Strona korzysta z plików cookies. Zamknięcie tego komunikatu oznacza zgodę na ich zapisywanie na Twoim komputerze. Dowiedz się więcej. Zamknij
Artinfo.pl Portal Rynku Sztuki
ul. Dzielna 3, 00-162 Warszawa
tel. 022 818 94 68 | biuro@artinfo.pl
KARTA OBIEKTU
WYCZÓŁKOWSKI Leon | MNICH NAD MORSKIM OKIEM, 1904

Leon WYCZÓŁKOWSKI (1852 Huta Miastkowska k. Siedlec - 1936 Warszawa)

MNICH NAD MORSKIM OKIEM, 1904

pastel, karton
98,5 x 71 cm (w św. oprawy: 96,2 x 68,6 cm)
sygn. p.d.: LWyczoł | 1904 [inicjał wiązany]
na odwrocie napisy i nalepki:
– w l.g. rogu napis niebieską kredką: Własność | Jana Heuricha | Chłodna N° 39 A | Warszawa
– w p.g. rogu czerwoną kredką numer: 2387
– poniżej nalepka (druk, maszynopis, tusz): 41491 Wyczółkowski Leon 41491 | Tytuł Mnich wykonanie pastel | Cena Wł. M. Heurichowa Data | Chłodna 39a
– drukowana nalepka z wystawy w Monachium: [...]kl. Internationale Kunstausstellung 1913 | im Kgl.Glaspalaste z[u] München. | Nr. 900
– w l.d. rogu nalepka TZSP w Królestwie Polskim (druk, tusz): [...] (31) | Nazwisko autora Leon | Wyczółkowski | Rodzaj dzieła | Tytuł Mnich nad | Morskim Okiem | Wymiar Cena lub jego watość (!) | [...]na Heuricha | Adres Warszawa | Chłodna N 39A | Warszawa d. [...]

Prowieniencja:
Mnich nad Morskim Okiem w r. 1904 został zakupiony z wystawy Wyczółkowskiego w TZSP w Warszawie przez Marię Szlenkierową (patrz: Sprawozdanie Komitetu TZSP za rok 1904, s. 54), która następnie ofiarowała go w prezencie ślubnym Marii z Bobrowskich (1883-1956) i Janowi Heurichowi (1873-1925), znanemu architektowi. Odtąd obraz pozostawał przez lata w rękach jednej rodziny.


Począwszy od schyłku lat 90. XIX w., Leon Wyczółkowski wielokrotnie wyjeżdżał w Tatry, a nawet na pewien czas opuścił pracownię i przeniósł się na plener, w głuche turnie nad Czarny Staw i na szczyty gór. Podczas tych wypraw powstało kilkadziesiąt pejzaży tatrzańskich, obrazów malowanych olejno, pastelem bądź akwarelą. Artysta studiował pejzaż górski o każdej porze dnia. Już od wczesnego ranka z otwartego namiotu podpatrywał efekty światła pierwszych promieni słońca, jakie padały na olbrzymie masywy granitowych szczytów... Specjalnie lubił malować góry w dnie pochmurne, ponure. Najchętniej posługiwał się pastelami, techniką pozwalającą uchwycić szybko zmieniające się oświetlenie i koloryt krajobrazu. Często w ciągu jednego dnia – od 6-ej rano do późnego wieczora – kilkakrotnie malował ten sam wycinek pejzażu, oddając, wzorem impresjonistów, różnorodność efektów świetlnych.
Mnich nad Morskim Okiem powstał w r. 1904 podczas długiego pobytu artysty w Zakopanem – malowałem w sierpniu, we wrześniu, w październiku. Kompozycja jest tu rozwiązana w dwóch planach – surowej skalnej ściany ośnieżonych szczytów i zieleniejącego, miejscami przysypanego śniegiem stromego zbocza. Obraz odznacza się szlachetną, wyrafinowaną kolorystyką, utrzymaną w gamie różnych odcieni zieleni, szarości i bieli. Podczas tego samego wyjazdu w Tatry artysta namalował jeszcze drugi, podobnie ujęty widok Mnicha, tym razem ze zboczem górskim całkowicie pokrytym śniegiem (zbiory Muzeum Narodowego w Krakowie). W obu obrazach dostrzegalne są inspiracje japońskim drzeworytem, który Wyczółkowski poznał za pośrednictwem Feliksa Jasieńskiego, którym się fascynował i kolekcjonował.
Cytaty: Leon Wyczółkowski. Listy i wspomnienia...

Bibliografia:
– Wystawa obrazów Leona Wyczółkowskiego [tekst polski i rosyjski; kat. TZSP w Warszawie; Warszawa 1904], s. nlb. nr kat. 27 (Mnich nad Morskiem Okiem);
– Sprawozdanie Komitetu TZSP za rok 1904, Warszawa 1905, część 2; Lista osób, które nabyły dzieła sztuki...; s. 54;
– Illustrierter Katalog der XI. Internationalen Kunstausstellung im Kgl. Glaspalast zu München 1913 veranstaltet von der „Münchener Künstlergenossenschaft“ im Verein mit der „Münchener Secession“, 1. Juni bis Ende Oktober, München 1913, s. 203, nr kat. 3531; s. 314 nr kat. 3531 (Der Felsen „Mönch“ im Tatragebirge; Pastell);
– „Tygodnik Ilustrowany“ 1921, II półrocze, nr 49 z 3. grudnia, il. na s. 781 (jako: Widok tatrzański z wystawy jubileuszowej Pr. Leona Wyczółkowskiego w TZSP w Warszawie);
– „Sztuki Piękne“ R. II, 1925 /1926, nr 9, tabl. przed s. 369, repr. barwna (jako: Mnich nad Morskim Okiem, pastel);
– F. Kopera, Dzieje malarstwa w Polsce, Kraków 1929, tabl. 86 (jako: Widok tatrzański);
– Katalog wystawy Leona Wyczółkowskiego, IPS, Warszawa, VI – VII 1932, s. 13, nr kat. 106 (jako: Mnich);
– Leon Wyczółkowski 1852-1936. Dzieła malarskie, Przewodnik 125, TZSP w Warszawie, [wstęp i oprac. katalogu M. Twarowska]. Warszawa, wrzesień 1937, s. 30, nr kat. 62.

Porównaj także:
K. Kulig-Janarek, W. Milewska, Leon Wyczółkowski 1852-1936, W 150. rocznicę urodzin artysty, [katalog wystawy] Muzeum Narodowe w Krakowie 2003, s. 163, nr kat. 81, il.

cena wywoławcza: Informacja dostępna po wykupieniu abonamentu

Szczegółowe informacje o aukcji, na której licytowany był ten obiekt dostępne są po wykupieniu abonemantu.
 
Dodatkowy opis
Nota biograficzna:
WYCZÓŁKOWSKI Leon

W latach 1869-1875 studiował w Klasie Rysunkowej w Warszawie m.in. u W. Gersona, A. Kamińskiego, R. Hadziewicza. Naukę kontynuował w Akademii w Monachium oraz w latach 1877-1879 uczęszczał do SSP w Krakowie, gdzie pobierał nauki u J. Matejki. W latach 1895-1911 był profesorem ASP w Krakowie, a od 1934r. prowadził katedrę grafiki w SSP w Warszawie. W 1889r. odbył podróż do Paryża, gdzie zetknął się z impresjonizmem. Początkowo malował obrazy historyczno - rodzajowe, później realistyczne portrety i modne sceny salonowe. Podczas pobytu na Ukrainie w latach 1883-1893 tworzył głównie sceny przedstawiające rybaków i chłopów, podejmując w nich problematykę światła i koloru. Po 1895r. uległ na krótko wpływowi symbolizmu, po czym zwrócił się w kierunku swoistego koloryzmu. Posługiwał się głównie pastelem, akwarelą i tuszem. Malował nastrojowe pejzaże, głownie tatrzańskie, zabytki architektoniczne, martwe natury, zwłaszcza kwiaty. Tworzył też zróżnicowane stylistycznie, wnikliwe portrety. Od ok. 1918r. zajął się grafiką ( techniki trawione, autolitografia). Prace graficzne tego artysty mają charakter malowniczy i odznaczają się wielką skalą rozwiązań formalnych. Jego twórczość jest zaliczana do najwybitniejszych zjawisk artystycznych w sztuce polskiej przełomu XIX / XX w.

Informacje dla kupujących:

Do każdego obiektu można zgłosić chęć kupna.
Polecamy skorzystanie z opcji "LICYTUJ TELEFONICZNIE lub Z LIMITEM CENY".
Udział w licytacji odbywa się za pośrednictwem telefonu lub reprezentujemy Państwa zgłoszenia do wskazanego limitu ceny (informacja poufna).
 
Udzielamy informacji na temat obiektów i sposobu licytacji:
tel.: 22 818 94 68, tel. kom.: 506 122 445
e-mail: aukcje@artinfo.pl
 
Artinfo.pl obsługuje zlecenia telefoniczne tylko przy zgłoszeniach powyżej 1000 zł. Zlecenia poniżej, należy składać w postaci maksymalnego limitu ceny.
Termin płatności za zakupione obiekty wynosi 7 dni od daty aukcji.

Organizator aukcji dolicza 18% opłatę do ceny sprzedaży.
Do wybranych obiektów doliczona będzie opłata droit de suite.
Do wybranych obiektów, do wylicytowanej ceny oprócz innych kosztów zostanie doliczony podatek graniczny VAT 8%.

Artinfo.pl nie pobiera żadnych dodatkowych kosztów pośrednictwa. Nie wymagamy wpłaty wadium.
Informujemy, że zakup na aukcji jest prawnie zawartą umową kupna-sprzedaży i nie podlega rezygnacji.

biuro@artinfo.pl  |  www.artinfo.pl
Zgłoszenie chęci kupna obiektu
Zgłoszenia chęci kupna przyjmowane są od osób zalogowanych w Artinfo.pl
W przypadku braku konta prosimy o rejestrację.
Uwaga - osoby nie pamiętające nazwy użytkownika i hasla mogą otrzymać przypomnienie na adres mailowy, użyty przy pierwszej rejestracji konta.
Prosimy wybrać poniższy link „przypomnij hasło” i wypełnić tylko pole adres e-mail.
W przypadku pytań, prosimy o kontakt z naszym biurem:
22 818 94 68 (poniedziałek - piątek: 10:00 - 17:00)
email: aukcje@artinfo.pl