"PORWANIE" SZWOLEŻER 1. PUŁKU LEKKOKONNEGO GWARDII BIORĄCY JEŃCA ("JĘZYKA") PODCZAS KAMPANII HISZPAŃSKIEJ, 1889 r.
Akwarela na szkicu ołówkowym, biele gwaszem; papier naklejony na karton, 28,2 x 20,2 cm (w świetle nowego passe partout typu "wiedeńskiego")
Sygnowany w lewym dolnym narożniku pędzelkiem: Juliusz KossaK / 1889; na plecach po lewej u dołu nalepka, potwierdzająca udział w "jubileuszowej" wystawie krakowskiej w Domu Artystów: [druk.: ] ZWIĄZEK POWSZ. [ECHNY] ARTYSTÓW POLSKICH / W KRAKOWIE / Data przyjęcia [atram.: ] 5 / I. [druk.: ] 19 [atram.: ] 25. / [druk.: ] Autor [atram. ] Juliusz Kossak / [druk.: ] Tytuł [atram.: ] "Porwanie" / [atram.: ] Wyst. [awa] Jub. [ileuszowa] J. [uliusza] Kossaka / [druk.: ] Rodzaj... Rozmiar... / Cena [atram., wydrapana] Nr [atram. ] 10.; powyżej naklejone potwierdzenie autorstwa [mpis], podpisane przez Kazimierza Buczkowskiego i Zbigniewa Bocheńskiego 29 lipca 1944 r. w Krakowie.
Malarz-akwarelista, rysownik i ilustrator, założyciel słynnej "dynastii" artystycznej. Był w gruncie rzeczy samoukiem: nigdy nie odebrał systematycznego wykształcenia akademickiego. Przez krótki czas- równolegle ze studiami prawniczymi- uczył się rysunku u Jana Maszkowskiego we Lwowie, później korzystał ze wskazówek Piotra Michałowskiego; podczas pobytu w Paryżu (1855-1869) pracował pod kierunkiem Horacego Verneta a przez dziesięć miesięcy, w latach 1868-1869 w monachijskim atelier Franza Adama. W okresie "warszawskim" intensywnie współpracował z prasą ilustrowaną. Przyjaźnił się z przedstawicielami tutejszej "cyganerii" malarskiej: Franciszkiem Kostrzewskim, Henrykiem Pillatim, Wojciechem Gersonem oraz Marcinem Olszyńskim. W 1869 roku, po licznych podróżach, osiadł w Krakowie. Perfekcyjny pod względem warsztatowym akwarelista o wielkiej łatwości procesu twórczego. Zaczynając jako kronikarz życia ziemiańskiego oraz zręczny malarz koni rychło, dzięki pomocy i protekcji najznamienitszych rodzin arystokratycznych, zyskał znaczna sławę i powodzenie. Za sprawą pracowitości i oryginalności swego talentu, pomimo kameralnego charakteru swych prac i skłonności do rodzajowości, stał się na podobieństwo Sienkiewicza w literaturze malarskim pamiętnikarzem świetności szlacheckiej Rzeczypospolitej. Akwarela ta, wedle wszelkiego prawdopodobieństwa rzeczywiście prezentowana na tyleż pośpiesznie, co przypadkowo i nieco niestarannie zorganizowanej, drugiej po warszawskiej "jubileuszowej" wystawie prac Juliusza Kossaka, otwartej w początku 1925 roku w krakowskim Domu Artystów, gromadzącej zaledwie sześćdziesiąt za to na ogół mniej znanych- jego prac, powstała zapewne (jak niezwykle jej podobna: Pod Somosierrą- branie języka z roku 1891 repr. w: K. Olszański, Juliusz Kossak, Wrocław... 1988, poz. 643) nie bez pośredniego wpływu syna Wojciecha, pracującego podówczas nad swą somossierską panoramą.
KOSSAK Juliusz
Był ojcem W. Kossaka. W latach 1852-1855 przebywał w Warszawie, a od 1855r. do 1869r. w Paryżu, gdzie kształcił się u H. Verneta. W 1868r. wyjechał do Monachium i uczęszczał do atelier F. Adama. W 1970r. powrócił do kraju i osiadł w Krakowie, gdzie zaprzyjaźnił się z W. Gersonem, F. Kostrzewskim, M. Olszewskim i H. Pillatim. Był znakomitym akwarelistą. Malował sceny batalistyczne, historyczno-rodzajowe i rodzajowe. Głównym tematem jego prac był koń. Był założycielem najsłynniejszej dynastii polskich malarzy. Oprócz malarstwa wykonywał też wiele rysunków i ilustracji do książek, czasopism i kalendarzy. Swoje prace wystawiał m.in. w TPSP w Krakowie, w Salonie Unegra.
Zgłoszenia chęci kupna przyjmowane są od osób zalogowanych w Artinfo.pl
W przypadku braku konta prosimy o rejestrację.
Uwaga - osoby nie pamiętające nazwy użytkownika i hasla mogą otrzymać przypomnienie na adres mailowy, użyty przy pierwszej rejestracji konta.
Prosimy wybrać poniższy link „przypomnij hasło” i wypełnić tylko pole adres e-mail.
W przypadku pytań, prosimy o kontakt z naszym biurem: 22 818 94 68 (poniedziałek - piątek: 10:00 - 17:00) email: aukcje@artinfo.pl