Strona korzysta z plików cookies. Zamknięcie tego komunikatu oznacza zgodę na ich zapisywanie na Twoim komputerze. Dowiedz się więcej. Zamknij
Artinfo.pl Portal Rynku Sztuki
ul. Dzielna 3, 00-162 Warszawa
tel. 022 818 94 68 | biuro@artinfo.pl
KARTA OBIEKTU
PANKIEWICZ Józef | MARTWA NATURA - KAWONY I WINOGRONA, 1909

Józef PANKIEWICZ (1866 Lublin - 1940 La Ciotat, Francja)

MARTWA NATURA - KAWONY I WINOGRONA, 1909

olej na płótnie (pasy), 58 x 74 cm,
sygnowany l.d. "Pankiewicz",
na odwrocie na nowym krośnie nalepki Muzeum Narodowego w Warszawie z numerem oraz doczepiony fragment starego krosna z nalepką Stowarzyszenia Artystów Malarzy "Pro Arte"

W czasie Powstania Warszawskiego płótno zdjęto z krosna i przechowywano w piwnicy. Następnie właściciele wynieśli je drogą przez obóz w Pruszkowie. W 1948 r. ponownie został nabity na krosno.
Obraz po konserwacji.
Proweniencja:
- Nabyty ok. 1923-1925 r. w pracowni artysty w Krakowie przez Stefana Wiśniewskiego.
- Do chwili obecnej własność córki Stefana Wiśniewskiego.
Wystawiany:
- Zapewne w 1911 r. w warszawskim Towarzystwie Zachęty Sztuk Pięknych (Sprawozdanie Komitetu Towarzystwa Zachęty Sztuk Pięknych w Królestwie Polskim za rok 1911, s. 41, obraz wymieniony jako "Arbuz").
- Józef Pankiewicz 1866-1940. Życie i dzieło. Artyście w 140. rocznicę urodzin, Muzeum Narodowe w Warszawie,
9 I - 26 III 2006, Warszawa 2006, poz. I/155 (reprodukcja barwna na s. 70).

Obraz zalicza się do grupy martwych natur powstałych w 1909 r. podczas letniego pobytu Pankiewicza i jego żony w Saint-Tropez na południu Francji. Pankiewiczowie przebywali tam razem z Bonnardami. Nawiązała się wówczas wielka przyjaźń Józefa Pankiewicza z Pierre Bonnardem - razem malowali w plenerze i dyskutowali o sztuce. Namalowane wówczas martwe natury skomponowane były na sposób "cézannowski". Odznaczają się one bogactwem kolorów, umiejętnym oddaniem efektów świetlnych na przedmiotach, często zastosowaniem ciemnych i grubych konturów. Malowane są w sposób uproszczony, szerokimi ruchami pędzla. W Saint-Tropez artysta malował też pejzaże i widoki portu - lekko świetliste i pełne południowego słońca.

Obraz charakteryzuje się bardzo dobrą kompozycją, harmonijnym rozplanowaniem poszczególnych elementów i kolorów. Jest niezwykle soczysty i świetlisty.
Inne znane martwe natury z owocami powstałe w 1909 r. to m.in.: "Martwa natura z nożem" i "Martwa natura - Melony i arbuzy" w zbiorach Muzeum Narodowego w Krakowie.

"Ostatecznie to wakacje 1909 roku, spędzone nad Morzem Śródziemnym w Saint-Tropez, w towarzystwie Pierre`a Bonnarda i jego żony Marty, spowodowały opowiedzenie się Pankiewicza po stronie barwy i światła oraz ostentacyjny, odświeżający doznania powrót do studiów z natury. I chociaż wybrzeże Morza Śródziemnego, zwane "rajem odnalezionym", było w XIX stuleciu zalecane chorym na gruźlicę ze względu na łagodny klimat i - jak pisał Guy de Maupassant - stało się "światowym szpitalem i kwitnącym cmentarzem europejskiej arystokracji", to dla malarstwa odkrył je Gustave Courbet, a zaanektowała generacja impresjonistów. Feeryczność barw i ich niepowtarzalna "świetlistość" uwiodła całkowicie Paula Signaca, który zainstalował się w Saint-Tropez w latach 1892-1913 i którego tam poznał Pankiewicz w 1909 roku. Oślepiające słońce południa nadające ziemi, wodzie i niebu wyjątkowe natężenie barwne, wreszcie uroda niemal górzystego krajobrazu schodzącego ku morzu, czy tarasowo rozplanowane gaje oliwne i winnice, swą przyszarzałą bądź szmaragdową zielenią kontrastujące z rudoczerwoną ziemią, czerwone dachy zderzone z błękitem wody lub nieba, oferowały wyczulonemu na piękno Pankiewiczowi niezwykle szeroki wachlarz nowych inspiracji. Powstałe w latach 1909-1911 krajobrazy z Saint-Tropez i martwe natury, ze swą rozmaitością rozwiązań kompozycyjnych, barwnych oraz warsztatowych, świadczą o wrażliwości malarza, jak też o jego umiejętności niebanalnego wyboru motywów i kadrowania. [...] Te wysmakowane pejzaże, w większości pozbawione obecności człowieka, są przemyślanym rezultatem wnikliwych studiów z natury w połączeniu z naukami wyciągniętymi ze sztuki Cézanne`a.
Pankiewicz tego lata w Saint-Tropez eksperymentuje również w gatunku martwej natury. Obfitość i różnorodność owoców oraz jarzyn południa, egzotyczność kwiatów i ryb, prowokuje go do podjęcia śmiałych rozwiązań kompozycyjnych i kolorystycznych. Przemyślnie ułożone na blacie kuchennego stołu lub na tkaninie, niekiedy w koszach, misach bądź na talerzach, widziane lekko z góry, wyogromniałe przez ujęcie w bliskim planie i w płytkiej przestrzeni, wypełniają swymi uproszczonymi, budowanymi barwą formami niemal całą powierzchnię płótna. Zarówno rzeczy, jak i owoce, jarzyny czy kwiaty oraz ryby, różniąc się kolorem, kształtem i konsystencją, mimo kontrastów barw ciepłych i zimnych, są umiejętnie zharmonizowane" (Elżbieta Charazińska, Józefa Pankiewicza batalia o czyste malarstwo [w:] Józef Pankiewicz 1866-1940. Życie i dzieło..., Warszawa 2006, s. XVIII).

cena wywoławcza: Informacja dostępna po wykupieniu abonamentu

Szczegółowe informacje o aukcji, na której licytowany był ten obiekt dostępne są po wykupieniu abonemantu.
 
Dodatkowy opis
Nota biograficzna:
PANKIEWICZ Józef
Wśród osobowości artystycznych, w które obfitowała epoka Młodej Polski, Józef Pankiewicz należy do najbardziej znanych i najświetniejszych.

Pochodził z wielodzietnej rodziny inteligenckiej, ojciec był lekarzem wojskowym. Naukę malarstwa rozpoczął na kursach wieczorowych prowadzonych przez Wojciecha Gersona. W 1884 porzucił gimnazjum i zapisał się do Warszawskiej Klasy Rysunkowej, uzyskał stypendium i rok akademicki 1885-1886 spędził w petersburskiej Akademii Sztuk Pięknych razem z Władysławem Podkowińskim. Tam nastąpiło pierwsze spotkanie ze sztuką dawnych mistrzów, których dzieła, oglądane w Ermitażu, miały zaważyć na ukształtowaniu jego malarstwa. W Warszawie, w l. 1886-1889, pozostawał wśród szermierzy naturalizmu - literatów, malarzy, muzyków i krytyków skupionych wokół redakcji czasopisma ,,Wędrowiec".

Około 1895 r. podjął pierwsze prace w zakresie technik graficznych. W 1906 został powołany na stanowisko profesora Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie, gdzie zamieszkał. Letnie miesiące spędzał we Francji nad Morzem Śródziemnym, w Bretanii i w Normandii, w 1908 zaprzyjaźnił się z Pierrem Bonnardem. Malarstwu Pankiewicza w tym czasie patronowały dzieła Cézanne'a i Renoira.

Wybuch I wojny światowej zastał Pankiewicza w Pirenejach, skąd ze względu na austriacki paszport zmuszony był uciekać do Hiszpanii. W Madrycie spędził prawie pięć lat.

Obowiązki profesora w krakowskiej Akademii podjął Pankiewicz w 1922 r.; grupa jego najbliższych uczniów założy w 1923 ,,Komitet Paryski" dla zorganizowania grupowego wyjazdu do Paryża; w 1925 przekształci się on w ,,Paryską Filię" Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie, działającą do 1931 r., w tym pod kierunkiem Pankiewicza do 1926 r.

W 1927 r. rząd francuski nadał Pankiewiczowi krzyż kawalerski Orderu Legion d'Honneur, a w 1933 z okazji 40-lecia twórczości rząd polski - komandorię Orderu Polonia Restituta. W latach 1928-1932 Pankiewicz pracował nad dekoracyjnymi panneaux do kaplicy Królewskiej zamku na Wawelu.

Największe zbiory dzieł Józefa Pankiewicza znajdują się w Muzeach Narodowych w Krakowie, Warszawie i Poznaniu, jak też mniejsze zespoły w wielu muzeach krajowych, zgromadzone tam w wyniku akcji Centralnej Komisji Zakupu Muzealiów przy Ministerstwie Kultury i Sztuki, nabycia w latach 1948-50 obrazów, od pasierbicy artysty Jadwigi Waydel-Dmochowskiej z likwidowanej w Paryżu pracowni Pankiewicza. Wiele prac artysty pozostaje w kolekcjach prywatnych za granicą.
biuro@artinfo.pl  |  www.artinfo.pl
Zgłoszenie chęci kupna obiektu
Zgłoszenia chęci kupna przyjmowane są od osób zalogowanych w Artinfo.pl
W przypadku braku konta prosimy o rejestrację.
Uwaga - osoby nie pamiętające nazwy użytkownika i hasla mogą otrzymać przypomnienie na adres mailowy, użyty przy pierwszej rejestracji konta.
Prosimy wybrać poniższy link „przypomnij hasło” i wypełnić tylko pole adres e-mail.
W przypadku pytań, prosimy o kontakt z naszym biurem:
22 818 94 68 (poniedziałek - piątek: 10:00 - 17:00)
email: aukcje@artinfo.pl