Ołówek, papier; 34 x 24,5 cm Sygnowany na odwrocie: l. d.: pieczątka artysty i piórem rok 1936 T. Pilski | p. d.: ołówkiem rok 1936
Studiował w krakowskiej ASP w latach 1918-1921 u Józefa Mehoffera. W 1923 roku wyjechał do Paryża, gdzie uczył się malarstwa w Akademie Ranson pod kierunkiem nabisty - Maurice Denisa. W swoich obrazach nawiązywał do symbolizmu francuskiego oraz młodopolskiej tradycji krakowskiej. Pod wpływem Denisa płaszczyznę obrazu traktował dekoracyjnie i jako medium duchowych treści. Był twórcą realizującym własne subiektywne wizje, które wyznaczyły ostrą granicę między nim a resztą ówczesnego pokolenia malarzy. Pojmował świat w kategoriach specyficznej wyobraźni, która zacierała różnice między realnym światem a fantazją. Był biegłym rysownikiem, dobrym portrecistą, jego pejzaże odznaczały się znaczną różnorodnością. Prezentowany rysunek przedstawia akt kobiecy. Temat do którego artysta powracał często i z wyraźną radością. Kobieta jest pochylona i w przyklęku. Delikatnym gestem poprawia włosy, nieświadoma spoczywającego na niej spojrzenia artysty i widza. Formy oddane są w typowy dla Kaspra Pochwalskiego sposób. Wyraźny, czytelny kontur sylwetki i roztarty ołówek miękko modelujący kształt brzucha i piersi.
POCHWALSKI Kasper
Malarz pochodzący z wielopokoleniowego rodu artystów krakowskich: syn Władysława i bratanek znanego portrecisty Kazimierza Pochwalskiego.
W latach 1917-22 kształcił się w krakowskiej Akademii Sztuk Pięknych u Józefa Mehoffera, który uważał go za swego najzdolniejszego ucznia. Równocześnie studiował historię sztuki na Uniwersytecie Jagiellońskim. Po uzyskaniu stypendium rządu francuskiego, przez rok kształcił się u M. Denisa w Académie Ranson w Paryżu, m.in. u G. L. Jaunesa, J Zingga i M. Denisa. Po powrocie do kraju wstąpił do Zrzeszenia artystów Plastyków 'Zwornik". Wystawiał w TPSP w Krakowie, Lwowie i Poznaniu, w Zachęcie i IPS-ie w Warszawie. Ponadto brał udział w wystawach ugrupowań "Sztuka" (od 1924), "Jednoróg" i "Zwornik". W 1925 miał wystawę indywidualną w krakowskim TPSP, a w 1927 w Grudziądzu i Bydgoszczy. Malował pejzaże, widoki architektoniczne, portrety, martwe natury, rzadziej sceny rodzajowe. Był ceniony za dużą łatwość tworzenia. Nie uległ nowoczesnym tendencjom artystycznym, pozostając wiernym własnej wizji malarskiej, w której kolor odgrywał pierwszorzędną rolę. Jego martwe natury, odmienne od powielanych pastiszów Cezanne'a i Matisse'a zawierają często pewne treści znaczeniowo-symboliczne, uwypuklone odpowiednim doborem przedmiotów. Prace Kaspra Pochwalskiego wierne konwencji młodopolskiej są wyciszone i kameralne, o dekoracyjnej, zawiłej kresce i charakterystycznym zestawieniu kolorystycznym żółci, cynobru z rozmytym fioletem, granatem i zielenią. Uprawiał też malarstwo ścienne, dekorując głównie kościoły diecezji krakowskiej (m.in. w Ciężkowicach, Ratoszynie i Myszkowie.)
Zgłoszenia chęci kupna przyjmowane są od osób zalogowanych w Artinfo.pl
W przypadku braku konta prosimy o rejestrację.
Uwaga - osoby nie pamiętające nazwy użytkownika i hasla mogą otrzymać przypomnienie na adres mailowy, użyty przy pierwszej rejestracji konta.
Prosimy wybrać poniższy link „przypomnij hasło” i wypełnić tylko pole adres e-mail.
W przypadku pytań, prosimy o kontakt z naszym biurem: 22 818 94 68 (poniedziałek - piątek: 10:00 - 17:00) email: aukcje@artinfo.pl