Olej, karton naklejony na tekturę; 52 x 39,5 cm Sygnowany p. d. czerwonym olejem: K Pochwalski | 1875; na odwrocie tektury czarnym tuszem napis: Kazimierz Pochwalski oraz kartka maszynopisu z orzeczeniem autentyczności wydanym przez dr Feliksa Koperę w Krakowie 21 kwietnia 1944
Data przy sygnaturze: 1875 - oznacza, że omawiany portret jest najwcześniejszym olejnym obrazem Kazimierza Pochwalskiego, z czasów jego nauki w krakowskiej Szkole Sztuk Pięknych u Władysława Łuszczkiewicza i Feliksa Szynalewskiego, z okresu przed podjęciem nauki u Jana Matejki (trwającej od jesieni 1876 do lutego 1878). Dotąd za najwcześniejsze olejne jego prace uchodziły dwa obrazy z 1877 roku: "Chłopcy w kąpieli" (Muzeum Narodowe w Krakowie) i "Rusin" (Muzeum Narodowe w Warszawie). Portret ma wyraźnie charakter studyjny, twarz dziecka oddana jest wiernie, mniej uwagi poświecił malarz popiersiu, które zostało tylko zaznaczone luźnymi pociągnięciami pędzla. We wczesnej twórczości Kazimierz Pochwalski malował portrety obok obrazów rodzajowych, dopiero wielki sukces jego wizerunków na wiosennej wystawie w 1891 roku w Künstlerhausie w Wiedniu - skłonił go do poświecenia się wyłącznie temu rodzajowi malarstwa. Był autorem przeważnie oficjalnych, reprezentacyjne przedstawień wybitnych osobistości, m. in. Elizy Orzeszkowej, Henryka Sienkiewicza, Jana Popiela, Stanisława Badenniego czy Andrzeja Potockiego. W Wiedniu namalował kilka wizerunków Franciszka Józefa, z których "Portret cesarza w stroju myśliwskim" z 1900 r. został spopularyzowany na austriackich pocztówkach.
Syn Józefa Kaspra Pochwalskiego i Marcjanny z Bergów należał do wielopokoleniowego rodu krakowskich malarzy o dużych tradycjach artystycznych. Malarzami byli: pradziad Marcin (1745-1800), ojciec Józef Kasper (1816-1875), brat Władysław (1860-1924), syn Józef Mikołaj (1888-1963) oraz bratankowie Stanisław (1896-1959) i Kasper (1899-1971).
Malarz portrecista, początkowe nauki rysunku i malarstwa pobierał u swego ojca, następnie studiował w Szkole Sztuk Pięknych w Krakowie (1871-1876) u J. Mehoffera. W 1877 r. otrzymał stypendium na wyjazd do Akademii Sztuk Pięknych w Monachium, gdzie studiował pod kierunkiem A. Wagnera i O. Seitza. Studia ukończył wyróżniony srebrnym medalem. W Krakowie kontynuował studia pod kierunkiem Jana Matejki. Ponadto uzupełniał swe wykształcenie malarskie w Wiedniu (1879), w Rzymie (1881) i Paryżu, u L. Bonnata (1883/4).
W początkowym okresie twórczości, pod wpływem malarstwa monachijskiego, malował studia i sceny rodzajowe. Dość szybko jednak ujawnił się jego wybitny talent portrecisty. Tworzył portrety realistyczne, a nawet naturalistyczne, w których w niezwykły sposób potrafił uchwycić fizyczne podobieństwo modela, wydobywając równocześnie jego cechy charakteru. Pozostał wierny tradycyjnemu malarstwu, nie poddając się wpływom nowych prądów w sztuce. Był twórcą niezwykle płodnym, pozostawił wielką liczbę portretów.
Stworzył wiele znakomitych wizerunków przedstawicieli polskiej arystokracji i ziemiaństwa, wśród nich Pawła Popiela, Leona Pinińskiego, czy Włodzimierza Dzieduszyckiego. Przyjaźń z Henrykiem Sienkiewiczem została uwieńczona świetnym portretem pisarza, najbardziej znaną jego podobizną.
W ciągu długiego życia, zarówno we wcześniejszym okresie, jak i później w niepodległej Polsce, Kazimierz Pochwalski wystawiał bardzo często w kraju (w Krakowie, we Lwowie, w Warszawie), również za granicą odnosząc duże sukcesy, zbierając nagrody i medale (Wiedeń, Monachium, Berlin, Paryż).
W 1893 r. otrzymał propozycję objęcia katedry malarstwa w wiedeńskiej Akademii Sztuk Pięknych, a w 1894 r. został powołany na profesora rzeczywistego. Od tego czasu zamieszkał, wraz z rodziną, na stałe w Wiedniu. Zdobył tam duże powodzenie jako malarz portretów. Toteż na zamówieniach od arystokracji, osób związanych z dworem, wyższych urzędników, wojskowych, czy przedstawicieli finansjery mu nie zbywało. Wyróżnieniem artysty było kilkakrotne powierzenie mu portretowania cesarza Franciszka Józefa.
Kazimierz Pochwalski nie zaniedbywał kontaktów z krajem, dokąd często jeździł realizować zamówienia na portrety, a także, jako zamiłowany myśliwy, na polowania, zapraszany przez swych klientów.
Po zakończeniu I wojny światowej i odzyskaniu przez Polskę niepodległości, wrócił do kraju i osiedlił się na stałe w rodzinnym Krakowie. Nadal otrzymywał zamówienia na portrety, często o charakterze oficjalnym. W ten sposób powstały portrety wielu znanych osobistości, prezydentów, rektorów i profesorów uniwersytetu.
W 1929r. był współzałożycielem Zrzeszenia Artystów Plastyków "Zwrotnik" .
Zgłoszenia chęci kupna przyjmowane są od osób zalogowanych w Artinfo.pl
W przypadku braku konta prosimy o rejestrację.
Uwaga - osoby nie pamiętające nazwy użytkownika i hasla mogą otrzymać przypomnienie na adres mailowy, użyty przy pierwszej rejestracji konta.
Prosimy wybrać poniższy link „przypomnij hasło” i wypełnić tylko pole adres e-mail.
W przypadku pytań, prosimy o kontakt z naszym biurem: 22 818 94 68 (poniedziałek - piątek: 10:00 - 17:00) email: aukcje@artinfo.pl