Strona korzysta z plików cookies. Zamknięcie tego komunikatu oznacza zgodę na ich zapisywanie na Twoim komputerze. Dowiedz się więcej. Zamknij
Artinfo.pl Portal Rynku Sztuki
ul. Dzielna 3, 00-162 Warszawa
tel. 022 818 94 68 | biuro@artinfo.pl
KARTA OBIEKTU
MEHOFFER Józef | Malwy w ogrodzie, początek lat 30. XX wieku

Józef MEHOFFER (1869 Ropczyce k. Lwowa - 1946 Wadowice)

Malwy w ogrodzie, początek lat 30. XX wieku

Olej, płótno; 70 x 60; sygn. l.d.: Józef Mehoffer.

Efektowna kompozycja związana najpewniej z wyjazdem artysty do pałacu w Ściborzycach, gdzie był gościem Ludwika Popiela (1881-1949). Siedzący na leżaku wojskowy to zapewne jeden z synów gospodarza - wszyscy oni - Andrzej, Maciej, Ludwik i Paweł - służyli w krakowskim 8. Pułku Ułanów. W katalogu wystawy z 1935 znajdujemy liczne prace związane z rodziną Popielów: 197. Portret Róży Popielówny (Hr. Karolowej Rostworowskiej), 1917, węgiel; 227. Portret Maryni Popielówny, 1919, ołówek; 229. Portret Jadwigi Michałowej Popielowej, 1919, węgiel; 230. Portret Teresy Popielówny, 1919, węgiel; 231. Portret Michała Popiela, 1919, olej; 232. Portret Jadwigi Michałowej Popielowej, 1919, olej.
Pałac, zaprojektowany przez Teodora Talowskiego, był budowlą ceglaną. Mehoffer posłużył się więc swoistą licencją artystyczną - rzeczywistą barwę muru zamienił na identyczną jak ścieżka, co pozwoliło na kompozycyjne "domknięcie" obrazu; zgadzają się za to szczegóły architektoniczne (np. umiejscowienie rynny i kształt okna). Na lata trzydzieste wskazują stój i uczesanie stojącej naprzeciw mężczyzny dziewczyny - krótka fryzurka z przedziałkiem oraz rodzaj sukienki-mundurka o krótkim, sportowym fasonie, do której młoda spor­tsmenka włożyła białe skarpetki i trzewiki. Wyraźny akcent kolorystyczny stanowi jaskrawoczerwony krawat.
Głównym "bohaterem" dzieła jest jednak przydomowy ogród dworski - monstrualne, zagarniające większą część kompozycji i uwagę widza malwy o purpurowych, mięsistych kwiatach i rozświetlonych słońcem, blado-zielonych liściach oraz krzew wysokopiennej róży, obsypanej aromatycznym kwieciem niemal nad głowami dwójki rozmówców. Artysta, znany z umiłowania natury, która to fascynacja obecna jest w sztandarowych pracach z początku wieku (zob. Dziwny Ogród, 1902-1903, Słońce majowe, 1911), powrócił do idei zaczarowanego, rajskiego ogrodu, pragnąc oddać atmosferę "życia, rozkoszy, uciechy, światła, słońca i ciepła". Irena Kossowska, pisząc o pracach malarskich Mehoffera z lat 20. i 30. wspomina: "(...) impresjonistyczna, plenerowa wrażliwość na zmienność światła i barw krzepnie w dekoracyjne układy plam koloru; słoneczne refleksy zmieniają się w złociste plamy ślizgające się po murawie i pniach drzew, twarze modelek jarzą się tonacjami różu zgaszonego w partiach cienia zieleniami i błękitami. Bezruch zadumanych postaci, zestawionych z wyizolowanym wycinkiem natury lub ornamentalnym tłem odsyła do wcześniejszych, symbolistycznych kompozycji Mehoffera".

cena wywoławcza: Informacja dostępna po wykupieniu abonamentu

Szczegółowe informacje o aukcji, na której licytowany był ten obiekt dostępne są po wykupieniu abonemantu.
 
Dodatkowy opis
Nota biograficzna:
MEHOFFER Józef
Malarz, grafik, dekorator, scenograf, pedagog; obok Stanisława Wyspiańskiego największy polski twórca witraży i polichromii. Uczeń Jana Matejki i uczelni paryskich - Ecolé des Beaux-Arts, Académie Colarossi - rozpoczął swą długą drogę twórczą od współpracy z Matejką przy polichromii Kościoła Mariackiego. Rok 1895 przyniósł mu I nagrodę na międzynarodowym konkursie na witraże do kolegiaty we Fryburgu w Szwajcarii, których realizacja trwała do 1934 r. Po konkursie otrzymał inne zamówienia, m.in. z katedry na Wawelu, z Włocławka, Przemyśla. Był w środowisku krakowskim najwybitniejszym i konsekwentnym reprezentantem sztuki secesyjnej, tworzył dekoracyjne portrety wielu osobistości, wizerunki żony i własne oraz kompozycje rodzajowe, które w latach 1895-1917 uzyskały wymowę kompozycji symbolicznych. Z upodobaniem malował pejzaże łączące secesyjną dekoracyjność ze zdobyczami impresjonizmu.
Informacje dla kupujących:

Do każdego obiektu można zgłosić chęć kupna.
Polecamy skorzystanie z opcji "LICYTUJ TELEFONICZNIE lub Z LIMITEM CENY".
Udział w licytacji odbywa się za pośrednictwem telefonu lub reprezentujemy Państwa zgłoszenia do wskazanego limitu ceny (informacja poufna).

 
Udzielamy informacji na temat obiektów i sposobu licytacji:
tel.: 22 818 94 68, tel. kom.: 506 122 445
e-mail: aukcje@artinfo.pl
 
Artinfo.pl obsługuje zlecenia telefoniczne tylko przy zgłoszeniach powyżej 1000 zł. Zlecenia poniżej, należy składać w postaci maksymalnego limitu ceny.
Termin płatności za zakupione obiekty wynosi 7 dni od daty aukcji.

Organizator aukcji dolicza 15% opłatę do ceny sprzedaży.
Do wybranych obiektów - oznaczonych w katalogu * - doliczona będzie opłata droit de suite.

Artinfo.pl nie pobiera żadnych dodatkowych kosztów pośrednictwa. Nie wymagamy wpłaty wadium.
Informujemy, że zakup na aukcji jest prawnie zawartą umową kupna-sprzedaży i nie podlega rezygnacji.

biuro@artinfo.pl  |  www.artinfo.pl
Zgłoszenie chęci kupna obiektu
Zgłoszenia chęci kupna przyjmowane są od osób zalogowanych w Artinfo.pl
W przypadku braku konta prosimy o rejestrację.
Uwaga - osoby nie pamiętające nazwy użytkownika i hasla mogą otrzymać przypomnienie na adres mailowy, użyty przy pierwszej rejestracji konta.
Prosimy wybrać poniższy link „przypomnij hasło” i wypełnić tylko pole adres e-mail.
W przypadku pytań, prosimy o kontakt z naszym biurem:
22 818 94 68 (poniedziałek - piątek: 10:00 - 17:00)
email: aukcje@artinfo.pl