gips barwiony na terakotę, wys. 30 cm. Na podstawie sygn.: K. Laszczka i napis: Wolne Wybory (Parys)
Jedno z licznych studiów dziecięcych podejmowanych przez artystę około 1910 roku. Grupa rzeźbiarska przedstawia wywodzący się z tradycji antycznej temat Sądu Parysa jako alegorii wyborów estetycznych i problematyki oceny piękna, przedstawiony tu pod postacią zabawy dziecięcej. Mały chłopiec odgrywający rolę Parysa leży i chwyta za nóżkę jedną z trzech dziewczynek (bogiń) pochylających się nad nim. Urodzony w Makowcu Dużym k. Mińska Mazowieckiego, zmarły zaś w Krakowie, rzeźbiarz, ceramik, malarz i grafik od 1885 r. kształcił się w Warszawie w prywatnej szkole rzeźbiarza Jana Kryńskiego i Ludwika Pyrowicza. Po zdobyciu I nagrody w konkursie Towarzystwa Zachęty Sztuk Pięknych, w latach 1891-1896 przebywał na stypendium w Paryżu, studiując pod kierunkiem Antoine`a Mercié, Alexandre`a Falguiere`a oraz Jeana Léona Gérôme`a w Academie Julian oraz Ecole des Beaux-Arts. Był ważną postacią paryskiej Polonii literacko-artystycznej. Po powrocie z Paryża do 1899 r. mieszkał w Warszawie, następnie przeniósł się do Krakowa, gdzie jako profesor, objął katedrę rzeźby Akademii Sztuk Pięknych, którą prowadził do roku 1935. Był jednym z założycieli Towarzystwa Artystów Polskich "Sztuka". Formalne poszukiwania Laszczki prowadziły od realizmu ku formie impresjonistycznej, głównie pod wpływem Auguste`a Rodina,w efektach światłocieniowych ożywiających płaszczyznę rzeźby. Z takim traktowaniem powierzchni spotykamy się również w prezentowanej pracy.
LASZCZKA Konstanty
Kształcił się w Warszawie w prywatnej szkole rzeźbiarza Jana Kryńskiego. Dzięki zdobyciu I nagrody w konkursie rzeźbiarskim Towarzystwa Zachęty Sztuk Pięknych od 1891 do 1896 przebywał na stypendium w Paryżu. Od 1899 roku objął funkcję profesora na Wydziale Rzeźby Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie i sprawował tą funkcję do 1935 roku. W jego pracowni studiowało wielu wybitnych rzeźbiarzy, m.in.: Bolesław Biegas, Xawery Dunikowski, Ludwik Puget, Jan Szczepkowski. Formalne poszukiwania Laszczki prowadziły od realizmu ku bryle odbijającej tendencje impresjonizmu w efektach światłocieniowych ożywiających płaszczyznę rzeźby oraz ku symbolizmowi. Tematyką prac z przełomu XIX i XX wieku będących przykładem swoiście interpretowanej secesji były kobiece akty, wiejskie sceny rodzajowe i typy ludowe. Oddzielną pozycję w jego dorobku stanowiły portrety; zajmował się również rzeźbą monumentalną, medalierstwem oraz ceramiką.
Informacje dla kupujących:
Artinfo.pl przyjmuje zlecenia kupna obiektów niesprzedanych na aukcji. Formy zgłoszenia:
Polecamy skorzystanie z funkcji "ZGŁOSZENIE KUPNA" znajdującej się przy każdym obiekcie.
Przyjmujemy także zgłoszenia przez telefon i mail:
tel.: 022 818 94 68 tel. kom.: 0 601 808 148 e-mail:aukcje@artinfo.pl
Zgłoszenia chęci kupna przyjmowane są od osób zalogowanych w Artinfo.pl
W przypadku braku konta prosimy o rejestrację.
Uwaga - osoby nie pamiętające nazwy użytkownika i hasla mogą otrzymać przypomnienie na adres mailowy, użyty przy pierwszej rejestracji konta.
Prosimy wybrać poniższy link „przypomnij hasło” i wypełnić tylko pole adres e-mail.
W przypadku pytań, prosimy o kontakt z naszym biurem: 22 818 94 68 (poniedziałek - piątek: 10:00 - 17:00) email: aukcje@artinfo.pl