Strona korzysta z plików cookies. Zamknięcie tego komunikatu oznacza zgodę na ich zapisywanie na Twoim komputerze. Dowiedz się więcej. Zamknij
Artinfo.pl Portal Rynku Sztuki
ul. Dzielna 3, 00-162 Warszawa
tel. 022 818 94 68 | biuro@artinfo.pl
KARTA OBIEKTU
LASZCZKA Konstanty | Głowa Stanisławy Wysockiej, około 1901 r.

Konstanty LASZCZKA (1865-1956)

Głowa Stanisławy Wysockiej, około 1901 r.

terakota, 31 x 23 x 17 cm
sygnowana u nasady: 'KLaszczka'

LITERATURA:
- porównaj - Z. Weiss, K. Łomnicka, Konstanty Laszczka, Kraków 2017, s. 76
- porównaj - J. Puciata-Pawłowska, Konstanty Laszczka. Życie i twórczość, Siedlce 1980, il. 33

Jeśli rzeźba polska doby modernizmu posiada swojego odpowiednika Auguste'a Rodina, to jest nim niewątpliwie Konstanty Laszczka. Przyszedł na świat w Makowcu Dużym pod Mińskiem Mazowieckim i pochodził z chłopskiej rodziny. Pierwszą edukację odebrał w prowincjonalnej szkole w Dobrem, gdzie podczas lekcji objawił się jego talent do rysunku i tworzenia niewielkich figurek. Dzięki pomocy finansowej Jana Ostrowskiego Laszczka wyjechał w 1885 roku do Warszawy. Tam studiował w prywatnych pracowniach Jana Kryńskiego i Ludwika Pyrowicza. Młodzieńcze prace posłał na wystawy Towarzystwa Zachęty Sztuk Pięknych, co skutkowało wczesnym uznaniem jego talentu. Artysta bowiem w 1891 roku dostał I nagrodę za autorską rzeźbę, dzięki czemu zyskał fundusze na wyjazd do Paryża. Przez kolejnych pięć lat pozostawał we Francji, studiując w Académie Julian i École des Beaux-Arts u Antoine'a Mercié, Alexandre'a Falguiere'a oraz Jeana Léona Gérôme'a. Przebywając we Francji, studiował akademicką rzeźbę i tym samym zdobywał szlify swojego, w gruncie rzeczy, samorodnego talentu. Laszczka wkroczył wówczas w środowisko polskiej kolonii artystycznej w Paryżu, co skutkowało zawarciem trwałych znajomości z krytykami i artystami, lecz także zapewniało możliwość wglądu w rodzące się wówczas w obrębie sztuki polskiej nowatorskie koncepcje symbolizmu i ekspresjonizmu. Po powrocie do Warszawy pracował jako nauczyciel rysunku i wykonywał indywidualne zamówienia rzeźbiarskie. Istotnym przełomem w jego karierze było powołanie go w 1899 roku na katedrę rzeźby w Szkole Sztuk Pięknych w Krakowie. Szkoła, która już rok później zyskała miano Akademii, dzięki staraniom Juliana Fałata przechodziła reformę - nowi profesorowie reprezentowali progresywne postawy twórcze i tym samym rysowali przed studentami perspektywy modernizmu w sztuce. Laszczka wykształcił kilka generacji rzeźbiarzy, gdyż w Akademii wykładał aż do drugiej połowy lat 30. XX stulecia.

Laszczka był przede wszystkim doskonałym portrecistą i zostawił po sobie sto wizerunków portretowych. Wśród nich mieściły się zarówno podobizny bliskich, przyjaciół i artystów epoki, jak i postaci historycznych. Artysta wielokrotnie wykonywał prace w glinie, czego przykładem jest realizacja "Głowy Stanisławy Wysockiej". W obrębie produkcji rzeźby początku XX wieku następowały daleko idące zmiany - artyści porzucali wykonywanie modeli gipsowych, woskowych czy glinianych, które następnie powielane były w formie odlewów brązowych przez pracownie odlewnicze. Rzeźbiarz nowego typu zajmował się pracą ze szczerym materiałem, ważna była dla niego praca rąk, pozytywowy charakter rzeźby oraz otwieranie jej formy na otaczającą przestrzeń. Laszczka bardzo często używał gliny, modelowanej w swobodny impresyjny sposób. Pięcioletni pobyt w Paryżu umożliwił artyście zapoznanie się z twórczością Auguste'a Rodina, którego dzieło do tej pory uchodzi w historii sztuki za przełom znaczący powstanie nowoczesnej rzeźby. Rodin rezygnował z akademickiego, konturowego stylu, opracowywał materię w poruszony, światłocieniowy sposób, wywołując wrażenie wibracji czy ruchu postaci. Rzeźba w rękach Rodina zyskuje autonomiczny status i staje się niezależnym od architektury czy przestrzeni urbanistycznej środkiem wypowiedzi artysty. Nowa formuła rzeźby, u progu XX stulecia, zakłada, że jest ona żywa i zawiera w sobie zapis niepokoju poszukiwań. Ta lekcja obecna jest w dziele pt. "Głowa Stanisławy Wysockiej" powstałym ok. 1901 roku, w momencie szczytowej aktywności Laszczki. Rzeźbiarz sumarycznie opracował włosy modelki, dodając do bryły głowy niewielkie płaty gliny. Modelunek twarzy jest spokojny, wyciszony. Artysta nieco bardziej szczegółowo opracował oczy i usta, nadając im melancholijny wyraz. "Głowa Stanisławy Wysockiej" nie posiada klasycznej podstawy. Nie jest również typowym popiersiem czy formą rzeźbiarskiej głowy. Laszczka odważnie nie posłużył się postumentem, który sytuowałby dzieło w przestrzeni jako zamkniętą, mikro-architektoniczną formę, lecz stworzył wizerunek będący otwartą na światło i przestrzeń formą. Stanisława Wysocka była znaną aktorką, która występowała w Warszawie i Poznaniu, a od 1901 roku w krakowskim Teatrze Miejskim. Słynęła z klasycznych ról w tragediach greckich Sofoklesa, Eurypidesa czy Ajschylosa, jak też w nowych dramatach nurtu reformy teatru autorstwa Hendrika Ibsena, Augusta Strindberga czy Hugona van Hofmannstahla. Dodatkowo związana była z kabaretem Zielony Balonik. Laszczka stworzył co najmniej kilka portretów artystki, jeden z nich znajdował się w Jamie Michalika, został jednak zniszczony podczas wojny. Analogiczna głowa z gipsu znajduje się w zbiorach Muzeum Narodowego w Krakowie.

Od 1885 roku kształcił się w Warszawie pod kierunkiem Jana Kryńskiego i Ludwika Pyrowicza. Dzięki zdobyciu I nagrody w konkursie Towarzystwa Zachęty Sztuk Pięknych, w latach 1891-96 przebywał na stypendium w Paryżu, gdzie studiował u Antoine'a Mercié, Alexandre'a Falguiere'a oraz Jeana Léona Gérôme'a. Po powrocie z Paryża do 1899 roku mieszkał w Warszawie, następnie przeniósł się do Krakowa, gdzie objął katedrę rzeźby Akademii Sztuk Pięknych, którą prowadził do 1935 roku. W latach 1900-10 sprawował patronat artystyczny nad fabryką wyrobów kaflarskich i garncarskich Józefa Niedźwieckiego w Dębnikach pod Krakowem. Był jednym z założycieli TAP "SZTUKA". W swej twórczości rzeźbiarskiej Konstanty Laszczka ulegał wpływom Auguste Rodina, co szczególnie zaznaczyło się w rzeźbionych na początku XX wieku aktach kobiecych utrzymanych w stylistyce secesji. Zajmował się również rzeźbą monumentalną oraz portretową. Laszczka tworzył również medale, medaliony portretowe oraz plakiety okolicznościowe. Wielką pasją artysty była ceramika, której z biegiem lat poświęcał się coraz bardziej. Malował także pejzaże, zajmował się grafiką oraz rysunkiem satyrycznym.

PODATKI i OPŁATY:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 18%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.

cena wywoławcza: Informacja dostępna po wykupieniu abonamentu

Szczegółowe informacje o aukcji, na której licytowany był ten obiekt dostępne są po wykupieniu abonemantu.
 
Dodatkowy opis
Nota biograficzna:
LASZCZKA Konstanty
Kształcił się w Warszawie w prywatnej szkole rzeźbiarza Jana Kryńskiego. Dzięki zdobyciu I nagrody w konkursie rzeźbiarskim Towarzystwa Zachęty Sztuk Pięknych od 1891 do 1896 przebywał na stypendium w Paryżu. Od 1899 roku objął funkcję profesora na Wydziale Rzeźby Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie i sprawował tą funkcję do 1935 roku. W jego pracowni studiowało wielu wybitnych rzeźbiarzy, m.in.: Bolesław Biegas, Xawery Dunikowski, Ludwik Puget, Jan Szczepkowski. Formalne poszukiwania Laszczki prowadziły od realizmu ku bryle odbijającej tendencje impresjonizmu w efektach światłocieniowych ożywiających płaszczyznę rzeźby oraz ku symbolizmowi. Tematyką prac z przełomu XIX i XX wieku będących przykładem swoiście interpretowanej secesji były kobiece akty, wiejskie sceny rodzajowe i typy ludowe. Oddzielną pozycję w jego dorobku stanowiły portrety; zajmował się również rzeźbą monumentalną, medalierstwem oraz ceramiką.
Informacje dla kupujących:

Do każdego obiektu można zgłosić chęć kupna.
Polecamy skorzystanie z opcji "LICYTUJ TELEFONICZNIE lub Z LIMITEM CENY".
Udział w licytacji odbywa się za pośrednictwem telefonu lub reprezentujemy Państwa zgłoszenia do wskazanego limitu ceny (informacja poufna).

 
Udzielamy informacji na temat obiektów i sposobu licytacji:
tel.: 22 818 94 68, tel. kom.: 506 122 445
e-mail: aukcje@artinfo.pl
 
Artinfo.pl obsługuje zlecenia telefoniczne tylko przy zgłoszeniach powyżej 1000 zł. Zlecenia poniżej, należy składać w postaci maksymalnego limitu ceny.
Termin płatności za zakupione obiekty wynosi 7 dni od daty aukcji.

Organizator aukcji do kwoty wylicytowanej dolicza opłatę aukcyjną. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 18%.

W przypadku wybranych obiektów do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%.

Artinfo.pl nie pobiera żadnych dodatkowych kosztów pośrednictwa. Nie wymagamy wpłaty wadium.
Informujemy, że zakup na aukcji jest prawnie zawartą umową kupna-sprzedaży i nie podlega rezygnacji.

biuro@artinfo.pl  |  www.artinfo.pl
Zgłoszenie chęci kupna obiektu
Zgłoszenia chęci kupna przyjmowane są od osób zalogowanych w Artinfo.pl
W przypadku braku konta prosimy o rejestrację.
Uwaga - osoby nie pamiętające nazwy użytkownika i hasla mogą otrzymać przypomnienie na adres mailowy, użyty przy pierwszej rejestracji konta.
Prosimy wybrać poniższy link „przypomnij hasło” i wypełnić tylko pole adres e-mail.
W przypadku pytań, prosimy o kontakt z naszym biurem:
22 818 94 68 (poniedziałek - piątek: 10:00 - 17:00)
email: aukcje@artinfo.pl