akwaforta z akwatintą, 33,7 x 26,8 cm, sygnowana l.d. (na płycie) "LWyczół", papier ze znakiem wodnym (napis "VAN GELDER Z[...]", herb z lilią burbońską oraz monogramem "JGZ")
Rycina pochodzi z teki Leona Wyczółkowskiego Tatry. Ośm akwatint..., Kraków 1906, tablic 8. Teka m.in. w zbiorach Muzeum Narodowego w Krakowie. Zob.: rycinę Okiść (egzemplarz z dedykacją) ze zbiorów Muzeum Okręgowego w Bydgoszczy2002 (nr kat. 228). Ta sama rycina ze zbiorów Muzeum Narodowego w Warszawie, sygnowana kredką, reprodukowana w: I. Kossowska, Narodziny polskiej grafiki artystycznej 1897-1917, Kraków 2000, s. 96, il. 68. "Wykonane techniką mieszaną akwafortowo - akwatintową, pejzaże tatrzańskie są utrzymane bądź w tonach od czerni do bieli, bądź ciepłobrunatnych, bądź też w różnych odcieniach sinych. Są one próbą wykorzystania w grafice doświadczeń malarza olejnych i pastelowych krajobrazów tatrzańskich z lat 1904/5. [...] Nastrój baśniowy budzi[...] plansza, przedstawiająca górski las pod śniegiem, z jałowcami w czapach śniegowych i ciemnymi pniami drzew na ośnieżonym zboczu" (M. Twarowska, Leon Wyczółkowski, Warszawa 1962, s. 29).
W latach 1869-1875 studiował w Klasie Rysunkowej w Warszawie m.in. u W. Gersona, A. Kamińskiego, R. Hadziewicza. Naukę kontynuował w Akademii w Monachium oraz w latach 1877-1879 uczęszczał do SSP w Krakowie, gdzie pobierał nauki u J. Matejki. W latach 1895-1911 był profesorem ASP w Krakowie, a od 1934r. prowadził katedrę grafiki w SSP w Warszawie. W 1889r. odbył podróż do Paryża, gdzie zetknął się z impresjonizmem. Początkowo malował obrazy historyczno - rodzajowe, później realistyczne portrety i modne sceny salonowe. Podczas pobytu na Ukrainie w latach 1883-1893 tworzył głównie sceny przedstawiające rybaków i chłopów, podejmując w nich problematykę światła i koloru. Po 1895r. uległ na krótko wpływowi symbolizmu, po czym zwrócił się w kierunku swoistego koloryzmu. Posługiwał się głównie pastelem, akwarelą i tuszem. Malował nastrojowe pejzaże, głownie tatrzańskie, zabytki architektoniczne, martwe natury, zwłaszcza kwiaty. Tworzył też zróżnicowane stylistycznie, wnikliwe portrety. Od ok. 1918r. zajął się grafiką ( techniki trawione, autolitografia). Prace graficzne tego artysty mają charakter malowniczy i odznaczają się wielką skalą rozwiązań formalnych. Jego twórczość jest zaliczana do najwybitniejszych zjawisk artystycznych w sztuce polskiej przełomu XIX / XX w.
Zgłoszenia chęci kupna przyjmowane są od osób zalogowanych w Artinfo.pl
W przypadku braku konta prosimy o rejestrację.
Uwaga - osoby nie pamiętające nazwy użytkownika i hasla mogą otrzymać przypomnienie na adres mailowy, użyty przy pierwszej rejestracji konta.
Prosimy wybrać poniższy link „przypomnij hasło” i wypełnić tylko pole adres e-mail.
W przypadku pytań, prosimy o kontakt z naszym biurem: 22 818 94 68 (poniedziałek - piątek: 10:00 - 17:00) email: aukcje@artinfo.pl