Strona korzysta z plików cookies. Zamknięcie tego komunikatu oznacza zgodę na ich zapisywanie na Twoim komputerze. Dowiedz się więcej. Zamknij
Artinfo.pl Portal Rynku Sztuki
ul. Dzielna 3, 00-162 Warszawa
tel. 022 818 94 68 | biuro@artinfo.pl
KARTA OBIEKTU
KOSSAK Juliusz | ODPOCZYNEK W PODOLSKIEJ STADNINIE, 1891

Juliusz KOSSAK (1824-1899)

ODPOCZYNEK W PODOLSKIEJ STADNINIE, 1891

ołówek, akwarela, gwasz,
33 x 47,5 cm,
sygnowany p.d.Juliusz Kossak / 1891"

Obraz po starannej konserwacji, rama i szkło z epoki.
Juliusz Kossak znany jest z wybitnej umiejętności malowania koni. Umiał przedstawiać w różnych ujęciach konie wielu ras, zwłaszcza araby czystej krwi. Pokazywał je m.in. samodzielnie, w portretach konnych i w scenach rodzajowych, zarówno mu współczesnych, jak i historycznych. Jednym z takich "końskich" tematów Kossaka był widok stadniny, a więc koni nieosiodłanych, będących na swobodzie.

Mogły to być konie na pastwisku na tle zabudowań majątku (np. Stadninka na łące, akwarela z 1891 r. w Muzeum Narodowym w Krakowie) lub w stepie - wśród łąk i pól. Często Kossak malując stadninę przy zabudowaniach majątku, obok pasących się koni portretował ich właścicieli. Przy stadninie w stepie umieszczał zaś grupę chłopów. Z majątków odwiedzanych przez artystę, na pierwszym miejscu należy wymienić Jarczowce (pow. złoczowski) Juliusza hr. Dzieduszyckiego ze znaną w całej Europie, największą w Galicji, hodowlą arabów czystej krwi. Była to też Biała Cerkiew Władysława hr. Branickiego, Sławuta Romana ks. Sanguszki i Winniczki Stanisława hr. Dunin-Borkowskiego. Majątków tych w Galicji Wschodniej, na Podolu, Wołyniu i Ukrainie było znacznie więcej. Jedną z najlepszych prac Juliusza Kossaka przedstawiających stadninę jest akwarela Stadnina na Podolu z 1886 r. (Muzeum Narodowe w Krakowie). Nasza akwarela z grupą koni pasących się na stepie podolskim oraz parą pastuszków na pierwszym planie ma, tak jak inne tego typu prace Kossaka, sielski charakter. Podobna do niej kompozycyjnie jest, powstała w następnym roku, akwarela Zaloty przy stadninie o wymiarach 18,5 x 26 cm (repro dukowana: K. Oiszański, Juliusz Kossak, Warszawa 1988, il. 623 i K. Olszański, Juliusz Kossak, wyd. 2, Kraków 2000, il. 547). Te oba warianty kompozycyjne zapewne oparte są na wspomnieniach Kossaka z pobytu na Podolu.
We wcześniejszej akwareli na horyzoncie widzimy cerkiewkę, na późniejszej wiatrak; zwraca też uwagę nieco inne ustawienie koni.

cena wywoławcza: Informacja dostępna po wykupieniu abonamentu

Szczegółowe informacje o aukcji, na której licytowany był ten obiekt dostępne są po wykupieniu abonemantu.
 
Dodatkowy opis
Nota biograficzna:
KOSSAK Juliusz
Był ojcem W. Kossaka. W latach 1852-1855 przebywał w Warszawie, a od 1855r. do 1869r. w Paryżu, gdzie kształcił się u H. Verneta. W 1868r. wyjechał do Monachium i uczęszczał do atelier F. Adama. W 1970r. powrócił do kraju i osiadł w Krakowie, gdzie zaprzyjaźnił się z W. Gersonem, F. Kostrzewskim, M. Olszewskim i H. Pillatim. Był znakomitym akwarelistą. Malował sceny batalistyczne, historyczno-rodzajowe i rodzajowe. Głównym tematem jego prac był koń. Był założycielem najsłynniejszej dynastii polskich malarzy. Oprócz malarstwa wykonywał też wiele rysunków i ilustracji do książek, czasopism i kalendarzy. Swoje prace wystawiał m.in. w TPSP w Krakowie, w Salonie Unegra.
biuro@artinfo.pl  |  www.artinfo.pl
Zgłoszenie chęci kupna obiektu
Zgłoszenia chęci kupna przyjmowane są od osób zalogowanych w Artinfo.pl
W przypadku braku konta prosimy o rejestrację.
Uwaga - osoby nie pamiętające nazwy użytkownika i hasla mogą otrzymać przypomnienie na adres mailowy, użyty przy pierwszej rejestracji konta.
Prosimy wybrać poniższy link „przypomnij hasło” i wypełnić tylko pole adres e-mail.
W przypadku pytań, prosimy o kontakt z naszym biurem:
22 818 94 68 (poniedziałek - piątek: 10:00 - 17:00)
email: aukcje@artinfo.pl