olej, deska, 16 x 24 sygn. p. d.: Józef Mehoffer; na odwrociu napis ołówkiem: Zachód słońca. Park Jordana., oraz numer: 1365
Jeden z koryfeuszy polskiego malarstwa modernistycznego. Od 1887 r. studiował w krakowskiej Szkole Sztuk Pięknych pod kierunkiem J. Matejki i W. Łuszczkiewicza. Naukę kontynuował w wiedeńskiej Akademii Sztuk Pięknych w latach 1889-90. Swe warsztatowe umiejętności doskonalił także w Paryżu w latach 1891-96 w École Nationale des Arts Décoratifs, Académie Colarossi i École Nationale des Beaux-Arts. Międzynarodowy rozgłos zdobył jako twórca projektów witraży do kolegiaty św. Mikołaja we Fryburgu. W 1905 r. został powołany na stanowisko profesora w katedrze malarstwa dekoracyjnego i religijnego macierzystej krakowskiej akademii. Był członkiem-założycielem Towarzystwa Artystów Polskich "Sztuka" ukonstytuowanego w 1897 r.; należał do wiedeńskiego ugrupowania Hagenbund i paryskiego Société Nationale des Beaux-Arts. Jego malarstwo, zarówno sztalugowe jak i monumentalne, było doskonałym upostaciowaniem bogatej symboliki i dekoracyjnych tendencji w sztuce polskiego modernizmu współgrających z warsztatowym perfekcjonizmem. Oferowany obraz można datować na ok. 1900 r.; dzieło jest stylistycznie i wyrazowo bliskie wczesnemu, monumentalnemu pejzażowi artysty "Wisła pod Niepołomicami" (1894, TPSP w Krakowie) repr. w kat. wyst. "Koniec wieku. Sztuka polskiego modernizmu 1890-1914", Muzeum Narodowe w Warszawie 1996/97, kat. 7, il. s. 254). Ekspresję obrazu intensyfikuje łuna zachodzącego słońca - typowy dla malarstwa przełomu wieków motyw "zapisów zmierzchu". Gęsta, impastowa materia malarska oraz syntetyczne ujęcie pejzażowych i architektonicznych form zamaszystym, swobodnym duktem pędzla świadczy o pokrewieństwie ze sztuką J. Stanisławskiego.
MEHOFFER Józef
Malarz, grafik, dekorator, scenograf, pedagog; obok Stanisława Wyspiańskiego największy polski twórca witraży i polichromii. Uczeń Jana Matejki i uczelni paryskich - Ecolé des Beaux-Arts, Académie Colarossi - rozpoczął swą długą drogę twórczą od współpracy z Matejką przy polichromii Kościoła Mariackiego. Rok 1895 przyniósł mu I nagrodę na międzynarodowym konkursie na witraże do kolegiaty we Fryburgu w Szwajcarii, których realizacja trwała do 1934 r. Po konkursie otrzymał inne zamówienia, m.in. z katedry na Wawelu, z Włocławka, Przemyśla. Był w środowisku krakowskim najwybitniejszym i konsekwentnym reprezentantem sztuki secesyjnej, tworzył dekoracyjne portrety wielu osobistości, wizerunki żony i własne oraz kompozycje rodzajowe, które w latach 1895-1917 uzyskały wymowę kompozycji symbolicznych. Z upodobaniem malował pejzaże łączące secesyjną dekoracyjność ze zdobyczami impresjonizmu.
Zgłoszenia chęci kupna przyjmowane są od osób zalogowanych w Artinfo.pl
W przypadku braku konta prosimy o rejestrację.
Uwaga - osoby nie pamiętające nazwy użytkownika i hasla mogą otrzymać przypomnienie na adres mailowy, użyty przy pierwszej rejestracji konta.
Prosimy wybrać poniższy link „przypomnij hasło” i wypełnić tylko pole adres e-mail.
W przypadku pytań, prosimy o kontakt z naszym biurem: 22 818 94 68 (poniedziałek - piątek: 10:00 - 17:00) email: aukcje@artinfo.pl