Strona korzysta z plików cookies. Zamknięcie tego komunikatu oznacza zgodę na ich zapisywanie na Twoim komputerze. Dowiedz się więcej. Zamknij
Artinfo.pl Portal Rynku Sztuki
ul. Dzielna 3, 00-162 Warszawa
tel. 022 818 94 68 | biuro@artinfo.pl
KARTA OBIEKTU
HOLZMÜLLER Juliusz | CZTERY PORY ROKU, 1909

Juliusz HOLZMÜLLER (1876 Bolechów - 1932 Lwów)

CZTERY PORY ROKU, 1909

Akwarela, gwasz, papier; 24,5 x 34,5 cm
Sygnowany l. d.: Juliusz Holzmüller 1909

CZTERY PORY ROKU, WIOSNA, 1909
Akwarela, gwasz, papier; 24,5 x 34,5 cm
Sygnowany l. d.: Juliusz Holzmüller 1909
Widok pogórza posłużył artyście jako tło dla sceny rodzajowej. Dwie młode kobiety, zmierzające boso w stronę chaty, umieszczonej po prawej stronie kompozycji, wyraźnie ożywione są rozmową. Jedna, trzymająca narzędzia na prawym ramieniu, ubrana w czerwoną pasiastą spódnicę, zwraca się przejęta do swojej towarzyszki. Ta trzyma w prawej dłoni małe zawiniątko z czerwonej chusty, ubrana jest w pasiastą spódnicę koloru niebieskiego. Zieleń trawy kontrastuje z czerwienią elementów stroju, ożywiając przestrzeń, w której umieszczony jest obraz.

CZTERY PORY ROKU, LATO, 1909
Akwarela, gwasz, papier; 24,5 x 34,5 cm
Sygnowany l. d.: Juliusz Holzmüller 1909
Artysta przedstawił pełnię lata, gdy zboże już dojrzałe, przybiera barwę słomianą, zieleń traw już nie tak nasycona koi oczy zmęczone słońcem. W takim pejzażu umieścił Holzmüller dziewczynę idącą polną drogą w stronę widza. Na głowie przewiązaną ma czerwoną chustę, komponującą się z makami rosnącymi w zbożu, na spódnicę nałożony biały fartuszek, który kolorystycznie zrównoważony został bielą kaftana, w który odziany jest strach na wróble po prawej stronie drogi.

CZTERY PORY ROKU, JESIEŃ, 1909
Akwarela, gwasz, papier; 24,5 x 34,5 cm
Sygnowany p. d.: Juliusz Holzmüller 1909
W wyjątkowo nastrojowym jesiennym pejzażu w centrum kompozycji, widoczna jest postać myśliwego. Ubrany w szary strój wtapia się w cichą przyrodę. Całość utrzymana jest w odcieniach brązów, ugrów, ochry i czerni w pasie horyzontalnym kompozycji, który otoczony został z dwóch stron jasnym niebem, odbijającym się w wodzie w dolnej partii obrazu.

CZTERY PORY ROKU, ZIMA, 1909
Akwarela, gwasz, papier; 24,5 x 34,5 cm
Sygnowany l. d.: Juliusz Holzmüller 1909
W pogodny zmierzch zimowy, malowany z dużym wyczuciem światła, w sposób realistyczny przedstawił artysta pejzaż z chatą wiejską ze spadzistym dachem przykrytym śniegiem i z dwojgiem ludzi na drodze. Para oddala się od widza, zmierzając w stronę lasu na horyzoncie.

Holzmüller po ukończeniu kursu malarstwa dekoracyjnego w Szkole Przemysłowej we Lwowie w latach 1897-1901 studiował w ASP w Krakowie w pracowni Floriana Cynka, Józefa Mehoffera i Teodora Axentowicza, następnie, w latach 1903-1904, w Monachium. Po ukończeniu studiów osiadł na stałe we Lwowie. Najczęściej malował akwarele, a wśród jego bardziej znanych dzieł wymienić należy cykl obrazów do pawilonu myśliwskiego księcia Ottona Habsburga w Rafajłowej, cykle z wizerunkami koni z wielkich stadnin oraz obrazy batalistyczne. Tworzył ponadto pejzaże, widoki miejskie i sceny rodzajowe z częstym motywem koni. Wystawiał wiele we Lwowie oraz w krakowskim TPSP i warszawskiej Zachęcie. Jego prace znajdują się w muzeach w Krakowie, Łańcucie i we Lwowie.

cena wywoławcza: Informacja dostępna po wykupieniu abonamentu

Szczegółowe informacje o aukcji, na której licytowany był ten obiekt dostępne są po wykupieniu abonemantu.
 
Dodatkowy opis
Nota biograficzna:
HOLZMÜLLER Juliusz
Uczęszczał do Państwowej Szkoły Przemysłowej we Lwowie na kurs malarstwa dekoracyjnego w latach 1897-1901, gdzie uczył się u R. Bratkowskiego, S. Rejchana, i T. Rybkowskiego. Następnie kształcił się w krakowskiej Akademii Sztuk Pięknych w pracowniach F. Cynka, J. Mehoffera i T. Axentowicza (1898-1906). W latach 1903-1904 studiował w Monachium. Po ukończeniu studiów osiadł na stałe we Lwowie.

Najczęściej malował w technice akwareli, posługiwał się także sepią i tuszem. Ulubionymi tematami Holzmüllera były pejzaże oraz sceny rodzajowe z motywem koni. Wśród jego bardziej znanych dzieł wymienić należy cykl obrazów do pawilonu myśliwskiego księcia Ottona Habsburga w Rafajłowej, cykle z wizerunkami koni z wielkich stadnin oraz obrazy batalistyczne. Tworzył ponadto pejzaże, widoki miejskie i sceny rodzajowe z częstym motywem koni. Zasłynął jako malarz wykonujący szkice batalistyczne z udziałem konnicy japońskiej w akcji; jedna z akwarel o tej tematyce została umieszczona w kasynie oficerskim w Tokio.
Wystawiał wiele we Lwowie oraz w krakowskim TPSP i warszawskiej Zachęcie. Jego prace znajdują się w muzeach w Krakowie, Łańcucie i we Lwowie.
biuro@artinfo.pl  |  www.artinfo.pl
Zgłoszenie chęci kupna obiektu
Zgłoszenia chęci kupna przyjmowane są od osób zalogowanych w Artinfo.pl
W przypadku braku konta prosimy o rejestrację.
Uwaga - osoby nie pamiętające nazwy użytkownika i hasla mogą otrzymać przypomnienie na adres mailowy, użyty przy pierwszej rejestracji konta.
Prosimy wybrać poniższy link „przypomnij hasło” i wypełnić tylko pole adres e-mail.
W przypadku pytań, prosimy o kontakt z naszym biurem:
22 818 94 68 (poniedziałek - piątek: 10:00 - 17:00)
email: aukcje@artinfo.pl