepła i słońca". Był malarzem, grafikiem, dekoratorem, scenografem i pedagogiem. Malarstwa uczył się w latach 1887-94 w krakowskiej Szkole Sztuk Pięknych u Władysława Łuszczkiewicza i Jana Matejki, równocześnie studiując prawo na Uniwersytecie Jagiellońskim. Kontynuował naukę na paryskich uczelniach: Académie Julian, Académie Colarossi (u J. Blanca, J. Courtoisa) i w École des Beaux-Arts (u L. Bonnata). Po studiach w latach 1894-96 przebywał na zmianę w kraju, Paryżu i w Szwajcarii. Za projekt witraży do kolegiaty we Fryburgu otrzymał I nagrodę na międzynarodowym konkursie (realizacja witraży trwała do roku 1934). W roku 1896 zamieszkał w Krakowie, a od 1900 roku był wykładowcą na Akademii Sztuk Pięknych. Był członkiem i współzałożycielem Towarzystwa Artystów Polskich "Sztuka" (1897 r.). Malował dekoracyjne portrety, kompozycje symboliczne, pejzaże i martwe natury.

cena wywoławcza: Informacja dostępna po wykupieniu abonamentu

Szczegółowe informacje o aukcji, na której licytowany był ten obiekt dostępne są po wykupieniu abonemantu.
 
Dodatkowy opis
Nota biograficzna:
MEHOFFER Józef
Malarz, grafik, dekorator, scenograf, pedagog; obok Stanisława Wyspiańskiego największy polski twórca witraży i polichromii. Uczeń Jana Matejki i uczelni paryskich - Ecolé des Beaux-Arts, Académie Colarossi - rozpoczął swą długą drogę twórczą od współpracy z Matejką przy polichromii Kościoła Mariackiego. Rok 1895 przyniósł mu I nagrodę na międzynarodowym konkursie na witraże do kolegiaty we Fryburgu w Szwajcarii, których realizacja trwała do 1934 r. Po konkursie otrzymał inne zamówienia, m.in. z katedry na Wawelu, z Włocławka, Przemyśla. Był w środowisku krakowskim najwybitniejszym i konsekwentnym reprezentantem sztuki secesyjnej, tworzył dekoracyjne portrety wielu osobistości, wizerunki żony i własne oraz kompozycje rodzajowe, które w latach 1895-1917 uzyskały wymowę kompozycji symbolicznych. Z upodobaniem malował pejzaże łączące secesyjną dekoracyjność ze zdobyczami impresjonizmu.
Informacje dla kupujących:

Do każdego obiektu można zgłosić chęć kupna.
Polecamy skorzystanie z opcji "LICYTUJ TELEFONICZNIE lub Z LIMITEM CENY".
Udział w licytacji odbywa się za pośrednictwem telefonu lub reprezentujemy Państwa zgłoszenia do wskazanego limitu ceny (informacja poufna).

 
Udzielamy informacji na temat obiektów i sposobu licytacji:
tel.: 22 818 94 68, tel. kom.: 506 122 445
e-mail: aukcje@artinfo.pl
 
Artinfo.pl obsługuje zlecenia telefoniczne tylko przy zgłoszeniach powyżej 1000 zł. Zlecenia poniżej, należy składać w postaci maksymalnego limitu ceny.
Termin płatności za zakupione obiekty wynosi 7 dni od daty aukcji.

Organizator aukcji do kwoty wylicytowanej dolicza opłatę aukcyjną. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i naliczana jest degresywnie w zależności od kwoty wylicytowanej: do 100 000 złotych (włącznie) – w wysokości 18%, a powyżej 100 000 złotych – w wysokości 15%.

Artinfo.pl nie pobiera żadnych dodatkowych kosztów pośrednictwa. Nie wymagamy wpłaty wadium.
Informujemy, że zakup na aukcji jest prawnie zawartą umową kupna-sprzedaży i nie podlega rezygnacji.

biuro@artinfo.pl  |  www.artinfo.pl
Zgłoszenie chęci kupna obiektu
Zgłoszenia chęci kupna przyjmowane są od osób zalogowanych w Artinfo.pl
W przypadku braku konta prosimy o rejestrację.
Uwaga - osoby nie pamiętające nazwy użytkownika i hasla mogą otrzymać przypomnienie na adres mailowy, użyty przy pierwszej rejestracji konta.
Prosimy wybrać poniższy link „przypomnij hasło” i wypełnić tylko pole adres e-mail.
W przypadku pytań, prosimy o kontakt z naszym biurem:
22 818 94 68 (poniedziałek - piątek: 10:00 - 17:00)
email: aukcje@artinfo.pl