Strona korzysta z plików cookies. Zamknięcie tego komunikatu oznacza zgodę na ich zapisywanie na Twoim komputerze. Dowiedz się więcej. Zamknij
Artinfo.pl Portal Rynku Sztuki
ul. Dzielna 3, 00-162 Warszawa
tel. 022 818 94 68 | biuro@artinfo.pl
KARTA OBIEKTU
STAŃCZAK Julian | Rezonans w pomarańczowym (Resonance in Orange), 1971 r.

Julian STAŃCZAK (1928 Borownica - 2017 Seven Hills, Ohio)

Rezonans w pomarańczowym (Resonance in Orange), 1971 r.

akryl/płótno, 89 x 40,5 cm
sygnowany na odwrociu: 'J. Stańczak 1971'
na blejtramie opis: 'STAŃCZAK | "RESONANCE IN ORANGE" 1971'

POCHODZENIE:
- kolekcja prywatna, USA
- zakup bezpośrednio od artysty
- kolekcja prywatna, USA
- Sotheby's Nowy Jork, 2012
- kolekcja prywatna, Polska
LITERATURA:
- Marta Smolińska, Julian Stańczak. Op art i dynamika percepcji, Warszawa 2014, s. 189 (il.)

Niedawno zmarły Julian Stańczak był jednym z najważniejszych artystów swojego nurtu. Był uważany za współtwórcę op-artu, chociaż sam nie przepadał za tym terminem, kojarzonym przede wszystkim z czysto formalnymi iluzjami wzrokowymi. Zapytany o to, co ukształtowało go jako artystę, mówił, że każde ludzkie zajęcie dotyczy przetrwania. Oprócz działalności artystycznej angażował się w nauczanie - przez 38 lat wykładał w Cleveland Institute of Art.
Julian Stańczak przeprowadził się do Stanów Zjednoczonych na początku lat 50. Jego biografia stanowi niezwykły zapis losów ludzi wygnanych z domu przez wojnę. Artysta urodził się w 1928 roku we wsi Borownica na Podkarpaciu. W 1940 Stańczakowie zostali wywiezieni przez armię radziecką do obozu pracy w Permie na Syberii. Cierpieli tam głód i nędzę, a Julian chorował na zapalenie płuc i mózgu, na skutek czego przeszedł również załamanie nerwowe. Pobyt na zesłaniu skończył się dla chłopca także obezwładniającym bólem w prawej ręce, a ostatecznie jej całkowitym bezwładem, co definitywnie przekreśliło jego marzenia o karierze muzyka.
Nie wiadomo, co było dokładną przyczyną bezwładu ręki: odmrożenie, przebyte choroby czy tortury, jakim miał być poddawany na Syberii. W roku 1942, po ogłoszeniu częściowej amnestii, Stańczakowie uciekają z obozu, nocami podążają na południe, gdzie spotykają w końcu polską armię emigracji tworzoną w ZSRR. Czternastoletni Julian, udając szesnastolatka, zapisuje się do armii, by otrzymać jedzenie i pomoc medyczną. W tym czasie rozdziela się z rodzicami, siostrą i młodszym bratem. Niepełnosprawność skłania chłopca do podjęcia decyzji o dezercji z armii. Po samotnej wędrówce przez Środkowy Wschód dociera do Teheranu, gdzie cudem w jednym z obozów dla uchodźców odnajduje matkę i siostrę, zaś w sierocińcu - brata. Jeszcze w tym samym roku rodzina, nie mając wieści o miejscu pobytu ojca, zostaje przetransportowana przez Indie do obozu polskich uchodźców w Masindi, w ugandyjskiej dżungli. To właśnie tam Stańczak postanawia zostać malarzem, zachwycony urodą afrykańskiej natury. Pierwsze prace z tego okresu dowodzą niezwykłej wrażliwości na kolor.
Za pośrednictwem Czerwonego Krzyża Stańczakowie dowiedzieli się, że ojciec rodziny w czasie wojny służył w armii brytyjskiej, co miało dwojakie konsekwencje. Po pierwsze uniemożliwiało im powrót do powojennej komunistycznej Polski, po drugie zaś gwarantowało prawo stałego pobytu na terenie Wielkiej Brytanii. W 1948 roku Julian Stańczak z matką i rodzeństwem osiada w Londynie. Wkrótce podejmuje studia w Borough Polytechnic Institute. Zmuszeni sytuacją finansową Stańczakowie decydują się wyjechać do USA. Najpierw trafiają do Binghamton w stanie Nowy Jork, by szybko przenieść się do Cleveland w Ohio. Julian z bratem zarabiają pierwsze pieniądze za roznoszenie gazetek reklamowych. Żeby uzupełnić edukację rozpoczętą w Borough Polytechnic Institute, Stańczak podejmuje studia w Cleveland Institute of Art, zaczyna wystawiać swoje prace. Po latach opowiadał: "Moje młodzieńcze doświadczenia związane z okrucieństwami wojny są ze mną - ale chciałem je zapomnieć, wieść 'normalne' życie i pełniej zaadaptować się w społeczeństwie. Nie chciałem być codziennie bombardowany przeszłością - w sztuce antyreferencjalnej, abstrakcyjnej szukałem anonimowości ludzkich czynów".

PODATKI I OPŁATY:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i naliczana jest degresywnie w zależności od kwoty wylicytowanej: do 100 000 złotych (włącznie) - w wysokości 18%, a powyżej 100 000 złotych - w wysokości 15%.

cena wywoławcza: Informacja dostępna po wykupieniu abonamentu

Szczegółowe informacje o aukcji, na której licytowany był ten obiekt dostępne są po wykupieniu abonemantu.
 
Dodatkowy opis
Nota biograficzna:
STAŃCZAK Julian

Polski malarz zamieszkały na stałe w Stanach Zjednoczonych, jeden z pionierów op-artu. W 1940 został wraz z całą rodziną aresztowany przez Sowietów i wywieziony na Syberię. Wskutek ciężkiej pracy i choroby utracił władzę w prawej ręce. Uciekł z rodziną ze Związku Radzieckiego do Afryki, gdzie zamieszkał w obozie dla uchodźców z Polski. Młodość spędził w Ugandzie gdzie pobierał pierwsze lekcje rysunku lewą ręką. Pierwszą wystawę swojej twórczości miał w Nairobi (Kenia). W 1949 wyemigrował z rodziną do Wielkiej Brytanii, gdzie rozpoczął studia na politechnice w Londynie a w 1950 przeniósł się do USA. Rozpoczął tam studia w Cleveland Art Institute, które ukończył w 1954. Następnie studiował w Yale, gdzie uzyskał tytuł Master of Art Sciences. W 1964 został profesorem malarstwa w Cleveland Art Institute w Cleveland w Ohio.

Informacje dla kupujących:

Do każdego obiektu można zgłosić chęć kupna.
Polecamy skorzystanie z opcji "LICYTUJ TELEFONICZNIE lub Z LIMITEM CENY".
Udział w licytacji odbywa się za pośrednictwem telefonu lub reprezentujemy Państwa zgłoszenia do wskazanego limitu ceny (informacja poufna).

 
Udzielamy informacji na temat obiektów i sposobu licytacji:
tel.: 22 818 94 68, tel. kom.: 506 122 445
e-mail: aukcje@artinfo.pl
 
Artinfo.pl obsługuje zlecenia telefoniczne tylko przy zgłoszeniach powyżej 1000 zł. Zlecenia poniżej, należy składać w postaci maksymalnego limitu ceny.
Termin płatności za zakupione obiekty wynosi 7 dni od daty aukcji.

Organizator aukcji do kwoty wylicytowanej dolicza opłatę aukcyjną. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i naliczana jest degresywnie w zależności od kwoty wylicytowanej: do 100 000 złotych (włącznie) – w wysokości 18%, a powyżej 100 000 złotych – w wysokości 15%.
W przypadku wybranych obiektów do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%.

Artinfo.pl nie pobiera żadnych dodatkowych kosztów pośrednictwa. Nie wymagamy wpłaty wadium.
Informujemy, że zakup na aukcji jest prawnie zawartą umową kupna-sprzedaży i nie podlega rezygnacji.

biuro@artinfo.pl  |  www.artinfo.pl
Zgłoszenie chęci kupna obiektu
Zgłoszenia chęci kupna przyjmowane są od osób zalogowanych w Artinfo.pl
W przypadku braku konta prosimy o rejestrację.
Uwaga - osoby nie pamiętające nazwy użytkownika i hasla mogą otrzymać przypomnienie na adres mailowy, użyty przy pierwszej rejestracji konta.
Prosimy wybrać poniższy link „przypomnij hasło” i wypełnić tylko pole adres e-mail.
W przypadku pytań, prosimy o kontakt z naszym biurem:
22 818 94 68 (poniedziałek - piątek: 10:00 - 17:00)
email: aukcje@artinfo.pl