brąz patynowany, odlew współczesny, 45 x 50 x 31 cm opisany na odwrociu: `KONSTANTY LASZCZKA | FRYDERYK CHOPIN | 1933 | ODLEW | 2014 | T. ROSS | 1/6`
Prezentowany odlew ilustruje fragment znanej kompozycji Konstantego Laszczki "Chopin". Artysta pracował nad monumentalną rzeźbą przedstawiającą Fryderyka Chopina na początku lat 30. Jej gipsowy, powstały w 1931 roku model znajduje się obecnie w Muzeum Okręgowym w Bydgoszczy. Oglądany był on przez wielu krytyków i wzbudził w chwili powstania duże zainteresowanie. Warto odnotować tutaj dwa świadectwa zamieszczone w prasie krakowskiej. Artur Schroder pisał po swojej wizycie w pracowni artysty w 1933: "W dużej pracowni przyjmuje mnie rektor Laszczka, jak zwykle z ujmującą gościnnością i szczerością, jaka go zwykle cechuje. (...) Podciąga pod światło rzeźby, odwija sznurami z mokrej gliny. Przede wszystkim Chopin. Piękna kompozycja doskonałe zharmonizowanie wyrazu uduchowionej twarzy i rąk położonych na ledwo zaznaczonej klawiaturze. Zdaje się, że z pod tych palców wysnuwa się melodia i otacza tę zasłuchaną w muzykę zaświatów piękną głowę. Całość zwarta, mocna, trzyma się wyśmienicie w liniach, bryła żyje, ma moc wyrazu plastycznego" (Artur Schroder, Z pracowni Konstantego Laszczki, "Czas", 1933, nr 121, s. 4). Zachwytom Schrodera rok później wtórował malarz Wlastimil Hofman. Pisał on: "Powoli, zachęcony uprzejmością gospodarza zaczynam się coraz więcej rozglądać i kolejnie przypatrywać się jego pracom. Oto piękny, natchniony Chopin z głową nieco podniesioną w górę. Ruch dla Chopina charakterystyczny. Artysta oddał go w chwili, kiedy w nocnej porze i szacie w grze wypowiada swe uczucia. Zwłaszcza głowa i ręce są pełne wyrazu, całość znakomicie oddaje polskiego mistrza tonów w jego latach młodzieńczych" (Wlastimil Hofman, Wrażenia z pracowni Konstantego Laszczki, "Czas", 1933, nr 327, s. 2). Od 1885 roku kształcił się w Warszawie pod kierunkiem Jana Kryńskiego i Ludwika Pyrowicza. Dzięki zdobyciu I nagrody w konkursie Towarzystwa Zachęty Sztuk Pięknych, w latach 1891-96 przebywał na stypendium w Paryżu, gdzie studiuował u Antoine`a Mercié, Alexandre`a Falguiere`a oraz Jeana Léona Gérôme`a. Po powrocie z Paryża do 1899 roku mieszkał w Warszawie, następnie przeniósł się do Krakowa, gdzie objął katedrę rzeźby Akademii Sztuk Pięknych, którą prowadził do 1935 roku. W latach 1900-10 sprawował patronat artystyczny nad fabryką wyrobów kaflarskich i garncarskich Józefa Niedźwieckiego w Dębnikach pod Krakowem. Był jednym z założycieli TAP "SZTUKA". W swej twórczości rzeźbiarskiej Konstanty Laszczka ulegał wpływom Auguste Rodina, co szczególnie zaznaczyło się w rzeźbionych na początku XX wieku aktach kobiecych utrzymanych w stylistyce secesji. Zajmował się również rzeźbą monumentalną oraz portretową. Laszczka tworzył również medale, medaliony portretowe oraz plakiety okolicznościowe. Wielką pasją artysty była ceramika, której z biegiem lat poświęcał się coraz bardziej. Malował także pejzaże, zajmował się grafiką oraz rysunkiem satyrycznym.
LASZCZKA Konstanty
Kształcił się w Warszawie w prywatnej szkole rzeźbiarza Jana Kryńskiego. Dzięki zdobyciu I nagrody w konkursie rzeźbiarskim Towarzystwa Zachęty Sztuk Pięknych od 1891 do 1896 przebywał na stypendium w Paryżu. Od 1899 roku objął funkcję profesora na Wydziale Rzeźby Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie i sprawował tą funkcję do 1935 roku. W jego pracowni studiowało wielu wybitnych rzeźbiarzy, m.in.: Bolesław Biegas, Xawery Dunikowski, Ludwik Puget, Jan Szczepkowski. Formalne poszukiwania Laszczki prowadziły od realizmu ku bryle odbijającej tendencje impresjonizmu w efektach światłocieniowych ożywiających płaszczyznę rzeźby oraz ku symbolizmowi. Tematyką prac z przełomu XIX i XX wieku będących przykładem swoiście interpretowanej secesji były kobiece akty, wiejskie sceny rodzajowe i typy ludowe. Oddzielną pozycję w jego dorobku stanowiły portrety; zajmował się również rzeźbą monumentalną, medalierstwem oraz ceramiką.
Informacje dla kupujących:
Do każdego obiektu można zgłosić chęć kupna.
Polecamy skorzystanie z opcji"LICYTUJ TELEFONICZNIE lub Z LIMITEM CENY".
Udział w licytacji odbywa się za pośrednictwem telefonu lub reprezentujemy Państwa zgłoszenia do wskazanego limitu ceny (informacja poufna).
Udzielamy informacji na temat obiektów i sposobu licytacji:
tel.: 22 818 94 68, tel. kom.: 693 108 148
e-mail: aukcje@artinfo.pl
Artinfo.pl obsługuje zlecenia telefoniczne tylko przy zgłoszeniach powyżej 1000 zł. Zlecenia poniżej, należy składać w postaci maksymalnego limitu ceny.
Termin płatności za zakupione obiekty wynosi 7 dni od daty aukcji.
Organizator aukcji do kwoty wylicytowanej dolicza opłatę aukcyjną. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i naliczana jest degresywnie w zależności od kwoty wylicytowanej: do 100 000 złotych (włącznie) – w wysokości 18%, a powyżej 100 000 złotych – w wysokości 15%.
Artinfo.pl nie pobiera żadnych dodatkowych kosztów pośrednictwa. Nie wymagamy wpłaty wadium. Informujemy, że zakup na aukcji jest prawnie zawartą umową kupna-sprzedaży i nie podlega rezygnacji.
Zgłoszenia chęci kupna przyjmowane są od osób zalogowanych w Artinfo.pl
W przypadku braku konta prosimy o rejestrację.
Uwaga - osoby nie pamiętające nazwy użytkownika i hasla mogą otrzymać przypomnienie na adres mailowy, użyty przy pierwszej rejestracji konta.
Prosimy wybrać poniższy link „przypomnij hasło” i wypełnić tylko pole adres e-mail.
W przypadku pytań, prosimy o kontakt z naszym biurem: 22 818 94 68 (poniedziałek - piątek: 10:00 - 17:00) email: aukcje@artinfo.pl