Olej, płótno; 65 x 52 cm Sygnowany p. d.: Kasper Pochwalski 1957 Na odwrocie napis: 25 II 1957
Studiował w krakowskiej ASP w latach 1918-1921 u Józefa Mehoffera. W 1923 wyjechał do Paryża, gdzie uczył się malarstwa w Académie Ranson pod kierunkiem nabisty - Maurice Denisa. W swoich obrazach nawiązywał do młodopolskiej tradycji krakowskiej - wykazał wyjątkową odporność na działanie awangardowej sztuki paryskiej.
Wyjątkowo bogato komponowana martwa natura daje możliwość artyście ukazania zarówno zależności przedmiotów między sobą ale także różnorodności ich materii. Maska wisząca na ścianie, przez swa plastyczność w stosunku do podłoża, zdaje się być niczym zjawa w przymglonych oparach. Czub na choinkę przy równie barwnych kwiatach w wazonie poprzez lśniącą powierzchnię wydaje się chcieć wybić na plan pierwszy. Podobnie jak materia, która udrapowana po lewej stronie, rozkłada się miękko na stole, całkowicie zdominowała lichtarz, stojący przed nią. Całość idealnie rozpracowana pod względem perspektywy, odległości, wielkości, zdaje się być jednocześnie ciekawą grą artysty z rzeczami martwymi pod względem ich materialności.
POCHWALSKI Kasper
Malarz pochodzący z wielopokoleniowego rodu artystów krakowskich: syn Władysława i bratanek znanego portrecisty Kazimierza Pochwalskiego.
W latach 1917-22 kształcił się w krakowskiej Akademii Sztuk Pięknych u Józefa Mehoffera, który uważał go za swego najzdolniejszego ucznia. Równocześnie studiował historię sztuki na Uniwersytecie Jagiellońskim. Po uzyskaniu stypendium rządu francuskiego, przez rok kształcił się u M. Denisa w Académie Ranson w Paryżu, m.in. u G. L. Jaunesa, J Zingga i M. Denisa. Po powrocie do kraju wstąpił do Zrzeszenia artystów Plastyków 'Zwornik". Wystawiał w TPSP w Krakowie, Lwowie i Poznaniu, w Zachęcie i IPS-ie w Warszawie. Ponadto brał udział w wystawach ugrupowań "Sztuka" (od 1924), "Jednoróg" i "Zwornik". W 1925 miał wystawę indywidualną w krakowskim TPSP, a w 1927 w Grudziądzu i Bydgoszczy. Malował pejzaże, widoki architektoniczne, portrety, martwe natury, rzadziej sceny rodzajowe. Był ceniony za dużą łatwość tworzenia. Nie uległ nowoczesnym tendencjom artystycznym, pozostając wiernym własnej wizji malarskiej, w której kolor odgrywał pierwszorzędną rolę. Jego martwe natury, odmienne od powielanych pastiszów Cezanne'a i Matisse'a zawierają często pewne treści znaczeniowo-symboliczne, uwypuklone odpowiednim doborem przedmiotów. Prace Kaspra Pochwalskiego wierne konwencji młodopolskiej są wyciszone i kameralne, o dekoracyjnej, zawiłej kresce i charakterystycznym zestawieniu kolorystycznym żółci, cynobru z rozmytym fioletem, granatem i zielenią. Uprawiał też malarstwo ścienne, dekorując głównie kościoły diecezji krakowskiej (m.in. w Ciężkowicach, Ratoszynie i Myszkowie.)
Zgłoszenia chęci kupna przyjmowane są od osób zalogowanych w Artinfo.pl
W przypadku braku konta prosimy o rejestrację.
Uwaga - osoby nie pamiętające nazwy użytkownika i hasla mogą otrzymać przypomnienie na adres mailowy, użyty przy pierwszej rejestracji konta.
Prosimy wybrać poniższy link „przypomnij hasło” i wypełnić tylko pole adres e-mail.
W przypadku pytań, prosimy o kontakt z naszym biurem: 22 818 94 68 (poniedziałek - piątek: 10:00 - 17:00) email: aukcje@artinfo.pl