olej na płótnie, 61 x 50 cm, sygnowany l.g. "Pankiewicz/1910"
Wystawiany i reprodukowany m. in.:- Galerie Barbazanges, Paryż 1920, katalog "Quelques Artistes polonais", nr 82; - Galerie D`Art des Editions G. Cres & Cie, Paryż 1920, katalog "Portraits par CarriÝre, Cézanne, Courbet, Corot, Degas, Doucet, Renoir, Henri Rousseau, Thiesson, Mme Angelina Beloff, Marie Laurencin, Valadon et MM Albert André, Bonnard, Camoin, Dufy, Fischer, Heuzé, Mahn, Marchand, Marque, Henri Matisse, Pankiewicz, Charles Pequin, Picart-Ledoux, Picasso, Diego Rivera, Vallaton, Valtat", nr 20; - "Exposition Joseph Pankiewicz", wstęp F. Fénéon, Galerie Bernheim-Jeune, Paryż 1922. - Józef Pankiewicz. Życie i dzieło. Artyście w 140. rocznicę urodzin. Muzeum Narodowe, Warszawa 2006; w katalogu nr 172, reprodukcja na s. 80. - Anna Bernat, Józef Pankiewicz (1866-1940), Warszawa 2006 Edipresse, s. 57. "Ukochana żona Pierre`a Bonnarda, wybitnego malarza francuskiego, współtwórcy grupy nabistów, podobnie jak jej sławny mąż była zaprzyja¼niona z Pankiewiczami. Te dwa małżeństwa utrzymywały serdeczną, bliską znajomość przez blisko czterdzieści lat. Często spędzali wspólnie wakacje na południu Francji, a kiedy Pankiewiczowie mieszkali w Paryżu, Madrycie czy Krakowie, prowadzili ze sobą korespondencję, która miała swój dramatyczny w wymowie finał, kiedy Bonnard napisał do Wandy Pankiewiczowej dwa wzruszające listy, jeden wyrażający współczucie po śmierci jej męża, drugi zawiadamiający o śmierci żony Marty". (Anna Bernat, Pankiewicz, s. 54-56). "Bawiąc w tej arkadyjskiej krainie w towarzystwie Bonnarda, Pankiewicz nie tylko dyskutował z nim zawzięcie o sztuce, ale korzystał również, obserwując pracę mistrza w plenerze. Malarskim zapisem przyja¼ni obu artystów, jak też wspomnieniem jednego ze wspólnych popołudni na tarasie willi w Saint-Tropez jest monumentalny obraz Bonnarda Rozmowy prowansalskie (w zbiorach Narodní Galerie w Pradze). Na tle dalekiej panoramy miasta nad zatoką odpoczywają przy podwieczorku półleżąca, wsparta o pień drzewa pani Bonnard i siedzący w fotelu Pankiewicz, jak opisał go Felix Fénéon: "to ten olbrzym, podobny do mędrca chińskiego, figurujący na pierwszym planie, z kwiatem w ręku".Efektowną odpowiedzią Pankiewicza jest kameralny Portret Marty Bonnard ( ) zasłuchanej, jakby z lekka nieobecnej, upozowanej w półcieniu pod drzewem. Jej sylwetka tworzy koralowo-różową plamę na tle ciemnej zieleni. Ten dekoracyjny obraz malowany jest niezwykle płynnie, co podkreśla tło założone miękko drobnymi, ukośnymi pociągnięciami, jakby "poruszone" wiatrem, i delikatny modelunek. W tej manierze dostrzegamy wpływ Renoira. Istnieje również inny obraz Bonnarda, kameralna scena Wieczór przy lampie z 1921 roku, przedstawiająca siedzącą przy stole jego żonę z ukochanym psem, w towarzystwie zasłuchanego Pankiewicza, widocznego profilem" (Elżbieta Charazińska, Józefa Pankiewicza batalia o czyste malarstwo, w: Józef Pankiewicz. Życie i dzieło..., s. XVIII). (Bonnard o Pankiewiczu:) "17 stycznia 1920 Poznałem Pankiewicza pięć lub sześć lat przed wojną 1914 roku. Zaprzyja¼niłem się z nim i widywaliśmy się co roku, spędzaliśmy razem kilkakrotnie lato pod jednym dachem. (...) Talent jego, dla którego mam największy szacunek, jego sposób myślenia znamionuje człowieka łacińskiej kultury;(...). Dodam jeszcze, że odczuwamy dla siebie wzajemnie serdeczną przyja¼ń i ze stawiam bardzo wysoko tak człowieka, jak i malarza. Bonnard".
PANKIEWICZ Józef
Wśród osobowości artystycznych, w które obfitowała epoka Młodej Polski, Józef Pankiewicz należy do najbardziej znanych i najświetniejszych.
Pochodził z wielodzietnej rodziny inteligenckiej, ojciec był lekarzem wojskowym. Naukę malarstwa rozpoczął na kursach wieczorowych prowadzonych przez Wojciecha Gersona. W 1884 porzucił gimnazjum i zapisał się do Warszawskiej Klasy Rysunkowej, uzyskał stypendium i rok akademicki 1885-1886 spędził w petersburskiej Akademii Sztuk Pięknych razem z Władysławem Podkowińskim. Tam nastąpiło pierwsze spotkanie ze sztuką dawnych mistrzów, których dzieła, oglądane w Ermitażu, miały zaważyć na ukształtowaniu jego malarstwa. W Warszawie, w l. 1886-1889, pozostawał wśród szermierzy naturalizmu - literatów, malarzy, muzyków i krytyków skupionych wokół redakcji czasopisma ,,Wędrowiec".
Około 1895 r. podjął pierwsze prace w zakresie technik graficznych. W 1906 został powołany na stanowisko profesora Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie, gdzie zamieszkał. Letnie miesiące spędzał we Francji nad Morzem Śródziemnym, w Bretanii i w Normandii, w 1908 zaprzyjaźnił się z Pierrem Bonnardem. Malarstwu Pankiewicza w tym czasie patronowały dzieła Cézanne'a i Renoira.
Wybuch I wojny światowej zastał Pankiewicza w Pirenejach, skąd ze względu na austriacki paszport zmuszony był uciekać do Hiszpanii. W Madrycie spędził prawie pięć lat.
Obowiązki profesora w krakowskiej Akademii podjął Pankiewicz w 1922 r.; grupa jego najbliższych uczniów założy w 1923 ,,Komitet Paryski" dla zorganizowania grupowego wyjazdu do Paryża; w 1925 przekształci się on w ,,Paryską Filię" Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie, działającą do 1931 r., w tym pod kierunkiem Pankiewicza do 1926 r.
W 1927 r. rząd francuski nadał Pankiewiczowi krzyż kawalerski Orderu Legion d'Honneur, a w 1933 z okazji 40-lecia twórczości rząd polski - komandorię Orderu Polonia Restituta. W latach 1928-1932 Pankiewicz pracował nad dekoracyjnymi panneaux do kaplicy Królewskiej zamku na Wawelu.
Największe zbiory dzieł Józefa Pankiewicza znajdują się w Muzeach Narodowych w Krakowie, Warszawie i Poznaniu, jak też mniejsze zespoły w wielu muzeach krajowych, zgromadzone tam w wyniku akcji Centralnej Komisji Zakupu Muzealiów przy Ministerstwie Kultury i Sztuki, nabycia w latach 1948-50 obrazów, od pasierbicy artysty Jadwigi Waydel-Dmochowskiej z likwidowanej w Paryżu pracowni Pankiewicza. Wiele prac artysty pozostaje w kolekcjach prywatnych za granicą.
Informacje dla kupujących:
Artinfo.pl przyjmuje zlecenia kupna obiektów niesprzedanych na aukcji. Formy zgłoszenia:
Polecamy skorzystanie z funkcji "ZGŁOSZENIE KUPNA" znajdującej się przy każdym obiekcie.
Przyjmujemy także zgłoszenia przez telefon i mail:
tel.: 022 818 94 68 tel. kom.: 0 601 808 148 e-mail:aukcje@artinfo.pl
Zgłoszenia chęci kupna przyjmowane są od osób zalogowanych w Artinfo.pl
W przypadku braku konta prosimy o rejestrację.
Uwaga - osoby nie pamiętające nazwy użytkownika i hasla mogą otrzymać przypomnienie na adres mailowy, użyty przy pierwszej rejestracji konta.
Prosimy wybrać poniższy link „przypomnij hasło” i wypełnić tylko pole adres e-mail.
W przypadku pytań, prosimy o kontakt z naszym biurem: 22 818 94 68 (poniedziałek - piątek: 10:00 - 17:00) email: aukcje@artinfo.pl