Strona korzysta z plików cookies. Zamknięcie tego komunikatu oznacza zgodę na ich zapisywanie na Twoim komputerze. Dowiedz się więcej. Zamknij
Artinfo.pl Portal Rynku Sztuki
ul. Dzielna 3, 00-162 Warszawa
tel. 022 818 94 68 | biuro@artinfo.pl
KARTA OBIEKTU
PANKIEWICZ Józef | Anemony, około 1923 r.

Józef PANKIEWICZ (1866 Lublin - 1940 La Ciotat, Francja)

Anemony, około 1923 r.

akwarela, ołówek/papier, 43 x 41,5 cm (w świetle passe-partout)
sygnowany wewnątrz przedstawienia: 'Pankiewicz'

POCHODZENIE:
- Polski Dom Aukcyjny, aukcja nr 18, 23 marca 2002, Kraków
- kolekcja prywatna, Polska

WYSTAWIANY:
- Józef Pankiewicz 1866-1940. Życie i dzieło. Artyście w 140. rocznicę urodzin, Muzeum Narodowe w Warszawie, 9 stycznia - 26 marca 2006

LITERATURA:
- Józef Pankiewicz 1866-1940. Życie i dzieło. Artyście w 140. rocznicę urodzin, kat. wyst., Muzeum Narodowe w Warszawie, 9 stycznia - 26 marca 2006, Warszawa 2006, poz. III/366 (il.)
- katalog Polskiego Domu Aukcyjnego, aukcja nr 18, 23 marca 2002, Kraków, nr 35, il. 59

Twórczość Józefa Pankiewicza, jednego z pionierów nowoczesnych tendencji polskiej sztuki XX wieku, nieodłącznie związana była z kręgiem malarstwa francuskiego. Po epizodzie symbolizmu i impresjonizmu na artystyczną formułę Pankiewicza oddziałał postimpresjonizm. Malarz, wykładając od 1906 roku w krakowskiej Akademii Sztuk Pięknych, wraz z żoną spędzał miesiące letnie w Bretanii, Normandii lub na południowym wybrzeżu Francji. Istotne z punktu widzenia historii sztuki wydają się wakacje 1908 roku. Pankiewicz, dzięki znajomości z Misią Godebską, wówczas już byłą żoną Tadeusza Natansona, jednego z założycieli artystycznego czasopisma "La Revue blanche", poznał Félixa Fénéona, wpływowego teoretyka i krytyka. Ten z kolei wprowadził go latem rzeczonego roku w krąg Pierre’a Bonnarda, niegdysiejszego nabisty i znakomitego kolorysty. Znajomość z francuskim malarzem miała okazać się chyba najważniejszym elementem, który stymulująco wpłynął na styl dojrzałego malarstwa Pankiewicza.
Pankiewiczowie w tym czasie po raz pierwszy odwiedzili Saint-Tropez, malowniczą miejscowość na Lazurowym Wybrzeżu, które już na początku XX wieku przyciągało wielu artystów i turystów. Tam w towarzystwie Bonnarda i jego żony Marty para spędziła wakacje 1909 roku, dzięki czemu mogli poznać Paula Signaca, mieszkającego wtenczas właśnie w Saint-Tropez. W kolejnych latach malarz powracał na Południe, co przerwał wybuch wojny. Zbiegł do Hiszpanii, gdzie w latach 1915-19 współtworzył scenę nowoczesnej sztuki w Madrycie, podobnie jak wielu artystów-przymusowych imigrantów. Spośród wielu wymienić można Roberta Delaunaya, którego ślady świetlistego, barwnego malarstwa wyrosłego na gruncie kubizmu wyśledzić można w oeuvre Pankiewicza. O fascynacji Prowansją i Riwierą wymownie świadczy fakt, że artysta powrócił do Francji dopiero w 1919 roku, aby spędzić wakacje na Lazurowym Wybrzeżu wspólnie z Bonnardami. W kolejnych latach odwiedzali La Ciotat czy Cassis, aby lato 1923 spędzić w Sanary, małej rybackiej wiosce, pozostającej z dala od turystycznych szlaków. Malarz w tym samym roku podjął na nowo obowiązki w krakowskiej Akademii. Wkrótce zgromadził wokół siebie grupę młodych studentów, która, wyjeżdżając w 1925 roku do Paryża, kładła fundament pod polski koloryzm nazywany później kapizmem.
Prezentowana akwarela przedstawia popularne anemony, kwiaty świetnie znane z martwych natur innych polskich artystów tworzących we Francji, choćby Olgi Boznańskiej czy Władysława Ślewińskiego. W okresie Sanary "Pankiewicz rozsmakowuje się w kompozycjach martwych natur, szczególnie kwiatowych. W ich układach odwołuje się nie tylko do osiągnięć wielkich poprzedników - jak odnotowuje Elżbieta Charazińska - ale także do tradycji starych mistrzów. Piętrzy przed sobą trudności w rozwiązywaniu przestrzeni, budowaniu formy, wydobywaniu dźwięczności barwy przy jednoczesnym ograniczaniu palety" (E. Charazińska, Józefa Pankiewicza batalia o czyste malarstwo, [w:] Józef Pankiewicz 1866-1940. Życie i dzieło. Artyście w 140. rocznicę urodzin, kat. wyst., Muzeum Narodowe w Warszawie, 9 stycznia - 26 marca 2006, Warszawa 2006, s. XVIII). Malarz, posługując się akwarelą w mistrzowski sposób, nasyca kwiaty światłem, które zdaje się z nich emanować. Płaszczyzna malarska została zbudowana za pomocą plam soczystego koloru i mimo ich zwiewności, zostają dookreślone przez zdecydowane, konstrukcyjne uderzenia pędzla nasączonego wodą i farbą. Na intensywnym błękicie tła odcinają się łodygi, płatki i szkło wazonu dzięki pozostawieniu w tych partiach czystego koloru kartki papieru. Do tematu martwej natury kwiatowej przedstawiającej anemony Pankiewicz powracał w latach 1923-24 wielokrotnie. Zachowały się kompozycje zarówno olejne, bardziej szczegółowe i rozbudowane, jak syntetyczne i spontaniczne w charakterze studia akwarelowe (m.in. Muzeum Historyczne w Sanoku, Muzeum Narodowe w Poznaniu, Muzeum w Stalowej Woli).

PODATKI I OPŁATY:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 18%.

cena wywoławcza: Informacja dostępna po wykupieniu abonamentu

Szczegółowe informacje o aukcji, na której licytowany był ten obiekt dostępne są po wykupieniu abonemantu.
 
Dodatkowy opis
Nota biograficzna:
PANKIEWICZ Józef
Wśród osobowości artystycznych, w które obfitowała epoka Młodej Polski, Józef Pankiewicz należy do najbardziej znanych i najświetniejszych.

Pochodził z wielodzietnej rodziny inteligenckiej, ojciec był lekarzem wojskowym. Naukę malarstwa rozpoczął na kursach wieczorowych prowadzonych przez Wojciecha Gersona. W 1884 porzucił gimnazjum i zapisał się do Warszawskiej Klasy Rysunkowej, uzyskał stypendium i rok akademicki 1885-1886 spędził w petersburskiej Akademii Sztuk Pięknych razem z Władysławem Podkowińskim. Tam nastąpiło pierwsze spotkanie ze sztuką dawnych mistrzów, których dzieła, oglądane w Ermitażu, miały zaważyć na ukształtowaniu jego malarstwa. W Warszawie, w l. 1886-1889, pozostawał wśród szermierzy naturalizmu - literatów, malarzy, muzyków i krytyków skupionych wokół redakcji czasopisma ,,Wędrowiec".

Około 1895 r. podjął pierwsze prace w zakresie technik graficznych. W 1906 został powołany na stanowisko profesora Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie, gdzie zamieszkał. Letnie miesiące spędzał we Francji nad Morzem Śródziemnym, w Bretanii i w Normandii, w 1908 zaprzyjaźnił się z Pierrem Bonnardem. Malarstwu Pankiewicza w tym czasie patronowały dzieła Cézanne'a i Renoira.

Wybuch I wojny światowej zastał Pankiewicza w Pirenejach, skąd ze względu na austriacki paszport zmuszony był uciekać do Hiszpanii. W Madrycie spędził prawie pięć lat.

Obowiązki profesora w krakowskiej Akademii podjął Pankiewicz w 1922 r.; grupa jego najbliższych uczniów założy w 1923 ,,Komitet Paryski" dla zorganizowania grupowego wyjazdu do Paryża; w 1925 przekształci się on w ,,Paryską Filię" Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie, działającą do 1931 r., w tym pod kierunkiem Pankiewicza do 1926 r.

W 1927 r. rząd francuski nadał Pankiewiczowi krzyż kawalerski Orderu Legion d'Honneur, a w 1933 z okazji 40-lecia twórczości rząd polski - komandorię Orderu Polonia Restituta. W latach 1928-1932 Pankiewicz pracował nad dekoracyjnymi panneaux do kaplicy Królewskiej zamku na Wawelu.

Największe zbiory dzieł Józefa Pankiewicza znajdują się w Muzeach Narodowych w Krakowie, Warszawie i Poznaniu, jak też mniejsze zespoły w wielu muzeach krajowych, zgromadzone tam w wyniku akcji Centralnej Komisji Zakupu Muzealiów przy Ministerstwie Kultury i Sztuki, nabycia w latach 1948-50 obrazów, od pasierbicy artysty Jadwigi Waydel-Dmochowskiej z likwidowanej w Paryżu pracowni Pankiewicza. Wiele prac artysty pozostaje w kolekcjach prywatnych za granicą.
Informacje dla kupujących:

Do każdego obiektu można zgłosić chęć kupna.
Polecamy skorzystanie z opcji "LICYTUJ TELEFONICZNIE lub Z LIMITEM CENY".
Udział w licytacji odbywa się za pośrednictwem telefonu lub reprezentujemy Państwa zgłoszenia do wskazanego limitu ceny (informacja poufna).

 
Udzielamy informacji na temat obiektów i sposobu licytacji:
tel.: 22 818 94 68, tel. kom.: 506 122 445
e-mail: aukcje@artinfo.pl
 
Artinfo.pl obsługuje zlecenia telefoniczne tylko przy zgłoszeniach powyżej 1000 zł. Zlecenia poniżej, należy składać w postaci maksymalnego limitu ceny.
Termin płatności za zakupione obiekty wynosi 7 dni od daty aukcji.

Organizator aukcji do kwoty wylicytowanej dolicza opłatę aukcyjną. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 18%.

W przypadku wybranych obiektów do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%.

Artinfo.pl nie pobiera żadnych dodatkowych kosztów pośrednictwa. Nie wymagamy wpłaty wadium.
Informujemy, że zakup na aukcji jest prawnie zawartą umową kupna-sprzedaży i nie podlega rezygnacji.

biuro@artinfo.pl  |  www.artinfo.pl
Zgłoszenie chęci kupna obiektu
Zgłoszenia chęci kupna przyjmowane są od osób zalogowanych w Artinfo.pl
W przypadku braku konta prosimy o rejestrację.
Uwaga - osoby nie pamiętające nazwy użytkownika i hasla mogą otrzymać przypomnienie na adres mailowy, użyty przy pierwszej rejestracji konta.
Prosimy wybrać poniższy link „przypomnij hasło” i wypełnić tylko pole adres e-mail.
W przypadku pytań, prosimy o kontakt z naszym biurem:
22 818 94 68 (poniedziałek - piątek: 10:00 - 17:00)
email: aukcje@artinfo.pl