Strona korzysta z plików cookies. Zamknięcie tego komunikatu oznacza zgodę na ich zapisywanie na Twoim komputerze. Dowiedz się więcej. Zamknij
Artinfo.pl Portal Rynku Sztuki
ul. Dzielna 3, 00-162 Warszawa
tel. 022 818 94 68 | biuro@artinfo.pl
KARTA OBIEKTU
BEREŹNICKI Kiejstut | Martwa natura w tonacji oliwkowej, 1981 r.

Kiejstut BEREŹNICKI (ur. 1935)

Martwa natura w tonacji oliwkowej, 1981 r.

olej/płótno, 95 x 128 cm
sygnowany i opisany wewnątrz przedstawienia: `1981 | Martwa | natura | w | tonacji | oliwkowej | KBereźnicki`
na odwrociu trudno czytelna pieczątka
POCHODZENIE:
- kolekcja prywatna, Nowy Jork

"Staram się tak malować, aby dany obraz był dla mnie żywy, żywy na dzisiaj. Mam z nim dialog, kontakt przez cały czas, to tak jakby rozmowa z tym tworzonym światem, który jest przede mną, muszę z nim tak długo pozostać w kontakcie, dopóki nie nastąpi ujednolicenie "mnie" z tym iluzyjnym światem na płótnie."
Kiejstut Bereźnicki, 1974

"Obraz w obrazie" - artystyczny trik popularny w sztuce europejskiej już od XV wieku - pojawia się w malarstwie Kiejstuta Bereźnickiego w symptomatyczny sposób. Na niektórych kompozycjach artysta wprowadza framugi drzwi i ramy okien, które wykrawają osobne malarskie kadry ("Zuzanna i starcy", "Scena pracowni w błękitach"); innym razem umieszcza na swoich płótnach artefakty, które albo prezentowane są przez bohaterów ("Chłopiec trzymający portret matki"), albo znajdują się gdzieś w tle zakomponowanej sceny. W inne obrazy Bereźnicki wkomponowuje lustra, w których odbijają się niewidoczni w malarskiej scenie bohaterowie ("Ryby i odbicie w lustrze").

Na prezentowanej "Martwej naturze w tonacji oliwkowej" mamy do czynienia z tą trzecią drogą. W prawym górnym rogu kompozycji artysta umieścił owalne lustro, w którym odbija się twarz mężczyzny - zapewne syntetyczny autoportret Bereźnickiego. Wprowadzenie lustra umożliwiło artyście osiągnięcie interesującego go efektu zwielokrotnienia obrazów. Płótno malarskie nie oddaje tylko obiektywnej płaszczyzny wizualnej, ale ukazując wizerunek obserwatora, zwraca się do samego widza. Patrząc na przedmioty, nie widzimy tylko "obcego świata", ale także nas samych. Obraz nie jest więc tylko mimetycznym odtworzeniem rzeczywistości, ale i rodzajem gry ze specyfiką wizualnej reprezentacji.
Sztuczka zastosowana przez Bereźnickiego ma bogatą i różnorodną tradycję w twórczości dawnych mistrzów. Pierwsze owalne lustra znajdziemy na obrazach mistrzów staroniderlandzkich: Jana van Eycka, Roberta Campina, Rogiera van der Weydena i Petrusa Christusa. Manewr piętnastowiecznych malarzy okazał się na tyle nośny, że odnaleźć go można także w sztuce wieków kolejnych i nie tylko w Niderlandach, m.in. u Juana de Flandres, Parmigianina, Tycjana, a w wieku XX np. u niemieckiego ekspresjonisty Otto Dixa.

cena wywoławcza: Informacja dostępna po wykupieniu abonamentu

Szczegółowe informacje o aukcji, na której licytowany był ten obiekt dostępne są po wykupieniu abonemantu.
 
Dodatkowy opis
Nota biograficzna:
BEREŹNICKI Kiejstut
Urodził się w 1935 w Poznaniu; Dyplom gdańskiej PWSSP otrzymał w 1958, w pracowni StanisławaTeisseyre`a. Od 1958 r pracuje w tej uczelni, od 1982 r prowadzi własną pracownię malarstwa. Od 1984 r jest profesorem. Autor "Martwej natury z kartami i czaszką"," Martwej natury z różami", cyklu "Zdjęcia z belkowań", dzieł zawierających aluzje do kompozycji holenderskich malarzy XVIIwieku, oraz malarstwa o dawnym, gdańskim rodowodzie.Artysta malujący przede wszystkim archaizowane martwe natury, w dawnym klimacie utrzymane sceny alegoryczne, mitologiczne i portrety o stonowanym kolorycie i metafizycznych korelacjach literackich. W latach 90-tyvh powstala seria różowo-brązowych martwych natur.
Informacje dla kupujących:

Do każdego obiektu można zgłosić chęć kupna.
Polecamy skorzystanie z opcji "LICYTUJ TELEFONICZNIE lub Z LIMITEM CENY".
Udział w licytacji odbywa się za pośrednictwem telefonu lub reprezentujemy Państwa zgłoszenia do wskazanego limitu ceny (informacja poufna).

 
Udzielamy informacji na temat obiektów i sposobu licytacji:
tel.: 22 818 94 68, tel. kom.: 506 122 445
e-mail: aukcje@artinfo.pl
 
Artinfo.pl obsługuje zlecenia telefoniczne tylko przy zgłoszeniach powyżej 1000 zł. Zlecenia poniżej, należy składać w postaci maksymalnego limitu ceny.
Termin płatności za zakupione obiekty wynosi 7 dni od daty aukcji.

Organizator aukcji do kwoty wylicytowanej dolicza opłatę aukcyjną. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i naliczana jest degresywnie w zależności od kwoty wylicytowanej: do 100 000 złotych (włącznie) – w wysokości 18%, a powyżej 100 000 złotych – w wysokości 15%.

Artinfo.pl nie pobiera żadnych dodatkowych kosztów pośrednictwa. Nie wymagamy wpłaty wadium.
Informujemy, że zakup na aukcji jest prawnie zawartą umową kupna-sprzedaży i nie podlega rezygnacji.

biuro@artinfo.pl  |  www.artinfo.pl
Zgłoszenie chęci kupna obiektu
Zgłoszenia chęci kupna przyjmowane są od osób zalogowanych w Artinfo.pl
W przypadku braku konta prosimy o rejestrację.
Uwaga - osoby nie pamiętające nazwy użytkownika i hasla mogą otrzymać przypomnienie na adres mailowy, użyty przy pierwszej rejestracji konta.
Prosimy wybrać poniższy link „przypomnij hasło” i wypełnić tylko pole adres e-mail.
W przypadku pytań, prosimy o kontakt z naszym biurem:
22 818 94 68 (poniedziałek - piątek: 10:00 - 17:00)
email: aukcje@artinfo.pl