Strona korzysta z plików cookies. Zamknięcie tego komunikatu oznacza zgodę na ich zapisywanie na Twoim komputerze. Dowiedz się więcej. Zamknij
Artinfo.pl Portal Rynku Sztuki
ul. Dzielna 3, 00-162 Warszawa
tel. 022 818 94 68 | biuro@artinfo.pl
KARTA OBIEKTU
PANKIEWICZ Józef | Motyw z Les Andelys, 1920 r.

Józef PANKIEWICZ (1866 Lublin - 1940 La Ciotat, Francja)

Motyw z Les Andelys, 1920 r.

olej/tektura, 26 x 34 cm
sygnowany l.d.: 'Pankiewicz'
na odwrociu stempel firmy Blanchet, Rue Bonaparte 58, Paryż oraz naklejka wystawowa Towarzystwa Zachęty Sztuk Pięknych w Warszawie

POCHODZENIE:
- kolekcja prywatna, Wiedeń

WYSTAWIANY:
- Towarzystwo Zachęty Sztuk Pięknych w Warszawie, 1921
LITERATURA:
- porównaj: Józef Pankiewicz 1866-1940. Życie i dzieło. Artyście w 140. rocznicę urodzin, kat. wyst., Muzeum Narodowe w Warszawie, 9 stycznia-26 marca 2006, Warszawa 2006, poz. I/240-246 (il.)


W pracach Józefa Pankiewicza znajduje wyraźny rezonans nowoczesna sztuka francuska. Dzięki pobytom w Paryżu artysta od lat 80. XIX stulecia ulegał wpływom impresjonizmu, symbolizmu i estetyzmu, aby z początkiem wieku zwrócić się ku mistrzom postimpresjonizmu, przede wszystkim Pierre’owi Bonnardowi i Paulowi Cézanne’owi. "Nie ma niczego poza Paryżem. Wszystko - idee, ludzie, wizje malarstwa dla nadciągającego wieku - wszystko można znaleźć tylko w Paryżu" - miał powiedzieć twórca w rozmowie z Mojżeszem Kislingiem. Wykładał w Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie, zarówno przed Wielką Wojną, jak i po niej, natomiast wakacje spędzał najczęściej w Normandii lub na południowym wybrzeżu Francji. Polska publiczność miała stały dostęp do jego dzieł dzięki wystawom organizowanym w Warszawie, Krakowie, Lwowie czy Poznaniu. Jedną z nich otwarto we wrześniu 1921 w warszawskim Towarzystwie Zachęty Sztuk Pięknych. O swoich wrażeniach z ekspozycji pisał Władysław Skoczylas: "Wystawa Pankiewicza zapoznaje nas z ostatnimi ewolucjami, jakim podlega ten ciągle żywy i nie starzejący się talent. Widzimy tu wpływy mistrzów Zachodu, a mianowicie Cézanne’a i Renoira, ale w formie tak klasycznej, że możemy być wdzięczni Pankiewiczowi za te przykłady wielkiej francuskiej sztuki" (Władysław Skoczylas, [w:] Kronika. Sztuki Plastyczne, "Przegląd Warszawski" 1921, nr 3, s. 397).
Na wymienionej wystawie prezentowano olejną pracę "Motyw z Les Andelys". Powstała podczas wakacji spędzanych u Pierre’a i Marthy Bonnardów w 1920. Dwaj malarze poznali się latem 1908, a ich artystyczna relacja trwała przez kolejne lata. Dzięki niej Pankiewicz miał wgląd w sztukę francuskiego koloryzmu, a w jego dziełach z drugiej i trzeciej dekady XX wieku można bezbłędnie wyśledzić impulsy sztuki Francuza. Dla obu twórców kolor, obdarzony ekspresyjną wymową, stał się podstawowym elementem konstrukcyjnym obrazu. Rezygnowali oni z precyzji rysunku i światłocieniowej konstrukcji powierzchni malarskiej na rzecz rozwiązań barwnych, które tworzyły wrażenie przestrzeni i świetlistości w uchwyconym kadrze. Idylliczne pejzaże południa Francji były w oeuvre Pankiewicza chętnie podejmowanym motywem. Lato spędzone w Vernon 1920 zaowocowało serią krajobrazów z Les Andelys, odległego od posiadłości Bonnardów o około 20 kilometrów.

PODATKI I OPŁATY:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 18%.

cena wywoławcza: Informacja dostępna po wykupieniu abonamentu

Szczegółowe informacje o aukcji, na której licytowany był ten obiekt dostępne są po wykupieniu abonemantu.
 
Dodatkowy opis
Nota biograficzna:
PANKIEWICZ Józef
Wśród osobowości artystycznych, w które obfitowała epoka Młodej Polski, Józef Pankiewicz należy do najbardziej znanych i najświetniejszych.

Pochodził z wielodzietnej rodziny inteligenckiej, ojciec był lekarzem wojskowym. Naukę malarstwa rozpoczął na kursach wieczorowych prowadzonych przez Wojciecha Gersona. W 1884 porzucił gimnazjum i zapisał się do Warszawskiej Klasy Rysunkowej, uzyskał stypendium i rok akademicki 1885-1886 spędził w petersburskiej Akademii Sztuk Pięknych razem z Władysławem Podkowińskim. Tam nastąpiło pierwsze spotkanie ze sztuką dawnych mistrzów, których dzieła, oglądane w Ermitażu, miały zaważyć na ukształtowaniu jego malarstwa. W Warszawie, w l. 1886-1889, pozostawał wśród szermierzy naturalizmu - literatów, malarzy, muzyków i krytyków skupionych wokół redakcji czasopisma ,,Wędrowiec".

Około 1895 r. podjął pierwsze prace w zakresie technik graficznych. W 1906 został powołany na stanowisko profesora Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie, gdzie zamieszkał. Letnie miesiące spędzał we Francji nad Morzem Śródziemnym, w Bretanii i w Normandii, w 1908 zaprzyjaźnił się z Pierrem Bonnardem. Malarstwu Pankiewicza w tym czasie patronowały dzieła Cézanne'a i Renoira.

Wybuch I wojny światowej zastał Pankiewicza w Pirenejach, skąd ze względu na austriacki paszport zmuszony był uciekać do Hiszpanii. W Madrycie spędził prawie pięć lat.

Obowiązki profesora w krakowskiej Akademii podjął Pankiewicz w 1922 r.; grupa jego najbliższych uczniów założy w 1923 ,,Komitet Paryski" dla zorganizowania grupowego wyjazdu do Paryża; w 1925 przekształci się on w ,,Paryską Filię" Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie, działającą do 1931 r., w tym pod kierunkiem Pankiewicza do 1926 r.

W 1927 r. rząd francuski nadał Pankiewiczowi krzyż kawalerski Orderu Legion d'Honneur, a w 1933 z okazji 40-lecia twórczości rząd polski - komandorię Orderu Polonia Restituta. W latach 1928-1932 Pankiewicz pracował nad dekoracyjnymi panneaux do kaplicy Królewskiej zamku na Wawelu.

Największe zbiory dzieł Józefa Pankiewicza znajdują się w Muzeach Narodowych w Krakowie, Warszawie i Poznaniu, jak też mniejsze zespoły w wielu muzeach krajowych, zgromadzone tam w wyniku akcji Centralnej Komisji Zakupu Muzealiów przy Ministerstwie Kultury i Sztuki, nabycia w latach 1948-50 obrazów, od pasierbicy artysty Jadwigi Waydel-Dmochowskiej z likwidowanej w Paryżu pracowni Pankiewicza. Wiele prac artysty pozostaje w kolekcjach prywatnych za granicą.
Informacje dla kupujących:

Do każdego obiektu można zgłosić chęć kupna.
Polecamy skorzystanie z opcji "LICYTUJ TELEFONICZNIE lub Z LIMITEM CENY".
Udział w licytacji odbywa się za pośrednictwem telefonu lub reprezentujemy Państwa zgłoszenia do wskazanego limitu ceny (informacja poufna).

 
Udzielamy informacji na temat obiektów i sposobu licytacji:
tel.: 22 818 94 68, tel. kom.: 693 108 148
e-mail: aukcje@artinfo.pl
 
Artinfo.pl obsługuje zlecenia telefoniczne tylko przy zgłoszeniach powyżej 1000 zł. Zlecenia poniżej, należy składać w postaci maksymalnego limitu ceny.
Termin płatności za zakupione obiekty wynosi 7 dni od daty aukcji.

Organizator aukcji do kwoty wylicytowanej dolicza opłatę aukcyjną. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 18%.

W przypadku wybranych obiektów do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%.

Artinfo.pl nie pobiera żadnych dodatkowych kosztów pośrednictwa. Nie wymagamy wpłaty wadium.
Informujemy, że zakup na aukcji jest prawnie zawartą umową kupna-sprzedaży i nie podlega rezygnacji.

biuro@artinfo.pl  |  www.artinfo.pl
Zgłoszenie chęci kupna obiektu
Zgłoszenia chęci kupna przyjmowane są od osób zalogowanych w Artinfo.pl
W przypadku braku konta prosimy o rejestrację.
Uwaga - osoby nie pamiętające nazwy użytkownika i hasla mogą otrzymać przypomnienie na adres mailowy, użyty przy pierwszej rejestracji konta.
Prosimy wybrać poniższy link „przypomnij hasło” i wypełnić tylko pole adres e-mail.
W przypadku pytań, prosimy o kontakt z naszym biurem:
22 818 94 68 (poniedziałek - piątek: 10:00 - 17:00)
email: aukcje@artinfo.pl