Praca pochodzi z tzw. cyklu Gniewoszów, który wykonał Juliusz Kossak na zlecenie Stanisława i Włodzimierza Gniewoszów. Znakomity znawca twórczości Kossaków Kazimierz Olszański przyjął datę 1892 r. jako początek realizacji zamówionych ośmiu prac ilustrujących epizody historyczne rodziny Gniewoszów herbu Rawicz. W monumentalnej monografii Juliusza Kossaka reprodukowana jest praca akwarelowa, inna wersja prezentowanej tu kompozycji, większych rozmiarów (55 x 84 cm) pod tym samym tytułem i nosząca datę 1892 r. Widniejący tu rok powstania pracy stanowił datę rozpoczęcia wykonania cyklu Gniewoszów, być może oferowana akwarela stanowiła malarskie preludium monumentalnego cyklu. "W transakcji z Gniewoszami - pisze K. Olszański - pośredniczyło Towarzystwo Przyjaciół Sztuk Pięknych we Lwowie, a osobiście, zaprzyja¼niony z artystą, Władysław Bełza. Jako pierwsze zostały namalowane dwa obrazy: Cherubin Gniewosz w bitwie pod Suczawą w r. 1497 i Krzysztof Gniewosz ginie w obronie Chorągwi pod Chocimiem (# - na akwareli) Cherubin Gniewosz, słynny siłacz, z pędzącego konia nabił na kopię Wołocha i uniósł go w górę, koń i rycerz demonstrują siłę i impet walki, koń Wołocha wydaje się jakby również poderwany w górę, opada czterema nogami na ziemię, wokół wre walka bezwzględna, okrutna, odtworzona przez Kossaka z dominującym ruchem i dosadnym realizmem (...)". W tle rysuje się sylweta średniowiecznego grodu w Suczawie (Mołdawia), gdzie polskie wojska w bitwach z Wołoszczyzna ugruntowywały swój przyjazny przyczółek na południowej rubieży Rzeczpospolitej. Cykl Gniewoszów uległ rozproszeniu. Nieznane jest miejsce przechowywania jego pierwszej pracy Cherubin Gniewosz w bitwie pod Suczawą w r. 1497 - znanej z reprodukcji w monografii Stanisława Witkiewicza Juliusz Kossak, Warszawa 1912, s. 175 i powtórzonej w książce K. Olszańskiego, il. 647 - stąd waga historyczna prezentowanego dzieła Juliusza Kossaka, dzieła nieodbiegającego poziomem artystycznym i walorami historycznymi od zaginionego obrazu. Tym większe jest jego znaczenie, stanowiło bowiem pierwszą wersję zamówionego przez Gniewoszów dzieła.
KOSSAK Juliusz
Był ojcem W. Kossaka. W latach 1852-1855 przebywał w Warszawie, a od 1855r. do 1869r. w Paryżu, gdzie kształcił się u H. Verneta. W 1868r. wyjechał do Monachium i uczęszczał do atelier F. Adama. W 1970r. powrócił do kraju i osiadł w Krakowie, gdzie zaprzyjaźnił się z W. Gersonem, F. Kostrzewskim, M. Olszewskim i H. Pillatim. Był znakomitym akwarelistą. Malował sceny batalistyczne, historyczno-rodzajowe i rodzajowe. Głównym tematem jego prac był koń. Był założycielem najsłynniejszej dynastii polskich malarzy. Oprócz malarstwa wykonywał też wiele rysunków i ilustracji do książek, czasopism i kalendarzy. Swoje prace wystawiał m.in. w TPSP w Krakowie, w Salonie Unegra.
Informacje dla kupujących:
Artinfo.pl przyjmuje zlecenia kupna obiektów niesprzedanych na aukcji. Formy zgłoszenia:
Polecamy skorzystanie z funkcji "ZGŁOSZENIE KUPNA" znajdującej się przy każdym obiekcie.
Przyjmujemy także zgłoszenia przez telefon i mail:
tel.: 022 818 94 68 tel. kom.: 0 601 808 148 e-mail:aukcje@artinfo.pl
Zgłoszenia chęci kupna przyjmowane są od osób zalogowanych w Artinfo.pl
W przypadku braku konta prosimy o rejestrację.
Uwaga - osoby nie pamiętające nazwy użytkownika i hasla mogą otrzymać przypomnienie na adres mailowy, użyty przy pierwszej rejestracji konta.
Prosimy wybrać poniższy link „przypomnij hasło” i wypełnić tylko pole adres e-mail.
W przypadku pytań, prosimy o kontakt z naszym biurem: 22 818 94 68 (poniedziałek - piątek: 10:00 - 17:00) email: aukcje@artinfo.pl