Strona korzysta z plików cookies. Zamknięcie tego komunikatu oznacza zgodę na ich zapisywanie na Twoim komputerze. Dowiedz się więcej. Zamknij
Artinfo.pl Portal Rynku Sztuki
ul. Dzielna 3, 00-162 Warszawa
tel. 022 818 94 68 | biuro@artinfo.pl
KARTA OBIEKTU
WYCZÓŁKOWSKI Leon | Białe róże w wazonie, 1911 r.

Leon WYCZÓŁKOWSKI (1852 Huta Miastkowska k. Siedlec - 1936 Warszawa)

Białe róże w wazonie, 1911 r.

pastel, gwasz, akwarela/tektura, 85,5 x 66,5 cm
sygnowany i datowany l.d.: 'L Wyczół , 1911.'

POCHODZENIE:
- od okresu międzywojennego w kolekcji rodzinnej na Górnym Śląsku
- kolekcja prywatna, Polska

W 1895 roku Leon Wyczółkowski przeniósł się do Krakowa, gdzie objął stanowisko profesora Szkoły Sztuk Pięknych. Malarz był jednym z artystów powołanych na katedrę w ramach tzw. „reformy Fałata”. Julian Fałat jako rektor uczelni skompletował grono profesorskie z młodych twórców modernistów, m.in. Teodora Axentowicza, Jana Stanisławskiego czy Józefa Mehoffera. Działania Fałata zmierzały do stworzenia nowego programu nauczania, opartego na studium z natury i porzucenia dawnych konwencji sztuki akademickiej i historycznej. Wyczółkowski był w 1897 roku członkiem-założycielem Towarzystwa Artystów Polskich „Sztuka”. Celem utworzenia Towarzystwa była promocja polskiej sztuki na arenie międzynarodowej oraz stworzenie nowoczesnego jej idiomu. Artysta, osiedliwszy się w Krakowie, żywo podjął motywy związane z historią dawnej stolicy. Zaprzyjaźnił się z Feliksem Mangghą Jasieńskim – wybitnym krytykiem i kolekcjonerem, którego zbiór stanowił ogromną inspirację dla krakowskich Młodopolan. Jasieński popularyzował dalekowschodnie artefakty i estetykę. Inspiracji „japońskiej” uległ m.in. Wyczółkowski. Odtąd artysta redukował przestrzeń, eksponował czystą barwę, tworzył studia, w których ogniskował się na pojedynczych motywach natury, chcąc wydobyć „esencję” ich istnienia. W okresie krakowskim malarz bardzo często wybierał temat martwej natury kwiatowej. Obrazy tego rodzaju przysporzyły mu ogromnej popularności. Kwiaty malował w rożnych technikach, olejem, akwarelą czy pastelem. Wyczółkowski z upodobaniem studiował rożne ich gatunki, dając świetne floralne charakterystyki w tworzonych dziełach. Przyglądał się kwiatom polnym, makom, astrom, także rożom. Prezentowane „Białe roże w wazonie” należą do serii prac z tym rodzajem kwiatów. Artysta w centrum kompozycji sytuował ceramiczny wazon z kilkoma pędami róż zakończonymi pękatymi główkami korony. Tło stanowi szafirowa chińska makata rozpięta na całej powierzchni kompozycji (tym samym zabiegiem artysta posłużył się w „Autoportrecie w chińskim kaftanie”, 1911, Muzeum Narodowe w Warszawie). Wyczółkowski, z mistrzostwem, oddał fakturę i ornament tkaniny, żywiołowo pracując kredką pastelową. Błękity i zieleń mieszają się z szarością podobrazia, dając wrażenie skrzącej się subtelnym blaskiem arabeski. Malarz, chcąc zróżnicować wizualne efekty przedmiotów, połączył akwarelę, gwasz i pastel. Dzięki zestawieniu chłodnego błękitnego tła oraz białych róż i wazonu, obraz świeci ukrytym, wewnętrznym blaskiem.

W latach 1869-75 studiował w Klasie Rysunkowej w Warszawie m.in. u Wojciecha Gersona, Aleksandra Kamińskiego, Rafała Hadziewicza. Naukę kontynuował w Akademii w Monachium, a w latach 1877-79 uczęszczał do SSP w Krakowie, gdzie pobierał nauki u Jana Matejki. W latach 1895-1911 był profesorem ASP w Krakowie, a od 1934 prowadził katedrę grafiki w SSP w Warszawie. W 1889 odbył podróż do Paryża, gdzie zetknął się z impresjonizmem. Początkowo malował obrazy historyczno - rodzajowe, później realistyczne portrety i modne sceny salonowe. Podczas pobytu na Ukrainie w latach 1883-93 tworzył głównie sceny przedstawiające rybaków i chłopów, podejmując w nich problematykę światła i koloru. Po 1895 uległ na krótko wpływowi symbolizmu, po czym zwrócił się w kierunku swoistego koloryzmu. Posługiwał się głównie pastelem, akwarelą i tuszem. Malował nastrojowe pejzaże, głównie tatrzańskie, zabytki architektoniczne, martwe natury, zwłaszcza kwiaty. Tworzył też zróżnicowane stylistycznie, wnikliwe portrety. Od około 1918 zajął się grafiką (techniki trawione, autolitografia). Jego twórczość jest zaliczana do najwybitniejszych zjawisk artystycznych w sztuce polskiej przełomu XIX/XX w.

PODATKI I OPŁATY:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 18%.
Szczegółowe informacje o aukcji, na której licytowany był ten obiekt dostępne są po wykupieniu abonemantu.
 
Dodatkowy opis
Nota biograficzna:
WYCZÓŁKOWSKI Leon

W latach 1869-1875 studiował w Klasie Rysunkowej w Warszawie m.in. u W. Gersona, A. Kamińskiego, R. Hadziewicza. Naukę kontynuował w Akademii w Monachium oraz w latach 1877-1879 uczęszczał do SSP w Krakowie, gdzie pobierał nauki u J. Matejki. W latach 1895-1911 był profesorem ASP w Krakowie, a od 1934r. prowadził katedrę grafiki w SSP w Warszawie. W 1889r. odbył podróż do Paryża, gdzie zetknął się z impresjonizmem. Początkowo malował obrazy historyczno - rodzajowe, później realistyczne portrety i modne sceny salonowe. Podczas pobytu na Ukrainie w latach 1883-1893 tworzył głównie sceny przedstawiające rybaków i chłopów, podejmując w nich problematykę światła i koloru. Po 1895r. uległ na krótko wpływowi symbolizmu, po czym zwrócił się w kierunku swoistego koloryzmu. Posługiwał się głównie pastelem, akwarelą i tuszem. Malował nastrojowe pejzaże, głownie tatrzańskie, zabytki architektoniczne, martwe natury, zwłaszcza kwiaty. Tworzył też zróżnicowane stylistycznie, wnikliwe portrety. Od ok. 1918r. zajął się grafiką ( techniki trawione, autolitografia). Prace graficzne tego artysty mają charakter malowniczy i odznaczają się wielką skalą rozwiązań formalnych. Jego twórczość jest zaliczana do najwybitniejszych zjawisk artystycznych w sztuce polskiej przełomu XIX / XX w.

Informacje dla kupujących:

Do każdego obiektu można zgłosić chęć kupna.
Polecamy skorzystanie z opcji "LICYTUJ TELEFONICZNIE lub Z LIMITEM CENY".
Udział w licytacji odbywa się za pośrednictwem telefonu lub reprezentujemy Państwa zgłoszenia do wskazanego limitu ceny (informacja poufna).

 
Udzielamy informacji na temat obiektów i sposobu licytacji:
tel.: 22 818 94 68, tel. kom.: 506 122 445
e-mail: aukcje@artinfo.pl
 
Artinfo.pl obsługuje zlecenia telefoniczne tylko przy zgłoszeniach powyżej 1000 zł. Zlecenia poniżej, należy składać w postaci maksymalnego limitu ceny.
Termin płatności za zakupione obiekty wynosi 7 dni od daty aukcji.

Organizator aukcji do kwoty wylicytowanej dolicza opłatę aukcyjną. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 18%.

W przypadku wybranych obiektów do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%.

Artinfo.pl nie pobiera żadnych dodatkowych kosztów pośrednictwa. Nie wymagamy wpłaty wadium.
Informujemy, że zakup na aukcji jest prawnie zawartą umową kupna-sprzedaży i nie podlega rezygnacji.

Ceny wywoławcze.
Dom Aukcyjny Desa Unicum nie publikuje w katalogu cen wywoławczych.
W takim przypadku licytacja rozpoczyna się od podawanej przez aukcjonera w trakcie aukcji ceny wywoławczej, która zwyczajowo zawarta jest między połową a trzy czwarte dolnej granicy estymacji.

biuro@artinfo.pl  |  www.artinfo.pl
Zgłoszenie chęci kupna obiektu
Zgłoszenia chęci kupna przyjmowane są od osób zalogowanych w Artinfo.pl
W przypadku braku konta prosimy o rejestrację.
Uwaga - osoby nie pamiętające nazwy użytkownika i hasla mogą otrzymać przypomnienie na adres mailowy, użyty przy pierwszej rejestracji konta.
Prosimy wybrać poniższy link „przypomnij hasło” i wypełnić tylko pole adres e-mail.
W przypadku pytań, prosimy o kontakt z naszym biurem:
22 818 94 68 (poniedziałek - piątek: 10:00 - 17:00)
email: aukcje@artinfo.pl