olej/płótno dublowane, 197 x 250 cm sygnowany i datowany p. d.: `JÓZEF RAPACKI 1903 rok WARSZAWA | w MARCU` na odwrocie papierowa naklejka z Muzeum Narodowego w Warszawie z nr `189189` oraz naklejka z Międzynarodowej Wystawy w Wenecji z 1920 r.: `XII Esposition Internationale d`Arte | della Citte di Venezia - 1920 | 961`Obraz opisany i skatalogowany /w:/ Józef Rapacki. Malarstwo, rysunek, grafika. Muzeum Okręgowe w Żyrardowie, 1993 r., kat. I, nr 11.
Obraz został wypożyczony przez właścicieli marszałkowi Józefowi Piłsudskiemu i do roku 1935 wisiał w Belwederze. W 1942 r. został zdeponowany w Muzeum Narodowym w Warszawie, został zagrabiony przez hitlerowców, odzyskany w 1956 r. przez wiele lat pozostawał w depozycie w zbiorach warszawskiego Muzeum Narodowego.
Był uczniem Wojciecha Gersona w warszawskiej Klasie Rysunkowej. Później studiował u F. Cynka w Szkole Sztuk Pięknych w Krakowie i w prywatnej szkole C. Fehera w Monachium. Po studiach kilkakrotnie podróżował do Włoch, wiele wystawiał (dyplom honorowy na światowej wystawie w 1900 r. w Paryżu), należał do grupy Pro Arte. Malował głównie realistycznie traktowane pejzaże i rozgrywające się na tle pejzażu sceny rodzajowe. Ponad to zajmował się ilustratorstwem i grafiką.
RAPACKI Józef
Popularny pejzażysta warszawski, który warsztat realisty opanował w warszawskiej Klasie Rysunkowej pod kierunkiem W. Gersona. Następnie doskonalił swe malarskie umiejętności w latach 1886-1887 w pracowni F. Cynka w Szkole Sztuk Pięknych w Krakowie. W 1887 r. wyjecha/l do Monacium, gdzie studiował gdzie studiował w prywatnej szkole C. Ferhra w Monachium. Po powrocie do kraju zamieszkał w Warszawie; odbył też kilka podróży artystycznych do Włoch. W 1900 r. został odznaczony dyplomem honorowym na Wystawie Światowej w Paryżu. W 1907 r. osiadł w Olszance koło Radziwiłłowa. W latach 20., pomimo kształtowania się w polskim malarstwie awangardowych nurtów, pozostał wierny tradycjonalistycznej, realistycznej formule sztuki. Swą konserwatywną postawę potwierdził przynależnością do związanej z Zachętą grupy Pro Arte. Dominującym tematem w jego malarstwie były pejzaże mazowieckie, widoki miejskie (m.in. z Krakowa i Wenecji) i podgórskie (m,in. ze Szczawnicy i Myślenic) utrzymane w mrocznej tonacji barwnej wywodzącej się z monachijskiej tradycji bądź rozjaśnione pod wpływem zainteresowania impresjonizmem (por. katalog wystawy monograficznej urządzonej w Muzeum Okręgowym w Żyrardowie w 1993). Ponadto zajmował się ilustratorstwem i grafiką.
Informacje dla kupujących:
Artinfo.pl przyjmuje zlecenia poaukcyjne.
Formy zgłoszenia: Polecamy skorzystanie z funkcji "ZGŁOSZENIE KUPNA" znajdującej się przy każdym niesprzedanym obiekcie.
Przyjmujemy także zgłoszenia przez telefon i mail: 022 818 94 68
0693 108 148
mail: aukcje@artinfo.pl
Zgłoszenia chęci kupna przyjmowane są od osób zalogowanych w Artinfo.pl
W przypadku braku konta prosimy o rejestrację.
Uwaga - osoby nie pamiętające nazwy użytkownika i hasla mogą otrzymać przypomnienie na adres mailowy, użyty przy pierwszej rejestracji konta.
Prosimy wybrać poniższy link „przypomnij hasło” i wypełnić tylko pole adres e-mail.
W przypadku pytań, prosimy o kontakt z naszym biurem: 22 818 94 68 (poniedziałek - piątek: 10:00 - 17:00) email: aukcje@artinfo.pl