Alexandre de Paris, L’ombre d’Alexandre (Alexandre of Paris, Alexandre’s Shadow) from the Alexandre series
1978 two gelatin silver prints, 18.8 × 28 cm (21.5× 29 cm), 18.8 × 28 cm (22 × 28.5 cm), signed, dated and titled on the front vintage prints
This conceptual work by Pruszkowski was an existential signal of the meaning of human existence, the subjectivity of a homeless man, his anonymous presence and traces of absence in the highly developed civilizations of the modern world. After years, the artist explains the circumstances in which the photographs were made as follows: "as for many photographers dealing with fashion, commercial or journalist photography, the primary motivation was to photograph something no one is interested in and is not associated with the world of consumption and money, to which photography is largely subservient to. Taking interest in a single human being and caring about his meaningless disappearance was a result of my doubts concerning the functioning of society, which is fully oriented to consumption." Photographs have been widely exhibited. Chosen publications: Liberation, Sandwich (Issue 21, 19/04/1980); Jerzy Lewczyński, An Anthology of Polish Photography 1839-1989 (Lucrum, 1999).
PRUSZKOWSKI Krzysztof
Studiował na Wydziale Architektury Politechniki Warszawskiej w latach 1960-65. W 1967 r. wyjechał do Francji, gdzie w 1970 r. opublikował w prasie francuskiej pierwsze zdjęcia. W 1977 r. powstał pierwszy jego znany cykl o reportażowo-socjologicznym charakterze zatytowany" Barierka", a w roku następnym powstała do niego książka i film. W 1978 r. powstał "Alexandre", opowiadający historię paryskiego kloszarda, będący filozoficznym traktatem na temat istnienia i śmierci w wymiarze transcendentalnym. W 1981 r. Pruszkowski pojawił się w Polsce fotografować Solidarność. Od 1984 r. realizuje własną koncepcję artystyczną, polegającą na wielokrotnym nakładaniu i naświetlaniu zdjęć bliskich sobie tematycznie i formalnie. Twórczość Pruszkowskiego odwołuje się do grafiki, przypominając formalnie efekty wizualne technik szlachetnych. W pracach tych artysta dokonuje syntezy materiału fotograficznego tyleż w warstwie formalnej, co symbolicznej.
Informacje dla kupujących:
Bidders who cannot participate in the auction in person can place their bids (specifying their maximum bid) on the days directly preceding the auction. The organiser’s staff will bid on their behalf (the maximum declared bid being confidential). Bids can be submitted at the following phone numbers: +48 506 122 445, +48 22 818 94 68.
Bidders can bid for individual lots by phone, provided they contact the organiser prior to the auction.
An extra commission fee of 15% is charged by the organiser on the hammer price. The fee is also charged on any post-auction sale.
Zgłoszenia chęci kupna przyjmowane są od osób zalogowanych w Artinfo.pl
W przypadku braku konta prosimy o rejestrację.
Uwaga - osoby nie pamiętające nazwy użytkownika i hasla mogą otrzymać przypomnienie na adres mailowy, użyty przy pierwszej rejestracji konta.
Prosimy wybrać poniższy link „przypomnij hasło” i wypełnić tylko pole adres e-mail.
W przypadku pytań, prosimy o kontakt z naszym biurem: 22 818 94 68 (poniedziałek - piątek: 10:00 - 17:00) email: aukcje@artinfo.pl