Gwasz, tektura; 15 x 12,5 cm Sygnowany p.d.: Kaz. Pochwalski | 1926
Kształcił się pod kierunkiem J. Matejki w krakowskiej Szkole Sztuk Pięknych oraz u A.Wagnera i O.Seitza w Akademii monachijskiej, a następnie także w Wiedniu i w Paryżu. Podróżował do Włoch, Grecji, Egiptu i Turcji. Od 1893 stale mieszkał w Wiedniu, gdzie w latach 1894 - 1918 był profesorem Akademii Sztuk Pięknych. Malował sceny rodzajowe, ale przede wszystkim zasłynął jako portrecista, wysoko ceniony za mistrzostwo techniczne i umiejętność trafnej charakterystyki modela. Portretował, m.in., cesarza Franciszka Józefa, Henryka Sienkiewicza, z którym był zaprzyjaźniony, Włodzimierza Dzieduszyckiego i szereg postaci z kręgów dworu i arystokracji. Po 1918 r. mimo nieustającej popularności i powodzenia na stałe powrócił do rodzinnego Krakowa.
Syn Józefa Kaspra Pochwalskiego i Marcjanny z Bergów należał do wielopokoleniowego rodu krakowskich malarzy o dużych tradycjach artystycznych. Malarzami byli: pradziad Marcin (1745-1800), ojciec Józef Kasper (1816-1875), brat Władysław (1860-1924), syn Józef Mikołaj (1888-1963) oraz bratankowie Stanisław (1896-1959) i Kasper (1899-1971).
Malarz portrecista, początkowe nauki rysunku i malarstwa pobierał u swego ojca, następnie studiował w Szkole Sztuk Pięknych w Krakowie (1871-1876) u J. Mehoffera. W 1877 r. otrzymał stypendium na wyjazd do Akademii Sztuk Pięknych w Monachium, gdzie studiował pod kierunkiem A. Wagnera i O. Seitza. Studia ukończył wyróżniony srebrnym medalem. W Krakowie kontynuował studia pod kierunkiem Jana Matejki. Ponadto uzupełniał swe wykształcenie malarskie w Wiedniu (1879), w Rzymie (1881) i Paryżu, u L. Bonnata (1883/4).
W początkowym okresie twórczości, pod wpływem malarstwa monachijskiego, malował studia i sceny rodzajowe. Dość szybko jednak ujawnił się jego wybitny talent portrecisty. Tworzył portrety realistyczne, a nawet naturalistyczne, w których w niezwykły sposób potrafił uchwycić fizyczne podobieństwo modela, wydobywając równocześnie jego cechy charakteru. Pozostał wierny tradycyjnemu malarstwu, nie poddając się wpływom nowych prądów w sztuce. Był twórcą niezwykle płodnym, pozostawił wielką liczbę portretów.
Stworzył wiele znakomitych wizerunków przedstawicieli polskiej arystokracji i ziemiaństwa, wśród nich Pawła Popiela, Leona Pinińskiego, czy Włodzimierza Dzieduszyckiego. Przyjaźń z Henrykiem Sienkiewiczem została uwieńczona świetnym portretem pisarza, najbardziej znaną jego podobizną.
W ciągu długiego życia, zarówno we wcześniejszym okresie, jak i później w niepodległej Polsce, Kazimierz Pochwalski wystawiał bardzo często w kraju (w Krakowie, we Lwowie, w Warszawie), również za granicą odnosząc duże sukcesy, zbierając nagrody i medale (Wiedeń, Monachium, Berlin, Paryż).
W 1893 r. otrzymał propozycję objęcia katedry malarstwa w wiedeńskiej Akademii Sztuk Pięknych, a w 1894 r. został powołany na profesora rzeczywistego. Od tego czasu zamieszkał, wraz z rodziną, na stałe w Wiedniu. Zdobył tam duże powodzenie jako malarz portretów. Toteż na zamówieniach od arystokracji, osób związanych z dworem, wyższych urzędników, wojskowych, czy przedstawicieli finansjery mu nie zbywało. Wyróżnieniem artysty było kilkakrotne powierzenie mu portretowania cesarza Franciszka Józefa.
Kazimierz Pochwalski nie zaniedbywał kontaktów z krajem, dokąd często jeździł realizować zamówienia na portrety, a także, jako zamiłowany myśliwy, na polowania, zapraszany przez swych klientów.
Po zakończeniu I wojny światowej i odzyskaniu przez Polskę niepodległości, wrócił do kraju i osiedlił się na stałe w rodzinnym Krakowie. Nadal otrzymywał zamówienia na portrety, często o charakterze oficjalnym. W ten sposób powstały portrety wielu znanych osobistości, prezydentów, rektorów i profesorów uniwersytetu.
W 1929r. był współzałożycielem Zrzeszenia Artystów Plastyków "Zwrotnik" .
Informacje dla kupujących:
Do każdego obiektu można zgłosić chęć kupna.
Polecamy skorzystanie z opcji"LICYTUJ TELEFONICZNIE lub Z LIMITEM CENY".
Udział w licytacji odbywa się za pośrednictwem telefonu lub reprezentujemy Państwa zgłoszenia do wskazanego limitu ceny (informacja poufna).
Udzielamy informacji na temat obiektów i sposobu licytacji:
tel.: 22 818 94 68, tel. kom.: 506 122 445
e-mail: aukcje@artinfo.pl
Artinfo.pl obsługuje zlecenia telefoniczne tylko przy zgłoszeniach powyżej 1000 zł. Zlecenia poniżej, należy składać w postaci maksymalnego limitu ceny.
Termin płatności za zakupione obiekty wynosi 7 dni od daty aukcji. Organizator aukcji dolicza 15% opłatę do ceny sprzedaży.
Zapis "* opłata droit de suite" oznacza obiekty, podlegające opłacie tzw. droit de suite, tj. prawa twórcy i jego spadkobierców do otrzymywania wynagrodzenia z tytułu dokonanych zawodowo odsprzedaży oryginalnych egzemplarzy dzieł. Powyzsza opłata jest obliczana zgodnie z art. 19 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych (tekst jednolity Dz.U. z 2006r. Nr 90, poz. 631 z późn. zmianami)
Artinfo.pl nie pobiera żadnych dodatkowych kosztów pośrednictwa. Nie wymagamy wpłaty wadium. Informujemy, że zakup na aukcji jest prawnie zawartą umową kupna-sprzedaży i nie podlega rezygnacji.
Zgłoszenia chęci kupna przyjmowane są od osób zalogowanych w Artinfo.pl
W przypadku braku konta prosimy o rejestrację.
Uwaga - osoby nie pamiętające nazwy użytkownika i hasla mogą otrzymać przypomnienie na adres mailowy, użyty przy pierwszej rejestracji konta.
Prosimy wybrać poniższy link „przypomnij hasło” i wypełnić tylko pole adres e-mail.
W przypadku pytań, prosimy o kontakt z naszym biurem: 22 818 94 68 (poniedziałek - piątek: 10:00 - 17:00) email: aukcje@artinfo.pl