Strona korzysta z plików cookies. Zamknięcie tego komunikatu oznacza zgodę na ich zapisywanie na Twoim komputerze. Dowiedz się więcej. Zamknij
Artinfo.pl Portal Rynku Sztuki
ul. Dzielna 3, 00-162 Warszawa
tel. 022 818 94 68 | biuro@artinfo.pl
KARTA OBIEKTU
SZAJNA Józef | Lament, 1984 r.

Józef SZAJNA (1922, Rzeszów - 2008, Warszawa)

Lament, 1984 r.

olej/płótno, 140,5 x 98,5 cm
na odwrociu opis: 'SZAJNA - "LAMENT" 1984', numery inwentarzowe i zdarta papierowa nalepka

WYSTAWIANY:
- Sylwety i cienie, environment, Biennale Sztuki w São Paulo, 1989
- XLIV Biennale Sztuki w Wenecji, 1990
- Józef Szajna - Wystawa Muzeum Narodowe Gdańsk Pałac Opatów i Teatr Muzyczny Gdynia 1991-92
- Europa-Europa, Bonn, 1994
- Świat Józefa Szajny. W hołdzie pomordowanym, Oświęcim-Brzezinka 1995
- Józef Szajna, Bochum, 1995
- Józef Szajna: hommage à Auschwitz: W pięćdziesiątą rocznicę wyzwolenia obozu w Oświęciu-Brzezince, Instytut Polski w Düsseldorfie, 1995
- Appell, wystawa z okazji 50-lecia wyzwolenia obozu koncentracyjnego Weimar-Buchenwald, 1996
- Muzeum Narodowe we Wrocławiu, 1998
- TEART, wystawa monograficzna i happening "Drabina do nieba", Muzeum Narodowe Warszawa 2001
- TEART, wystawa, Sankt Petersburg 2001
- TEART, Pałac Sztuki w Krakowie, 2002
- Czy ktoś to słyszy, Weimar-Buchenwald, 2005
- TEART, Józef Szajna, Festiwal Zdarzenia, Tczew 2009
- Kanon i remix przestrzeni polskiego teatru XX i XXI w. Józef Szajna, Centrum Scenografii Polskiej Oddziału Muzeum Śląskiego w Katowicach, 2016-2017
LITERATURA:
- Kanon i remix przestrzeni polskiego teatru XX i XXI w. Józef Szajna, [red.] Krzysztofa Frankowska-Piechowicz, Katowice, s. 98 (il.)

Choć powojenne dzieła Józefa Szajny cechuje niebywała różnorodność, odnajdujemy w nich pewne lejtmotywy, odzwierciedlające jego niebywałą biografię. Jeden z owych tematów przewodnich to anonimowość człowieka. Próbą wyrażenia refleksji nad tak pojmowaną kondycją ludzką jest prezentowana praca "Lament", przedstawiająca zwielokrotniony obrys postaci. Cytując Joannę Czopowicz: "Na każdym niemal obrazie powielany jest motyw kształtu ludzkiej sylwetki z charakterystyczną, dużą głową i obciętym tułowiem. Można pokusić się nawet o stwierdzenie, że ten motyw jest podpisem, sygnaturą Szajny, którą wybrał jako swój rozpoznawalny znak. Niektórzy dopatrują się w tych kształtach, zapełniających sobą całą przestrzeń prac, czegoś, co można byłoby uznać za 'pismo'. Podobnie jak 'słowa-obrazy' Mariana Kołodziejczyka, tak 'pismo' Szajny kreśli kolejną historię Ocalonego" (Joanna Czopowicz, Obrazy przemocy. Współczesne przedstawienia "Ikon zagłady", Warszawa 2012, s. 60).
Podobnie jak inne wyrazy plastycznej aktywności twórcy, obrazy uzupełniały jego działalność teatralną. W stworzonym przez niego teatrze, przez Taranienkę zwanym "plastycznym", główny akcent stanowiła ekspresja wizualna. W swym programie sztuki widowisk Józef Szajna przyznawał najbardziej znaczącą rolę znakowi plastycznemu: rozbudowanej scenografii i - często groteskowo powiększonemu - rekwizytowi. Sam mówił: "Życie zmieniam w obraz" i ta myśl odzwierciedla jego intencje. Owa oryginalna idea teatru swoiście plastycznego, zrealizowana w pełni w Teatrze Studio, zasymilowała większość pozateatralnych doświadczeń artysty.
Obrazy, rysunki i kompozycje przestrzenne, w których Józef Szajna porusza wątek rozpaczy, anonimowości i samotności, to wyraz drogi człowieka, jego życia i śmierci. W prezentowanym dziele sylwety anonimowych, szarych ludzi-cieni to więźniowie. Choć nie mają twarzy, emanują rozpaczą. Tworzą szarą masę, spośród której najwyraźniejszy staje się wzór paskowanego obozowego uniformu.
W twórczości Szajny szary, więzienny pasiak nabiera szczególnej rangi. Podstawą instalacji "Drang nach Osten - Drang nach Westen", powstałej w 1987, były dwa elementy: niekończące się tableau zdjęć więźniów i więźniarek oraz ustawione w rzędach buty z cholewami. Ciężkie, zdeformowane od wysiłku oficerki należały do żołnierzy, którzy wkroczyli na "skrwawione ziemie" - jak nazywał je Timothy Snyder. Kontrastują z utrwalonym w kulturze obrazem obuwia oprawcy, które zazwyczaj przedstawia się jako błyszczące i nowe w odróżnieniu od zniszczonych butów ofiar. Podobne odwrócenie stosuje Steven Spielberg w "Liście Schindlera", tytułowego bohatera czyni eleganckim w przeciwieństwie do komendanta obozu w Płaszowie, niechlujnego i odrażającego.
"Lament" jest nie tylko uniwersalną metaforą ludzkiego losu, lecz także dowodem pamięci o ofiarach, pomnikiem gwarantującym im przetrwanie wbrew przemijającemu czasowi. Autor pokazuje nam ogrom osobnych historii, które zlewają się w olbrzymią, niewyobrażalną tragedię. Jak powiedział artysta: "(...) pamięć towarzyszy ludziom; jak długo pamiętamy, tak długo pozostajemy ludźmi, a jeśli mamy żyć, to nie w nienawiści, ale miłości i szacunku dla bliźniego".
Zarówno teatralna, jak i malarska twórczość Józefa Szajny niesie z sobą ogromny ładunek emocjonalny. Jako były więzień obozu koncentracyjnego swoją sztuką przestrzega przed zagrożeniami, które nie są obce współczesności. Jednocześnie odpowiada na pytanie o egzystencję człowieka i wyraża obawę, że Zagłada może się powtórzyć. Jak napisał Zbigniew Taranienko: "(...) nieznany tłum, (...) atakujący widza swoją nieobecnością, został zatopiony w rozproszonym świetle. Odczytując go wprost - poprzez odniesienie do Oświęcimia - można by powiedzieć, że jest to tłum skazany na zagładę" (Zbigniew Taranienko, Kolekcja Studio. Dzieła i twórcy, katalog Centrum Sztuki Studio, 1997).


Scenograf, reżyser teatralny, malarz, grafik. Studiował w krakowskiej ASP. Początki twórczości malarskiej i graficznej artysty przypadają na lata 50. Początkowo zafascynowany był sztuką informel, stosował technikę kolażu, w latach 60. coraz wyraźniej zmierzał w kierunku asamblażu - akcentował fakturę kompozycji, aplikując fragmenty gotowych przedmiotów. Do tragicznych doświadczeń wojennych nawiązał też w malarstwie z lat 80. i 90., w którym odwołał się zarówno do doświadczeń sztuki figuratywnej, jak ekspresjonizmu abstrakcyjnego. Reprezentował Polskę m.in. na Biennale w Wenecji (1970 i 1990) oraz na Biennale w Sao Paulo (1979 i 1989).

PODATKI I OPŁATY:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 18%.

cena wywoławcza: Informacja dostępna po wykupieniu abonamentu

Szczegółowe informacje o aukcji, na której licytowany był ten obiekt dostępne są po wykupieniu abonemantu.
 
Dodatkowy opis
Nota biograficzna:
SZAJNA Józef
Urodził się w 1922 w Rzeszowie. Ukończył grafikę i scenografię na krakowskiej ASP w 1953. Malarz, scenograf, reżyser, grafik,dyrektor teatru, teoretyk teatru, autor scenariuszy. W czasie wojny żołnierz Związku Walki Zbrojnej AK, więzień obozów w Oświęcimiu i Buchenwaldzie. W latach 1954-1965 pracownik ASP w Krakowie, od 1972 r. profesor ASP w Warszawie. Autor dramatycznych obrazów oddających nastrój zniszczenia, zagłady, przemijania ("Epitafium I", "Dramat III"); 1953-55 scenograf w Teatrze Ziemi Opolskiej, skąd z K. Skuszanką i J. Krasowskim przeniósł się do Teatru Ludowego w Nowej Hucie, (m.in.: "Księżniczka Turandot" C. Gozziego, "Myszy i ludzie" wg J. Steinbecka, "Jacobowsky i pułkownik F. Werfla, Burza Szekspira, "Radość z odzyskanego śmietnika" wg J. Kadena-Bandrowskiego, "Dziady" A. Mickiewicza); współpracował sporadycznie z innymi teatrami; w 1962 był współtwórcą "Akropolis" S. Wyspiańskiego w reżyserii J. Grotowskiego; 1963-66 dyr. Teatru Ludowego w Krakowie, debiut reżyserski ("Rewizor" M. Gogola, 1963); 1972-82 dyrektor Teatru Studio w Warszawie, gdzie rozwijał teatr zdominowany metaforyką plastyczną, ukazującą cywilizację upadku (jako wysypisko żelastwa i zbiorowisko kalekich postaci): "Witkacy"; "Gulgutiera" (współautor scenariusza - M. Czanerle), "Replika" (kolejne wersje), "Dante", "Cervante"s; twórca environments (np. Ściana butów" w galerii Zachęta w Warszawie, "Reminiscencje" - pamięci artystów straconych w Oświęcimiu oraz happeningów (np. "Déballag"e w Nicei). Autor ponad 100 wystaw indywidualnych prezentowanych na całym świecie. Dwukrotnie wystawiał na Biennale w Wenecji. Prace w polskich i europejskich zbiorach muzealnych. Laureat wielu prestiżowych nagród. Doktor honoris causa Uniwersytetu w Oldenburgu - za zasługi i artystyczny wkład do kultury pamięci XX wieku.
Informacje dla kupujących:

Do każdego obiektu można zgłosić chęć kupna.
Polecamy skorzystanie z opcji "LICYTUJ TELEFONICZNIE lub Z LIMITEM CENY".
Udział w licytacji odbywa się za pośrednictwem telefonu lub reprezentujemy Państwa zgłoszenia do wskazanego limitu ceny (informacja poufna).

 
Udzielamy informacji na temat obiektów i sposobu licytacji:
tel.: 22 818 94 68, tel. kom.: 506 122 445
e-mail: aukcje@artinfo.pl
 
Artinfo.pl obsługuje zlecenia telefoniczne tylko przy zgłoszeniach powyżej 1000 zł. Zlecenia poniżej, należy składać w postaci maksymalnego limitu ceny.
Termin płatności za zakupione obiekty wynosi 7 dni od daty aukcji.

Organizator aukcji do kwoty wylicytowanej dolicza opłatę aukcyjną. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 18%.

W przypadku wybranych obiektów do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%.

Artinfo.pl nie pobiera żadnych dodatkowych kosztów pośrednictwa. Nie wymagamy wpłaty wadium.
Informujemy, że zakup na aukcji jest prawnie zawartą umową kupna-sprzedaży i nie podlega rezygnacji.

biuro@artinfo.pl  |  www.artinfo.pl
Zgłoszenie chęci kupna obiektu
Zgłoszenia chęci kupna przyjmowane są od osób zalogowanych w Artinfo.pl
W przypadku braku konta prosimy o rejestrację.
Uwaga - osoby nie pamiętające nazwy użytkownika i hasla mogą otrzymać przypomnienie na adres mailowy, użyty przy pierwszej rejestracji konta.
Prosimy wybrać poniższy link „przypomnij hasło” i wypełnić tylko pole adres e-mail.
W przypadku pytań, prosimy o kontakt z naszym biurem:
22 818 94 68 (poniedziałek - piątek: 10:00 - 17:00)
email: aukcje@artinfo.pl