olej, płótno, 200 x 250 sygn. l. d.: J. Rapacki 1903
Popularny pejzażysta warszawski, który warsztat realisty opanował w warszawskiej Klasie Rysunkowej pod kierunkiem W. Gersona. Swe malarskie umiejętności doskonalił w l. 1886-87 w krakowskiej SSP w pracowni F. Cynka. W 1887 r. wyjechał do Monachium, gdzie studiował przez dwa lata u F. Ferhra. Po powrocie do kraju zamieszkał w Warszawie; odbył też kilka podróży artystycznych do Włoch. W 1900 r. został odznaczony dyplomem honorowym na Wystawie Światowej w Paryżu. W 1907 r. osiadł w Olszance koło Radziwiłłowa. W latach 1920., pomimo kształtowania się w polskim malarstwie awangardowych nurtów, pozostał wierny tradycjonalistycznej, realistycznej formule sztuki. Swą konserwatywną postawę potwierdził przynależnością do związanej z Zachętą grupy Pro Arte. Dominującym tematem w jego malarstwie były pejzaże mazowieckie, widoki miejskie (m.in. z Krakowa i Wenecji) i podgórskie (m.in. ze Szczawnicy i Myślenic) utrzymane w mrocznej tonacji barwnej wywodzącej się z monachijskiej tradycji, bądź rozjaśnione pod wpływem zainteresowania impresjonizmem (por. katalog wystawy monograficznej "Józef Rapacki. Malartwo, rysunek, grafika" urządzonej w Muzeum Okręgowym w Żyrardowie w 1993). Oferowany obraz - o stylistyce nawiązującej do krajobrazów francuskich barbizończyków i dziewiętnastowiecznych polskich pejzażystów - Z. Sidorowicza, W. Maleckiego, J. Szermentowskiego - cechuje monumentalna skala intensyfikująca uzyskany tu poziom iluzjonizmu; odbijające się w tafli rzeki refleksy księżycowej poświaty ewokują nastrój ciszy i melancholii typowy dla cyklów pejzażowych Rapackiego, "Z mazowieckiej ziemi" i "Dookoła mej siedziby". Zawężona do brązów, szarości, błękitu i zieleni kolorystyka sugestywnie oddaje nostalgiczną aurę zmroku. Omawiane dzieło prezentowane było na w.w. wystawie monograficznej (kat. I, nr 11).Obraz został wypożyczony marszałkowi Piłsudskiemu przez właścicieli i do roku 1935, do jego śmierci wisiał w Belwederze, następnie został zdeponowany w 1942 r. w Muzeum Narodowym w Warszawie, został zagrabiony przez hitlerowców; odzyskany w 1956 r. przez wiele lat pozostawał w depozycie w zbiorach MNW.
RAPACKI Józef
Popularny pejzażysta warszawski, który warsztat realisty opanował w warszawskiej Klasie Rysunkowej pod kierunkiem W. Gersona. Następnie doskonalił swe malarskie umiejętności w latach 1886-1887 w pracowni F. Cynka w Szkole Sztuk Pięknych w Krakowie. W 1887 r. wyjecha/l do Monacium, gdzie studiował gdzie studiował w prywatnej szkole C. Ferhra w Monachium. Po powrocie do kraju zamieszkał w Warszawie; odbył też kilka podróży artystycznych do Włoch. W 1900 r. został odznaczony dyplomem honorowym na Wystawie Światowej w Paryżu. W 1907 r. osiadł w Olszance koło Radziwiłłowa. W latach 20., pomimo kształtowania się w polskim malarstwie awangardowych nurtów, pozostał wierny tradycjonalistycznej, realistycznej formule sztuki. Swą konserwatywną postawę potwierdził przynależnością do związanej z Zachętą grupy Pro Arte. Dominującym tematem w jego malarstwie były pejzaże mazowieckie, widoki miejskie (m.in. z Krakowa i Wenecji) i podgórskie (m,in. ze Szczawnicy i Myślenic) utrzymane w mrocznej tonacji barwnej wywodzącej się z monachijskiej tradycji bądź rozjaśnione pod wpływem zainteresowania impresjonizmem (por. katalog wystawy monograficznej urządzonej w Muzeum Okręgowym w Żyrardowie w 1993). Ponadto zajmował się ilustratorstwem i grafiką.
Zgłoszenia chęci kupna przyjmowane są od osób zalogowanych w Artinfo.pl
W przypadku braku konta prosimy o rejestrację.
Uwaga - osoby nie pamiętające nazwy użytkownika i hasla mogą otrzymać przypomnienie na adres mailowy, użyty przy pierwszej rejestracji konta.
Prosimy wybrać poniższy link „przypomnij hasło” i wypełnić tylko pole adres e-mail.
W przypadku pytań, prosimy o kontakt z naszym biurem: 22 818 94 68 (poniedziałek - piątek: 10:00 - 17:00) email: aukcje@artinfo.pl