Strona korzysta z plików cookies. Zamknięcie tego komunikatu oznacza zgodę na ich zapisywanie na Twoim komputerze. Dowiedz się więcej. Zamknij
Artinfo.pl Portal Rynku Sztuki
ul. Dzielna 3, 00-162 Warszawa
tel. 022 818 94 68 | biuro@artinfo.pl
KARTA OBIEKTU
WYCZÓŁKOWSKI Leon | Kopanie buraków (Pielenie)

Leon WYCZÓŁKOWSKI (1852 Huta Miastkowska k. Siedlec - 1936 Warszawa)

Kopanie buraków (Pielenie)

olej/płótno naklejone na tekturę, 45,5 x 73 cm
sygnowany l.d.: `L. Wyczół`

ODWROCIE:
papierowa naklejka z IPS z opisem obrazu

WYSTAWIANY:
Instytut Propagandy Sztuki, Warszawa, okres międzywojenny

LITERATURA:
porównaj - Kopanie buraków II, 1911 r., Muzeum Narodowe w Warszawie

Leon Wyczółkowski to jeden z najważniejszych polskich malarzy, rysowników i grafików, a jego twórczość jest zaliczana do najwybitniejszych zjawisk artystycznych w sztuce polskiej przełomu XIX/XX w. Urodził się 12 kwietnia 1852 w Hucie Miastkowskiej koło Garwolina, zmarł 27 grudnia 1936 roku w Warszawie. W latach 1869-1875 uczył się malarstwa w warszawskiej Klasie Rysunkowej m.in. u Wojciecha Gersona , Aleksandra Kamińskego i Rafała Hadziewicza. Studia kontynuował w akademii w Monachium (w pracowni Alexandra Wagnera), a w latach 1877-1879 uczęszczał do Szkoły Sztuk Pięknych w Krakowie, gdzie pobierał nauki u Jana Matejki. W 1897 roku został jednym z członków-założycieli Towarzystwa Artystów Polskich "Sztuka", ugrupowania skupiającego najważniejszych polskich twórców tamtego okresu i reprezentującego sztukę polską na wystawach międzynarodowych. Należał także do wiedeńskiej Secession. Brał udział w międzynarodowych wystawach sztuki w Berlinie (w 1891 i 1896 r.) i w Monachium (1905 r.), reprezentował polską sztukę na Biennale w Wenecji (w 1914 i 1920 r.) oraz na Wystawie Powszechnej w Paryżu w 1900 r. i St. Louis w 1904 r. W latach 1895-1911 był profesorem krakowskiej Akademii Sztuk Pięknych, a od 1934 roku prowadził katedrę grafiki w Szkole Sztuk Pięknych w Warszawie. W latach 1918-1929 mieszkał w Krakowie, skąd bardzo często wyjeżdżał do swojego majątku w Gościeradzu koło Bydgoszczy (od 1922 roku), a w 1929 roku przeniósł swoją pracownię do Poznania.

Wyczółkowski od końca lat 80. XIX wieku wiele podróżował, głównie po Europie. Podróże te w zasadniczy sposób rozszerzyły jego tematyczne zainteresowania o zupełnie nowe motywy. W 1889 roku odwiedził Paryż, gdzie zetknął się z malarstwem impresjonistycznym, w latach 90. przebywał we Włoszech, w 1905 roku zwiedzał Hiszpanię, a w 1915 roku poznawał Anglię, Szkocję i Holandię. Jednak jedną z najważniejszych jego wypraw - po raz pierwszy w 1883 roku - była podróż na bezkresną Ukrainę. Sam artysta tak wspominał o swoich wrażeniach z ukraińskich peregrynacji: "Ukraina... Przełom dla mnie.", "Ukraina cudowna. Efekty światła, po deszczu najbardziej intensywne odbicie przy zachodzie... (...) Najpiękniejszy maj. Step ma czahary, dęby, ptactwo... Gaje, pasieki typowe (...) Siedzi pasiecznik, rzeka płynie, wiosna rozkoszna, masa kaczeńców z wikliną, rybacy się kręcą, kwitnące drzewa, niebo jak południowe, granat, ultramaryna, a na tym tle kwiecie. Barwny lud, bukszpany, wstążki, cudowne obrazy, jak z bajki." (Krystyna Lewicka, Barbara Osińska, Poczet artystów polskich, Leon Wyczółkowski, Warszawa 1996, s. 386) Wyczółkowski przebywał na Ukrainie wielokrotnie w latach 1883 - 1893, malując, szkicują i chłonąc otaczającą go tam przyrodę. Artysta często przedstawiał typy ukraińskie, rybaków podczas połowu, chłopów pracujących przy zbiorze buraków, orkę i zasiewy. Prezentowany obraz, opatrzony tytułem wystawowym "Pielenie", jest jednym z dzieł oddających jego zachwyt dla przestrzeni i życia ukraińskiej wsi. W tym dziele widać to, co sam artysta określił jako: "Tam się odnowiłem i zrzuciłem z siebie wpływ akademii." Obraz jest kwintesencją impresjonizmu - szybkie, szkicowe ruch pędzla oddają feerię barw roślinności i ludzkich postaci, zaznaczonych jedynie wibrującymi plamami. Światło jest najważniejszym nośnikiem w obrazie, pozwalającym odczytać całą, uchwyconą scenę poprzez różnobarwne plamy układające się w konkretne kształty. Wyczółkowski pod wpływem doznań ukraińskich rozjaśnił swoją paletę, zaczął stosować czyste tony, rzadko mieszał je na palecie, poddał się zasadzie mieszania optycznego, właściwej impresjonistycznemu malarstwu. Chociaż przebywał w dworach magnackich, malując portrety ich właścicieli (m.in. Podhorscy w Bereznie, Braniccy w Stawiszczach i Białej Cerkwi) był przede wszystkim zafascynowany spotkanymi w tamtejszych rejonach prostymi ludźmi. Często przebywał wśród ukraińskich chłopów, rozumiał i szanował ich ciężką, wytężoną pracę. Zajęci najprostszymi czynnościami ludzie urastali w jego obrazach do rangi bohaterów mitologicznych czy wielkich postaci historycznych, których malowanie sugerował akademizm. Omawiany obraz to jedna z prac oddająca zauroczenie Wyczółkowskiego ukraińskimi plenerami, osobisty zapis zapamiętanej scenki, podniesiony do rangi skończonego dzieła sztuki o najwyższej wartości artystycznej. Cykl obrazów ukraińskich przyniósł Wyczółkowskiemu wielkie uznanie wśród publiczności polskiej i zagranicznej.

cena wywoławcza: Informacja dostępna po wykupieniu abonamentu

Szczegółowe informacje o aukcji, na której licytowany był ten obiekt dostępne są po wykupieniu abonemantu.
 
Dodatkowy opis
Nota biograficzna:
WYCZÓŁKOWSKI Leon

W latach 1869-1875 studiował w Klasie Rysunkowej w Warszawie m.in. u W. Gersona, A. Kamińskiego, R. Hadziewicza. Naukę kontynuował w Akademii w Monachium oraz w latach 1877-1879 uczęszczał do SSP w Krakowie, gdzie pobierał nauki u J. Matejki. W latach 1895-1911 był profesorem ASP w Krakowie, a od 1934r. prowadził katedrę grafiki w SSP w Warszawie. W 1889r. odbył podróż do Paryża, gdzie zetknął się z impresjonizmem. Początkowo malował obrazy historyczno - rodzajowe, później realistyczne portrety i modne sceny salonowe. Podczas pobytu na Ukrainie w latach 1883-1893 tworzył głównie sceny przedstawiające rybaków i chłopów, podejmując w nich problematykę światła i koloru. Po 1895r. uległ na krótko wpływowi symbolizmu, po czym zwrócił się w kierunku swoistego koloryzmu. Posługiwał się głównie pastelem, akwarelą i tuszem. Malował nastrojowe pejzaże, głownie tatrzańskie, zabytki architektoniczne, martwe natury, zwłaszcza kwiaty. Tworzył też zróżnicowane stylistycznie, wnikliwe portrety. Od ok. 1918r. zajął się grafiką ( techniki trawione, autolitografia). Prace graficzne tego artysty mają charakter malowniczy i odznaczają się wielką skalą rozwiązań formalnych. Jego twórczość jest zaliczana do najwybitniejszych zjawisk artystycznych w sztuce polskiej przełomu XIX / XX w.

Informacje dla kupujących:
Do każdego obiektu można zgłosić chęć kupna.
Polecamy skorzystanie z opcji "LICYTUJ TELEFONICZNIE lub Z LIMITEM CENY".
Udział w licytacji odbywa się za pośrednictwem telefonu lub reprezentujemy Państwa zgłoszenia do wskazanego limitu ceny (informacja poufna).
 
Udzielamy informacji na temat obiektów i sposobu licytacji:
tel.: 22 818 94 68, tel. kom.: 506 122 445
e-mail:
aukcje@artinfo.pl
 

Artinfo.pl obsługuje zlecenia telefoniczne tylko przy zgłoszeniach powyżej 1000 zł. Zlecenia poniżej, należy składać w postaci maksymalnego limitu ceny.
Termin płatności za zakupione obiekty wynosi 10 dni od daty aukcji.

Organizator aukcji do kwoty wylicytowanej dolicza opłatę aukcyjną. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i naliczana jest degresywnie w zależności od kwoty wylicytowanej: do 100 000 złotych (włącznie) – w wysokości 18%, a powyżej 100 000 złotych – w wysokości 15%.


Artinfo.pl nie pobiera żadnych dodatkowych kosztów pośrednictwa. Nie wymagamy wpłaty wadium.
Informujemy, że zakup na aukcji jest prawnie zawartą umową kupna-sprzedaży i nie podlega rezygnacji.
biuro@artinfo.pl  |  www.artinfo.pl
Zgłoszenie chęci kupna obiektu
Zgłoszenia chęci kupna przyjmowane są od osób zalogowanych w Artinfo.pl
W przypadku braku konta prosimy o rejestrację.
Uwaga - osoby nie pamiętające nazwy użytkownika i hasla mogą otrzymać przypomnienie na adres mailowy, użyty przy pierwszej rejestracji konta.
Prosimy wybrać poniższy link „przypomnij hasło” i wypełnić tylko pole adres e-mail.
W przypadku pytań, prosimy o kontakt z naszym biurem:
22 818 94 68 (poniedziałek - piątek: 10:00 - 17:00)
email: aukcje@artinfo.pl