olej na płótnie, 64, 5 x 79, 5 cm, sygnowany l. d. "Pankiewicz"
Wystawiany: - Kraków 1924, TPSP "Wystawa Józefa Pankiewicza, Kislinga, Haydena, Hrynkowskiego, Rubczaka, Zawadowskiego oraz rze¼b prof. Dunikowskiego". W katalogu nr 40, s. 10 (jako własność S. Oderfelda). - Poznań, listopad 1933, TPSP "Wystawa Józefa Pankiewicza w Paryżu". W kat. nr 33. - Bydgoszcz, styczeń-luty 1934, Muzeum Miejskie, "Katalog wystawy zbiorowej dzieł profesora Józefa Pankiewicza(Paryż)", nr 6 (jako własność S. Oderfelda). - Łód¼, kwiecień-maj 1934, "Katalog XXIII Wystawy Instytutu Propagandy Sztuki. Prof. I. Pankiewicz. Paryż. A. Cukierkówna. Warszawa. M. Obrębska. Warszawa". W katalogu nr 6 (jako własność S. Oderfelda). - Warszawa 2006, Muzeum Narodowe, Józef Pankiewicz. Życie i dzieło. Artyście w 140 rocznicę urodzin. W katalogu nr 277. Reprodukowany i omawiany: - Józef Pankiewicz. Malarstwo polskie. Słowo wstępne Wacława Husarskiego. Warszawa-Kraków 1927. Wydawnictwo J. Mortkowicza. Reprodukcja barwna (zatytułowana "Szczęśliwe życie"). - W. Dalbor Wystawa obrazów Pankiewicza w "Towarzystwie Przyjaciół Sztuk Pięknych". Dziennik Poznański 1933, nr 273, 16 XI- Jadwiga Dmochowska, W kręgu Pankiewicza. Wspomnienia i listy 1906-1940. Kraków 1963, s. 96, reprodukcja barwna. - Józef Pankiewicz. Wielka kolekcja sławnych malarzy. Malarstwo polskie t. 54. Poznań 2008, reprodukcja barwna. Pod wpływem Renoira artysta ponownie podjął motyw sielanki. Nagie postacie o rodowodach antycznych, w trakcie odpoczynku, miłosnych igraszek lub muzykowania, zostały ukazane na tle idyllicznego, śródziemnomorskiego pejzażu. Z pogodnym nastrojem sceny znakomicie współgra kolorystyka zdominowana przez złamane zielenie, błękity i tony liliowe, o zaledwie kilku mocniejszych akcentach barwnych. Klasycyzująca tematyka sceny wpisuje się w nurt powrotu do wielkich tematów i tradycji obrazowych, jaki zaznaczył się w latach dwudziestych XX stulecia, nawet u tak awangardowych twórców, jak Picasso i André Derain.
PANKIEWICZ Józef
Wśród osobowości artystycznych, w które obfitowała epoka Młodej Polski, Józef Pankiewicz należy do najbardziej znanych i najświetniejszych.
Pochodził z wielodzietnej rodziny inteligenckiej, ojciec był lekarzem wojskowym. Naukę malarstwa rozpoczął na kursach wieczorowych prowadzonych przez Wojciecha Gersona. W 1884 porzucił gimnazjum i zapisał się do Warszawskiej Klasy Rysunkowej, uzyskał stypendium i rok akademicki 1885-1886 spędził w petersburskiej Akademii Sztuk Pięknych razem z Władysławem Podkowińskim. Tam nastąpiło pierwsze spotkanie ze sztuką dawnych mistrzów, których dzieła, oglądane w Ermitażu, miały zaważyć na ukształtowaniu jego malarstwa. W Warszawie, w l. 1886-1889, pozostawał wśród szermierzy naturalizmu - literatów, malarzy, muzyków i krytyków skupionych wokół redakcji czasopisma ,,Wędrowiec".
Około 1895 r. podjął pierwsze prace w zakresie technik graficznych. W 1906 został powołany na stanowisko profesora Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie, gdzie zamieszkał. Letnie miesiące spędzał we Francji nad Morzem Śródziemnym, w Bretanii i w Normandii, w 1908 zaprzyjaźnił się z Pierrem Bonnardem. Malarstwu Pankiewicza w tym czasie patronowały dzieła Cézanne'a i Renoira.
Wybuch I wojny światowej zastał Pankiewicza w Pirenejach, skąd ze względu na austriacki paszport zmuszony był uciekać do Hiszpanii. W Madrycie spędził prawie pięć lat.
Obowiązki profesora w krakowskiej Akademii podjął Pankiewicz w 1922 r.; grupa jego najbliższych uczniów założy w 1923 ,,Komitet Paryski" dla zorganizowania grupowego wyjazdu do Paryża; w 1925 przekształci się on w ,,Paryską Filię" Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie, działającą do 1931 r., w tym pod kierunkiem Pankiewicza do 1926 r.
W 1927 r. rząd francuski nadał Pankiewiczowi krzyż kawalerski Orderu Legion d'Honneur, a w 1933 z okazji 40-lecia twórczości rząd polski - komandorię Orderu Polonia Restituta. W latach 1928-1932 Pankiewicz pracował nad dekoracyjnymi panneaux do kaplicy Królewskiej zamku na Wawelu.
Największe zbiory dzieł Józefa Pankiewicza znajdują się w Muzeach Narodowych w Krakowie, Warszawie i Poznaniu, jak też mniejsze zespoły w wielu muzeach krajowych, zgromadzone tam w wyniku akcji Centralnej Komisji Zakupu Muzealiów przy Ministerstwie Kultury i Sztuki, nabycia w latach 1948-50 obrazów, od pasierbicy artysty Jadwigi Waydel-Dmochowskiej z likwidowanej w Paryżu pracowni Pankiewicza. Wiele prac artysty pozostaje w kolekcjach prywatnych za granicą.
Informacje dla kupujących:
Artinfo.pl przyjmuje zlecenia kupna obiektów niesprzedanych na aukcji. Formy zgłoszenia:
Polecamy skorzystanie z funkcji "ZGŁOSZENIE KUPNA" znajdującej się przy każdym obiekcie.
Przyjmujemy także zgłoszenia przez telefon i mail:
tel.: 022 818 94 68 tel. kom.: 0 601 808 148 e-mail:aukcje@artinfo.pl
Zgłoszenia chęci kupna przyjmowane są od osób zalogowanych w Artinfo.pl
W przypadku braku konta prosimy o rejestrację.
Uwaga - osoby nie pamiętające nazwy użytkownika i hasla mogą otrzymać przypomnienie na adres mailowy, użyty przy pierwszej rejestracji konta.
Prosimy wybrać poniższy link „przypomnij hasło” i wypełnić tylko pole adres e-mail.
W przypadku pytań, prosimy o kontakt z naszym biurem: 22 818 94 68 (poniedziałek - piątek: 10:00 - 17:00) email: aukcje@artinfo.pl