Strona korzysta z plików cookies. Zamknięcie tego komunikatu oznacza zgodę na ich zapisywanie na Twoim komputerze. Dowiedz się więcej. Zamknij
Artinfo.pl Portal Rynku Sztuki
ul. Dzielna 3, 00-162 Warszawa
tel. 022 818 94 68 | biuro@artinfo.pl
KARTA OBIEKTU
MEHOFFER Józef | Wnętrze dworku artysty w Jankówce (Kwiaty imieninowe), ok. 1915 r.

Józef MEHOFFER (1869 Ropczyce k. Lwowa - 1946 Wadowice)

Wnętrze dworku artysty w Jankówce (Kwiaty imieninowe), ok. 1915 r.

olej/tektura, 100 x 70 cm
sygnowany p.d.: 'Józef Mehoffer'
opisany na odwrociu:' WNĘTRZE PRACOWNI ARTYSTY W KRAKOWIE'

POCHODZENIE:
- kolekcja prywatna, Wielkopolska

LITERATURA:
- w zbiorach Muzeum Narodowego w Krakowie znajduje się akwarelowy szkic do obrazu (Kwiaty imieninowe)

Twórczość Józefa Mehoffera należy uznać za dzieło par excellence modernistyczne. Artysta, uprawiając tzw. sztukę czystą, przede wszystkim malarstwo, doceniał znaczenie projektowania i konieczność rozwoju sztuk stosowanych. Mehoffer pracował na polu grafiki, ilustracji, witrażu, polichromii ściennej czy mody. Od 1907 roku tworzył także inne dzieło "sztuki stosowanej" - własny dom z pracownią w podkrakowskiej Jankówce. W tamtejszym modrzewiowym dworku mieszkał ponad dekadę i wykonał aranżację wnętrza: zaprojektował dekorację ścian, wyposażenie i meble, ale też dbał o ogród, tworząc koncepcję tarasów opadających ku pobliskiej rzece. Mehoffer wykreował arkadyjską przestrzeń mieszkania i tworzenia, a także nowoczesny rodzaj pracowni artysty w typie dzieła totalnego, Gesamtkunstwerku. Malarstwo Mehoffera wyrosło z tradycji nowoczesnej sztuki dekoracyjnej. Malarz jeszcze jako student brał udział w pracach renowacyjnych kościoła Mariackiego w Krakowie. Pod kierunkiem Jana Matejki pracował nad polichromią mariacką, którą współcześnie historia sztuki uważa za dzieło przełomowe dla polskiego modernizmu. W kolejnych latach, przebywając we Francji, Mehoffer stykał się z twórczością Paula Gauguina, nabistów, Pierre’a Puvisa de Chavannesa. Poznał również Władysława Ślewińskiego, którego formuła malarska silnie akcentowała walory dekoracyjne obrazu. W trakcie pobytu w Jankówce Mehoffer pracował nad projektami dekoracji katedry ormiańskiej we Lwowie, witrażami dla katedry we Fryburgu oraz dla katedry na Wawelu. W swej dekoracyjności obrazy artysty ewoluowały od płaskiego, linearnego i bardzo drobiazgowego stylu, bliskiego estetyce europejskich secesji, w których sztukę - szczególnie secesji wiedeńskiej i monachijskiej - miał wgląd, ku świetlistemu, nasyconemu kolorem, nieco bardziej "malarskiemu" i o rozwibrowanej tkance obrazu. Prezentowany obraz "Wnętrze dworku artysty w Jankówce" powstał najpewniej w finalnym okresie pobytu artysty na małopolskiej prowincji. W Domu Mehoffera, oddziale Muzeum Narodowego w Krakowie, przechowywana jest jako depozyt rodziny artysty akwarela zwyczajowo tytułowana "Kwiaty imieninowe". Ów szkic powtarza dokładnie kompozycję znaną z prezentowanego obrazu olejnego. Studium, szeroko datowane na lata 1907-1917, zostało wykonane w Jankówce, o czym świadczą analizy porównawcze akwareli z materiałami ikonograficznymi przedstawiającymi wnętrze dworku, dokonane przez badaczy z Domu Mehoffera. Styl malarski dzieła przemawia za tym, aby prace sytuować bliżej późniejszej cezury. We "Wnętrzu dworku artysty w Jankówce" Mehoffer na pierwszym planie umieścił drewniane secesyjne meble, które, uchwycone w dużym skrócie perspektywicznym, otwierają dla wzroku widza kwiatową martwą naturę, znajdującą sięna stoliku w głębi. Wielobarwna burza wiosennych kwiatów składa się z tulipanów, żonkili, hiacyntów i irysów. "Kwiaty imieninowe" zostały zebrane z okazji święta samego artysty, który imieniny obchodził 17 marca lub jego żony Jadwigi (14 kwietnia).

Był malarzem, grafikiem, dekoratorem, scenografem i pedagogiem. Malarstwa uczył się w latach 1887-94 w krakowskiej Szkole Sztuk Pięknych u Władysława Łuszczkiewicza i Jana Matejki, równocześnie studiując prawo na Uniwersytecie Jagiellońskim. Kontynuował naukę w paryskich uczelniach: Académie Julian, Académie Colarossi (u P. - J. Blanca, G. Courtoisa) i École des Beaux-Arts (u Léona Bonnata). Po studiach w latach 1894-96 przebywał na zmianę w kraju, Paryżu i w Szwajcarii. Za projekt witraży do kolegiaty we Fryburgu otrzymał I nagrodę na międzynarodowym konkursie (realizacja witraży trwała do roku 1934). W roku 1896 zamieszkał w Krakowie, a od 1900 roku był wykładowcą w Akademii Sztuk Pięknych. Był członkiem i współzałożycielem Towarzystwa Artystów Polskich Sztuka (1897). Malował dekoracyjne portrety, kompozycje symboliczne, pejzaże i martwe natury.

PODATKI I OPŁATY:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 18%.

cena wywoławcza: Informacja dostępna po wykupieniu abonamentu

Szczegółowe informacje o aukcji, na której licytowany był ten obiekt dostępne są po wykupieniu abonemantu.
 
Dodatkowy opis
Nota biograficzna:
MEHOFFER Józef
Malarz, grafik, dekorator, scenograf, pedagog; obok Stanisława Wyspiańskiego największy polski twórca witraży i polichromii. Uczeń Jana Matejki i uczelni paryskich - Ecolé des Beaux-Arts, Académie Colarossi - rozpoczął swą długą drogę twórczą od współpracy z Matejką przy polichromii Kościoła Mariackiego. Rok 1895 przyniósł mu I nagrodę na międzynarodowym konkursie na witraże do kolegiaty we Fryburgu w Szwajcarii, których realizacja trwała do 1934 r. Po konkursie otrzymał inne zamówienia, m.in. z katedry na Wawelu, z Włocławka, Przemyśla. Był w środowisku krakowskim najwybitniejszym i konsekwentnym reprezentantem sztuki secesyjnej, tworzył dekoracyjne portrety wielu osobistości, wizerunki żony i własne oraz kompozycje rodzajowe, które w latach 1895-1917 uzyskały wymowę kompozycji symbolicznych. Z upodobaniem malował pejzaże łączące secesyjną dekoracyjność ze zdobyczami impresjonizmu.
Informacje dla kupujących:

Do każdego obiektu można zgłosić chęć kupna.
Polecamy skorzystanie z opcji "LICYTUJ TELEFONICZNIE lub Z LIMITEM CENY".
Udział w licytacji odbywa się za pośrednictwem telefonu lub reprezentujemy Państwa zgłoszenia do wskazanego limitu ceny (informacja poufna).

 
Udzielamy informacji na temat obiektów i sposobu licytacji:
tel.: 22 818 94 68, tel. kom.: 506 122 445
e-mail: aukcje@artinfo.pl
 
Artinfo.pl obsługuje zlecenia telefoniczne tylko przy zgłoszeniach powyżej 1000 zł. Zlecenia poniżej, należy składać w postaci maksymalnego limitu ceny.
Termin płatności za zakupione obiekty wynosi 7 dni od daty aukcji.

Organizator aukcji do kwoty wylicytowanej dolicza opłatę aukcyjną. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 18%.

W przypadku wybranych obiektów do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%.

Artinfo.pl nie pobiera żadnych dodatkowych kosztów pośrednictwa. Nie wymagamy wpłaty wadium.
Informujemy, że zakup na aukcji jest prawnie zawartą umową kupna-sprzedaży i nie podlega rezygnacji.

biuro@artinfo.pl  |  www.artinfo.pl
Zgłoszenie chęci kupna obiektu
Zgłoszenia chęci kupna przyjmowane są od osób zalogowanych w Artinfo.pl
W przypadku braku konta prosimy o rejestrację.
Uwaga - osoby nie pamiętające nazwy użytkownika i hasla mogą otrzymać przypomnienie na adres mailowy, użyty przy pierwszej rejestracji konta.
Prosimy wybrać poniższy link „przypomnij hasło” i wypełnić tylko pole adres e-mail.
W przypadku pytań, prosimy o kontakt z naszym biurem:
22 818 94 68 (poniedziałek - piątek: 10:00 - 17:00)
email: aukcje@artinfo.pl