Strona korzysta z plików cookies. Zamknięcie tego komunikatu oznacza zgodę na ich zapisywanie na Twoim komputerze. Dowiedz się więcej. Zamknij
Artinfo.pl Portal Rynku Sztuki
ul. Dzielna 3, 00-162 Warszawa
tel. 022 818 94 68 | biuro@artinfo.pl
KARTA OBIEKTU
WODICZKO Krzysztof | Pojazd, 1973 r.

Krzysztof WODICZKO (1943r.)

Pojazd, 1973 r.

odbitka żelatynowo-srebrowa, vintage print/papier barytowy, 26,7 x 26,7 cmsygnowany i opisany na odwrociu

„Artysta tworzy środowisko człowieka często z innymi specjalistami: inżynierami, naukowcami itd. Jednocześnie współtworząc z innymi artysta może wykrywać nowe lub zapomniane potrzeby, niezauważalne przez ludzi zajmujących się odmiennymi dziedzinami twórczości. I tak rozumiem rolę artysty – w obronie naturalnego środowiska człowieka”
Krzysztof Wodiczko

Krzysztof Wodiczko jest nie tylko artystą, ale również projektantem. W jego twórczości niezmiennie pojawia się kontekst wzornictwa, które studiował na warszawskiej Akademii sztuk Pięknych w latach 1962-1968. Swoją sztuką wychodzi w przestrzeń miejską, łamiąc ograniczenia ekspozycji muzealnej. Tworzy obiekty, projekcje i filmy wideo, w których podejmuje dyskusje na temat społeczeństwa, historii oraz miejsca jednostki w świecie. Często pochyla się nad człowiekiem wykluczonym, krytycznie odnosząc się do otaczającej go rzeczywistości.
Prezentowana fotografia przedstawia artystę stojącego na białej platformie wzdłuż głównej ulicy warszawskiej Saskiej Kępy – Francuskiej 50. Tytułowy „Pojazd” to kilkumetrowa konstrukcja na czterech kołach, która może poruszać się ruchem jednostajnie prostoliniowym, jednak tylko do przodu. Wodiczko przechodząc z jednego końca przechylonej maszyny na drugi, wymusza jej ruch, co poprzez system linek i przekładni powoduje obrót kół i powolną jazdę. Trudność przemieszczania się „pojazdem” wynika z celowej absurdalności jego mechanizmu – aby poruszyć platformę o 10 metrów, trzeba było przejść na niej dwa razy tyle. Niezależnie od tempa pieszego, pojazd skonstruowany był tak, aby poruszał się z połową szybkości „kierowcy”. Artysta zastrzegał, że nie jest to prototyp stworzony do masowej produkcji, a jedynie do użytku autora. Istotą pracy jest jego ukryte znaczenie. Jak zauważa Karol Sienkiewicz: „Podobną metaforą stawał się „Pojazd”. Dodajmy: metaforą niesłychanie ironiczną. „Pojazd”, który zamiast przyspieszać, dokonywał spowolnienia ruchu, był antytezą propagandowej wizji rozwoju” (Karol Sienkiewicz, Krzysztof Wodiczko „Pojazd”, culture.pl, dostęp online z dnia 18.02.19: https://culture.pl/pl/dzielo/krzysztof-wodiczko-pojazd).
Powstały w coraz bardziej zadłużonej dekadzie Gierka „Pojazd” miał wyrażać krytykę inżynieryjnych utopii i nieosiągalnych wizji postępu, którymi karmiono społeczeństwo. Wodiczko wykorzystał doskonale znane mu idee projektowania, do uświadamiania problemów otaczającego świata oraz podkreślenia absurdów komunizmu. Ironiczny charakter projektu podkreślała także poza artysty – myśliciela ze skrzyżowanymi na placach rękami, swobodnie przechadzającego się po platformie. W jednym z wywiadów udzielonych po latach artysta wspominał: „Wszystkie slogany, które widzieliśmy wokół siebie, głosiły, że dogonimy Zachód, że przyspieszamy. Postęp był zagwarantowany pod warunkiem, że wszyscy, nie wyłączając inteligencji i artystów, poddadzą się tej maszynie, że intelektualnie i fizycznie będą ją ożywiali". Polityczna propaganda dbała o to, aby w świadomości obywateli Polska jawiła się jako „dziewiąta potęga świata”, w której postęp osiągnął poziom „gospodarczego cudu”. Choć sytuacja w 1973 wydawała się być lepsza niż w poprzedniej dekadzie, to rzeczywistość nadal nie była jednak tak świetlana, jak głosiły to partyjne slogany.
Wodiczko głośno wyrażał swój sprzeciw wobec biernej postawy artystów względem władzy. Uważał, że artysta popiera system nie wtedy, gdy podejmuje wygodne dla polityki państwa tematy, a gdy przymyka oko na sytuację, skuszony pozorną swobodą artystyczną lat 70. Artysta wypowiadał się: "Artyści PRL-u popierali system nie wtedy, kiedy siedzieli nad chałturami przed południem, lecz gdy wieczorem, przy kawiarnianym stoliku wygłaszali zasadnicze sądy o istocie sztuki, uciekając od brudnej sytuacji, która trwała wokół. (...) Była to legitymizacja systemu, przyjęcie daru limitowanej swobody”. Wodiczko nawoływał do zerwania z autonomią oraz izolowaniem sztuki. Wyszedł poza bezpieczne mury galerii i zdał się na ocenę nieznanej przestrzeni ulicznej.
„Pojazd” Wodiczki można odbierać na wiele sposobów. Z jednej strony pokazuje absurd systemu, z drugiej wyśmiewa też jednokierunkowe patrzenie, zarówno na historię, jak i wizje przyszłości. Na osobnym biegunie znajduje się myślenie o fotografii Wodiczki, jak o wzruszającym „papierowym pomniku pamięci”. Budynek, na tle którego przejeżdżał Wodiczko, stoi w niezmienionym kształcie do dziś. Tak samo, jak znajdujący się na pierwszym piętrze fryzjer.

PODATKI I OPŁATY:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 18%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.
Szczegółowe informacje o aukcji, na której licytowany był ten obiekt dostępne są po wykupieniu abonemantu.
 
Dodatkowy opis
Nota biograficzna:
WODICZKO Krzysztof
Twórca instalacji i performances. Jeden z najbardziej znanych na świecie polskich artystów. Studiował w ASP w Warszawie. Od 1977r. wykładał na kilku uczelniach artystycznych w USA (Boston, Nowy Jork). Zrealizował ponad 60 projekcji publicznych (rzutowanie obrazów na obiekty architektoniczne, czemu towarzyszą różne efekty dodatkowe) o treściach społecznych, utrzymanych w tonie oskarżycielsko-interwencyjnym. Tworzy też rozmaite "utopijne" pojazdy, stanowiące schronienie człowieka (bezdomnego imigranta). Ważniejsze projekcje m.in.: na Kolumnie Nelsona w Londynie (1985), na wieży Ratuszowej w Krakowie (1996).
Informacje dla kupujących:

Do każdego obiektu można zgłosić chęć kupna.
Polecamy skorzystanie z opcji "LICYTUJ TELEFONICZNIE lub Z LIMITEM CENY".
Udział w licytacji odbywa się za pośrednictwem telefonu lub reprezentujemy Państwa zgłoszenia do wskazanego limitu ceny (informacja poufna).

 
Udzielamy informacji na temat obiektów i sposobu licytacji:
tel.: 22 818 94 68, tel. kom.: 506 122 445
e-mail: aukcje@artinfo.pl
 
Artinfo.pl obsługuje zlecenia telefoniczne tylko przy zgłoszeniach powyżej 1000 zł. Zlecenia poniżej, należy składać w postaci maksymalnego limitu ceny.
Termin płatności za zakupione obiekty wynosi 7 dni od daty aukcji.

Organizator aukcji do kwoty wylicytowanej dolicza opłatę aukcyjną. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 18%.

W przypadku wybranych obiektów do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%.

Artinfo.pl nie pobiera żadnych dodatkowych kosztów pośrednictwa. Nie wymagamy wpłaty wadium.
Informujemy, że zakup na aukcji jest prawnie zawartą umową kupna-sprzedaży i nie podlega rezygnacji.

Ceny wywoławcze.
Dom Aukcyjny Desa Unicum nie publikuje w katalogu cen wywoławczych.
W takim przypadku licytacja rozpoczyna się od podawanej przez aukcjonera w trakcie aukcji ceny wywoławczej, która zwyczajowo zawarta jest między połową a trzy czwarte dolnej granicy estymacji.

biuro@artinfo.pl  |  www.artinfo.pl
Zgłoszenie chęci kupna obiektu
Zgłoszenia chęci kupna przyjmowane są od osób zalogowanych w Artinfo.pl
W przypadku braku konta prosimy o rejestrację.
Uwaga - osoby nie pamiętające nazwy użytkownika i hasla mogą otrzymać przypomnienie na adres mailowy, użyty przy pierwszej rejestracji konta.
Prosimy wybrać poniższy link „przypomnij hasło” i wypełnić tylko pole adres e-mail.
W przypadku pytań, prosimy o kontakt z naszym biurem:
22 818 94 68 (poniedziałek - piątek: 10:00 - 17:00)
email: aukcje@artinfo.pl