Pastel, papier, 52,7 x 63,2 (w świetle passe-partout) Sygn. l. d.: LWyczoł 910.
Znakomity przykład pastelu Wyczółkowskiego z serii studiów tatrzańskich wykonywanych w okresie Młodej Polski, wyróżniający się szczególną syntezą ujęcia motywu, lapidarnością formy i bogatą, intensywną kolorystyką. Tworzone w technice pastelu pejzaże tatrzańskie artysty uznać trzeba za ciąg perfekcyjnych warsztatowo, ulotnych, impresyjnych arcydzieł. Ważne ogniwo tego łańcucha stanowi prezentowany obraz. Pochodzi z okresu, kiedy Wyczółkowski, porzucając malarstwo olejne, osiągnął absolutne mistrzostwo w operowaniu pastelami. W tej właśnie technice najtrafniej chwytał zmienność aury górskiej przyrody. Kompozycja oparta na akordzie rudości górskich traw, ciemnych zieleni i paryskich błękitów ściany lasu, oraz świetlistych błękitów, fioletów i żółcieni odległego masywu gór zanikającego we mgle, stanowi świetny przykład momentowego - impresjonistycznego, a w głębszych swych znaczeniach - symbolicznego ujęcia pejzażu. O japońskim sposobie postrzegania motywu świadczy kaligraficzne potraktowanie gałęzi pierwszoplanowego drzewa i jego fragmentaryczne ujęcie. Pastel ten uznać należy za dzieło klasy muzealnej i sztandarowy przykład "polskiego impresjonizmu", który intensywnością stosowanej kolorystyki zmierza ku ekspresjonizmwi. Analogiczne stylistycznie rysunki Wyczółkowskiego to "Prut w Jaremczu" (1910) i "Pejzaż górski" (1910) repr. są w katalogu wystawy "Leon Wyczółkowski 1852-1936. W 150. rocznicę urodzin artysty" (Muzeum Narodowe w Krakowie 2003, il. 145, s. 230; il. 146, s. 231).
W latach 1869-1875 studiował w Klasie Rysunkowej w Warszawie m.in. u W. Gersona, A. Kamińskiego, R. Hadziewicza. Naukę kontynuował w Akademii w Monachium oraz w latach 1877-1879 uczęszczał do SSP w Krakowie, gdzie pobierał nauki u J. Matejki. W latach 1895-1911 był profesorem ASP w Krakowie, a od 1934r. prowadził katedrę grafiki w SSP w Warszawie. W 1889r. odbył podróż do Paryża, gdzie zetknął się z impresjonizmem. Początkowo malował obrazy historyczno - rodzajowe, później realistyczne portrety i modne sceny salonowe. Podczas pobytu na Ukrainie w latach 1883-1893 tworzył głównie sceny przedstawiające rybaków i chłopów, podejmując w nich problematykę światła i koloru. Po 1895r. uległ na krótko wpływowi symbolizmu, po czym zwrócił się w kierunku swoistego koloryzmu. Posługiwał się głównie pastelem, akwarelą i tuszem. Malował nastrojowe pejzaże, głownie tatrzańskie, zabytki architektoniczne, martwe natury, zwłaszcza kwiaty. Tworzył też zróżnicowane stylistycznie, wnikliwe portrety. Od ok. 1918r. zajął się grafiką ( techniki trawione, autolitografia). Prace graficzne tego artysty mają charakter malowniczy i odznaczają się wielką skalą rozwiązań formalnych. Jego twórczość jest zaliczana do najwybitniejszych zjawisk artystycznych w sztuce polskiej przełomu XIX / XX w.
Zgłoszenia chęci kupna przyjmowane są od osób zalogowanych w Artinfo.pl
W przypadku braku konta prosimy o rejestrację.
Uwaga - osoby nie pamiętające nazwy użytkownika i hasla mogą otrzymać przypomnienie na adres mailowy, użyty przy pierwszej rejestracji konta.
Prosimy wybrać poniższy link „przypomnij hasło” i wypełnić tylko pole adres e-mail.
W przypadku pytań, prosimy o kontakt z naszym biurem: 22 818 94 68 (poniedziałek - piątek: 10:00 - 17:00) email: aukcje@artinfo.pl