Strona korzysta z plików cookies. Zamknięcie tego komunikatu oznacza zgodę na ich zapisywanie na Twoim komputerze. Dowiedz się więcej. Zamknij
Artinfo.pl Portal Rynku Sztuki
ul. Dzielna 3, 00-162 Warszawa
tel. 022 818 94 68 | biuro@artinfo.pl
KARTA OBIEKTU
KOSSAK Juliusz | Koń

Juliusz KOSSAK (1824-1899)

Koń

akwarela, papier, 34 × 48 cm w świetle passe-partout
sygn. l. d.: JK (monogram wiązany)

Praca "Koń" stanowi znakomity przykład fascynacji Juliusza tematyką konną, a swoboda malowania potwierdza wirtuozerię artysty w akwareli. Szkic do prezentowanej na aukcji pracy jest reprodukowany w: Stanisław Witkiewicz, Juliusz Kossak, Nakład Gebethnera i Wolffa, Warszawa 1912, wydanie drugie rozszerzone, s. 116 oraz w: Kazimierz Olszański, Juliusz Kossak, Wrocław 1988, il. 76 na str. 72. Owym początkiem tej konnej pasji Juliusza Kossaka, okrzykniętego przez ówczesną krytykę "malarzem koni", było spotkanie artysty z Kazimierzem i Juliuszem Dzieduszyckimi na samym początku rozwoju drogi artystycznej. Po ukończeniu studiów prawniczych we Lwowie, pierwsze wprawki malarskie podejmował nie w Paryżu, Rzymie, czy też Monachium, ale na nieodległym gruncie we wsiach Niesłuchowo i następnie Jarczowcach, gdzie znajdowały się wspaniałe stadniny koni Dzieduszyckich. Tam mógł swobodnie podpatrywać stajennych przy pracy i studiować anatomię zwierząt o szlachetnym rodowodzie. Dzięki patronatowi i gościnie Dzieduszyckich, został wprowadzony w znakomite kręgi, zdobywając klientelę o podobnych upodobaniach: "Juliusz Dzieduszycki chciał mieć portrety swoich ukochanych koni arabskich, inni również żądali malowania ich czynów myśliwskich, anegdot rodzinnych, stadnin i psiarni" (S. Witkiewicz, Juljusz Kossak, Warszawa 1912, s. 25). "Podobno dwaj Juliusze popili solidnie i zawarli przyjaźń "na wieki". (...) Kossak pojechał do Jarczowiec na kilka miesięcy, a przebywał tam z przerwami pięć lat (1845-50). Narysował i namalował wszystkie jarczowieckie ogiery i klacze; portretował Juliusza Dzieduszyckiego na jego ulubionych koniach, ten zaś otoczył go najtroskliwszą opieką" (K. Olszański, Juliusz Kossak, Wrocław 1988, s.16). Dziś, mogąc zajrzeć w całkowitą działalność Kossaka, dopiero się widzi cały ogrom tego, co on zdziałał, całą mnogość objawów życia, które odtworzyła jego niezmordowana ręka, nigdy nie wyczerpana, świeża, jasna i żywa wyobraźnia. (...) Od traw i kwiatów łąkowych, od badyli burzanów, do dębów zgruchotanych gromami; od szarego wróbla, grzebiącego na podwórku Wojtkowej chałupy, do potężnych żubrów, beczących w ciemnych ostępach puszczy, od piaszczystych wydm i grzęskich topielisk, do szczytów skalnych, od biednych chłopskich szkapek, do bohaterskich koni bojowych; od opłotków cichego zaścianka, do huraganów bitew - gdzie tylko się przejawiło życie polskie, wszędzie szedł za niem talent Kossaka.
S. Witkiewicz, Juljusz Kossak, Warszawa 1912, s. 7-8

cena wywoławcza: Informacja dostępna po wykupieniu abonamentu

Szczegółowe informacje o aukcji, na której licytowany był ten obiekt dostępne są po wykupieniu abonemantu.
 
Dodatkowy opis
Nota biograficzna:
KOSSAK Juliusz
Był ojcem W. Kossaka. W latach 1852-1855 przebywał w Warszawie, a od 1855r. do 1869r. w Paryżu, gdzie kształcił się u H. Verneta. W 1868r. wyjechał do Monachium i uczęszczał do atelier F. Adama. W 1970r. powrócił do kraju i osiadł w Krakowie, gdzie zaprzyjaźnił się z W. Gersonem, F. Kostrzewskim, M. Olszewskim i H. Pillatim. Był znakomitym akwarelistą. Malował sceny batalistyczne, historyczno-rodzajowe i rodzajowe. Głównym tematem jego prac był koń. Był założycielem najsłynniejszej dynastii polskich malarzy. Oprócz malarstwa wykonywał też wiele rysunków i ilustracji do książek, czasopism i kalendarzy. Swoje prace wystawiał m.in. w TPSP w Krakowie, w Salonie Unegra.
Informacje dla kupujących:

Do każdego obiektu można zgłosić chęć kupna.
Polecamy skorzystanie z opcji "LICYTUJ TELEFONICZNIE lub Z LIMITEM CENY".
Udział w licytacji odbywa się za pośrednictwem telefonu lub reprezentujemy Państwa zgłoszenia do wskazanego limitu ceny (informacja poufna).

 
Udzielamy informacji na temat obiektów i sposobu licytacji:
tel.: 22 818 94 68, tel. kom.: 506 122 445
e-mail: aukcje@artinfo.pl
 
Artinfo.pl obsługuje zlecenia telefoniczne tylko przy zgłoszeniach powyżej 1000 zł. Zlecenia poniżej, należy składać w postaci maksymalnego limitu ceny.
Termin płatności za zakupione obiekty wynosi 7 dni od daty aukcji.
Organizator aukcji dolicza do kwoty wylicytowanej  opłatę aukcyjną oraz opłaty dodatkowe wynikające z oznaczeń katalogowych obiektu. Opłata aukcyjna stanowi część końcowej ceny obiektu i naliczana jest degresywnie w zależności od kwoty wylicytowanej: do kwoty 100 000 złotych (włącznie) w wysokości 18%, powyżej kwoty 100 000 złotych w wysokości 15%.
Do wybranych obiektów - oznaczonych w katalogu * - zostanie doliczona opłata wynikająca z tzw. droit de suite, tj. prawa twórcy i jego spadkobierców do otrzymywania wynagrodzenia z tytułu dokonanych zawodowo odsprzedaży oryginalnych egzemplarzy dzieł. Opłata będzie obliczana gdy równowartość kwoty wylicytowanej przekroczy 1000 zł. Do 500 000 zł wynosi 5% od kwoty wylicytowanej, a powyżej 500 000 zł wynosi 3% od kwoty wylicytowanej.

Artinfo.pl nie pobiera żadnych dodatkowych kosztów pośrednictwa. Nie wymagamy wpłaty wadium.
Informujemy, że zakup na aukcji jest prawnie zawartą umową kupna-sprzedaży i nie podlega rezygnacji.

biuro@artinfo.pl  |  www.artinfo.pl
Zgłoszenie chęci kupna obiektu
Zgłoszenia chęci kupna przyjmowane są od osób zalogowanych w Artinfo.pl
W przypadku braku konta prosimy o rejestrację.
Uwaga - osoby nie pamiętające nazwy użytkownika i hasla mogą otrzymać przypomnienie na adres mailowy, użyty przy pierwszej rejestracji konta.
Prosimy wybrać poniższy link „przypomnij hasło” i wypełnić tylko pole adres e-mail.
W przypadku pytań, prosimy o kontakt z naszym biurem:
22 818 94 68 (poniedziałek - piątek: 10:00 - 17:00)
email: aukcje@artinfo.pl