Strona korzysta z plików cookies. Zamknięcie tego komunikatu oznacza zgodę na ich zapisywanie na Twoim komputerze. Dowiedz się więcej. Zamknij
Artinfo.pl Portal Rynku Sztuki
ul. Dzielna 3, 00-162 Warszawa
tel. 022 818 94 68 | biuro@artinfo.pl
KARTA OBIEKTU
MEHOFFER Józef | PORTRET MŁODEJ KOBIETY EN PIED (GIZELI OSKAROWEJ SCHENKEROWEJ?), [ok. 1925 lub po]

Józef MEHOFFER (1869 Ropczyce k. Lwowa - 1946 Wadowice)

PORTRET MŁODEJ KOBIETY EN PIED (GIZELI OSKAROWEJ SCHENKEROWEJ?), [ok. 1925 lub po]

Węgiel, papier żeberkowy; 66,2 x 39,1 cm
(łącznie z doklejonym u dołu paskiem identycznego papieru wys. 5 cm).
Sygnowany po prawej u dołu ponad doklejonym paskiem papieru węglem: Józe. Mehoffe.
[imię i nazwisko zakończone kolofonami]; na odwrocie w prawym górnym narożniku ołówkiem zapiski wykonawcy oprawy: skrócić | biała ramka cannelur (?) | tekt. 70 x 43.;
u dołu po środku tą samą ręką ołówkiem: Z Dąbrowski (?; z Dąbrówki?)

Malarz, rysownik, grafik, projektant witraży, malarstwa ściennego i mozaik, teoretyk sztuki, kluczowy - obok Stanisława Wyspiańskiego - artysta polskiego modernizmu. Początkowo studiował prawo na Uniwersytecie Jagiellońskim, a od 1887 roku malarstwo w krakowskiej Szkole Sztuk Pięknych pod kierunkiem m.in. Władysława Łuszczkiewicza i Jana Matejki; z tym ostatnim w 1898 roku pracował przy realizacji polichromii w kościele Mariackim, co niewątpliwie zaważyło na jego późniejszej predylekcji do form monumentalnych. Umiejętności swe doskonalił (1889-1890) w Akademii Wiedeńskiej, a następnie w Paryżu (1891-1896): w Académie Julian, École Nationale des Arts Décoratifs, Académie Colarossi, a wreszcie w École Nationale des Beaux-Arts u L. Bonnata. W stolicy Francji, gdzie przez jakiś czas mieszkał i pracował wspólnie z Wyspiańskim, zaprzyjaźnił się też z Władysławem Ślewińskim. Wystawiać zaczął w roku 1894, w następnym, zwyciężywszy w międzynarodowym konkursie na witraże do katedry p. w. św. Mikołaja w szwajcarskim Fryburgu, rozpoczął monumentalne dzieło swego życia: realizacja całego projektu (którą twórca naturalnie nadzorował) potrwać miała aż do roku 1934. W 1896 roku osiadł w Krakowie, w 1905 roku w swej macierzystej uczelni został profesorem w katedrze malarstwa dekoracyjnego i religijnego; w latach 1914-1918 oraz 1932-1933 pełnił godność rektora. Od 1900 do 1919 roku należał doń majątek Jankówka koło Wieliczki, gdzie powstawały radosne, słoneczne pejzaże i widoki wnętrz. Był współzałożycielem Towarzystwa Artystów Polskich "Sztuka" i członkiem paryskiego Société Nationale des Beaux Arts. Po wybuchu II wojny światowej został osadzony w obozie w As na terenie okupowanych Czech, wolność odzyskał dzięki interwencji Watykanu i dyplomacji włoskiej.
Malował kompozycje symboliczne (Dziwny ogród, 1903) pejzaże, weduty i sceny rodzajowe; był doskonałym i wziętym portrecistą, ale dominujące w jego oeuvre wydają się realizacje z zakresu malarstwa monumentalnego i projekty witraży (o głównie sakralnej tematyce), w których reminiscencje sztuki ludowej idą o lepsze z secesyjną w swej genezie bogatą ornamentyką.
Przedstawiony tu całopostaciowy, rysowany alla prima portret pomyślany był zapewne jako autonomiczne dzieło, ale artyście - ze względu na liczne odstępstwa względem sumarycznego szkicu, widocznego tu i ówdzie wokół postaci - nie udało się (co wcale nie takie wyjątkowe ani rzadkie) "zmieścić się" w "kadrze" (na arkuszu papieru o nietypowych wymiarach; w tym czasie do sporządzania portretów rysunkowych Mehoffer używał zwykle takiegoż żeberkowanego papieru o zunifikowanym formacie 63 x 48 cm) i - być może - w związku z tym nie opuścił pracowni. Osobą sportretowaną może być natomiast Gizela Oskarowa Schenkerowa (zob.: Józef Mehoffer. [Katalog wystawy], Tow. [arzystwo] Zachęty Sztuk Pięknych, Warszawa, czerwiec - lipiec- sierpień 1935 [Przewodnik ZSP nr 104], tabl. [XX] po tekście; por.: poz. 275-276, s. 33 - akwarelowy i ołówkowy portret tejże z 1925 r.).

cena wywoławcza: Informacja dostępna po wykupieniu abonamentu

Szczegółowe informacje o aukcji, na której licytowany był ten obiekt dostępne są po wykupieniu abonemantu.
 
Dodatkowy opis
Nota biograficzna:
MEHOFFER Józef
Malarz, grafik, dekorator, scenograf, pedagog; obok Stanisława Wyspiańskiego największy polski twórca witraży i polichromii. Uczeń Jana Matejki i uczelni paryskich - Ecolé des Beaux-Arts, Académie Colarossi - rozpoczął swą długą drogę twórczą od współpracy z Matejką przy polichromii Kościoła Mariackiego. Rok 1895 przyniósł mu I nagrodę na międzynarodowym konkursie na witraże do kolegiaty we Fryburgu w Szwajcarii, których realizacja trwała do 1934 r. Po konkursie otrzymał inne zamówienia, m.in. z katedry na Wawelu, z Włocławka, Przemyśla. Był w środowisku krakowskim najwybitniejszym i konsekwentnym reprezentantem sztuki secesyjnej, tworzył dekoracyjne portrety wielu osobistości, wizerunki żony i własne oraz kompozycje rodzajowe, które w latach 1895-1917 uzyskały wymowę kompozycji symbolicznych. Z upodobaniem malował pejzaże łączące secesyjną dekoracyjność ze zdobyczami impresjonizmu.
biuro@artinfo.pl  |  www.artinfo.pl
Zgłoszenie chęci kupna obiektu
Zgłoszenia chęci kupna przyjmowane są od osób zalogowanych w Artinfo.pl
W przypadku braku konta prosimy o rejestrację.
Uwaga - osoby nie pamiętające nazwy użytkownika i hasla mogą otrzymać przypomnienie na adres mailowy, użyty przy pierwszej rejestracji konta.
Prosimy wybrać poniższy link „przypomnij hasło” i wypełnić tylko pole adres e-mail.
W przypadku pytań, prosimy o kontakt z naszym biurem:
22 818 94 68 (poniedziałek - piątek: 10:00 - 17:00)
email: aukcje@artinfo.pl