Strona korzysta z plików cookies. Zamknięcie tego komunikatu oznacza zgodę na ich zapisywanie na Twoim komputerze. Dowiedz się więcej. Zamknij
Artinfo.pl Portal Rynku Sztuki
ul. Dzielna 3, 00-162 Warszawa
tel. 022 818 94 68 | biuro@artinfo.pl
KARTA OBIEKTU
WYCZÓŁKOWSKI Leon | SĘDZIELINA, 1924

Leon WYCZÓŁKOWSKI (1852 Huta Miastkowska k. Siedlec - 1936 Warszawa)

SĘDZIELINA, 1924

Osędzielina. Dąb w osędzielinie.
litografia, tusz, prósz, papier
37,8 x 28,8 cm (w świetle passe-partout)
sygn. na rycinie p.d.: LWycz 1924

W roku 1922 Wyczółkowski wydał swoją kolejną tekę graficzną zatytułowaną Wrażenia z Białowieży. W dwa lata później - już poza teką - powstały litografie przedstawiające puszczę i białowieskie drzewa zimą, w tym dwie kompozycje - Dąb w zadymce i Sędzielinę - z dębem i lasem pokrytym sędzieliną, czyli szronem lub - jeszcze inaczej - szadzią. Trzecią z tych prac były delikatne Gałązki w szronie bielejące na ciemniejszym tle lasu.

Prezentowana tu Sędzielina - przedstawia ujęty od dołu ciemny pień okazałego dębu ukazany w otoczeniu oszronionych młodych gałązek. Kolorystyka kompozycji opiera się na wykorzystaniu bieli papieru, czerni tuszu i na tonowanych, prószonych, delikatnych szarościach.*

Sam Wyczółkowski, wspominał te - odbite w niewielkiej liczbie egzemplarzy - grafiki w rozmowie z Adamem Kleczkowskim. Artysta, szczególnie zadowolony właśnie z Sędzieliny, mówił: "Dąb pokryty śniegiem w Białowieży i drugi dąb jak koronka. Nic nie ma wspólnego z naturą. /.../ Drzewo jak japoński drzeworyt. Założone gumą najjaśniejsze rzeczy. Potem ton zasadniczy i na tym tonie maluję całość. Nic nie można cofnąć. Dużo pomaga aerograf, ale potem go zarzuciłem, bo jest zawodny, Później tuszem. Drugie drzewo [Sędzielina] bardzo podobało się we Florencji [wystawa grafiki, 1927]; malowane, gumą, zakładane, gumą arabską używaną do litografii /.../ Szalona plątanina, ale po założeniu gumą muszę robić na pamięć, żeby tę koronkę wyprowadzić. Bardzo różnorodna technika. /.../ Puszcza Białowieska ma kilka plansz na które mógłbym patrzeć. Wnętrze lasu ciemne, drzewa białe, ściana puszczy. /.../ Dąb w osędzielinie, drugi z gałązką jeszcze ciekawszy.**

*cyt. za K. Kulig-Janarek, Leon Wyczółkowski 1852-1936, Kraków 2003, s. 274.
**Leon Wyczółkowski. Listy i wspomnienia, Wrocław 1960, s. 132, 134.

Sędzielina jest opisana i reprodukowana, m.in. w:
- A. Brosig, Dzieła graficzne Wyczółkowskiego. Katalog wystawy jubileuszowej, Towarzystwo Miłośników Grafiki w Poznaniu, Poznań 1932, nr kat. 133;
- Leon Wyczółkowski. Listy i wspomnienia, oprac. Maria Twarowska, Źródła do dziejów sztuki polskiej pod red. Andrzeja Ryszkiewicza, Wrocław: Zakład Narodowy im. Ossolińskich 1960, s. 132, 134;
- M. Twarowska, Leon Wyczółkowski, Oficyna Wydawnicza Auriga, Warszawa 1962, nota s. 47, il. 113, s. nlb;
- Z. Alberowa, Ł. Kosowski, Inspiracje sztuką Japonii w malarstwie i grafice polskich modernistów, MN w Kielcach, MN w Krakowie, Kielce - Kraków 1981, s. nlb., nr kat. 183, il. 100;
- W. Ozdoba-Kosierkiewicz, Grafika Polska. Katalog zbiorów, Kielce 1986, s. 165, nr kat. 761, il. na s. 166;
- . Kulig-Janarek, W. Milewska, Leon Wyczółkowski 1852-1936. W 150. rocznicę urodzin artysty, Muzeum Narodowe w Krakowie, Kraków 2003. s. 274, il. 186; s. 314, spis katalogowy.

cena wywoławcza: Informacja dostępna po wykupieniu abonamentu

Szczegółowe informacje o aukcji, na której licytowany był ten obiekt dostępne są po wykupieniu abonemantu.
 
Dodatkowy opis
Nota biograficzna:
WYCZÓŁKOWSKI Leon

W latach 1869-1875 studiował w Klasie Rysunkowej w Warszawie m.in. u W. Gersona, A. Kamińskiego, R. Hadziewicza. Naukę kontynuował w Akademii w Monachium oraz w latach 1877-1879 uczęszczał do SSP w Krakowie, gdzie pobierał nauki u J. Matejki. W latach 1895-1911 był profesorem ASP w Krakowie, a od 1934r. prowadził katedrę grafiki w SSP w Warszawie. W 1889r. odbył podróż do Paryża, gdzie zetknął się z impresjonizmem. Początkowo malował obrazy historyczno - rodzajowe, później realistyczne portrety i modne sceny salonowe. Podczas pobytu na Ukrainie w latach 1883-1893 tworzył głównie sceny przedstawiające rybaków i chłopów, podejmując w nich problematykę światła i koloru. Po 1895r. uległ na krótko wpływowi symbolizmu, po czym zwrócił się w kierunku swoistego koloryzmu. Posługiwał się głównie pastelem, akwarelą i tuszem. Malował nastrojowe pejzaże, głownie tatrzańskie, zabytki architektoniczne, martwe natury, zwłaszcza kwiaty. Tworzył też zróżnicowane stylistycznie, wnikliwe portrety. Od ok. 1918r. zajął się grafiką ( techniki trawione, autolitografia). Prace graficzne tego artysty mają charakter malowniczy i odznaczają się wielką skalą rozwiązań formalnych. Jego twórczość jest zaliczana do najwybitniejszych zjawisk artystycznych w sztuce polskiej przełomu XIX / XX w.

Informacje dla kupujących:

Do każdego obiektu można zgłosić chęć kupna.
Polecamy skorzystanie z opcji "LICYTUJ TELEFONICZNIE lub Z LIMITEM CENY".
Udział w licytacji odbywa się za pośrednictwem telefonu lub reprezentujemy Państwa zgłoszenia do wskazanego limitu ceny (informacja poufna).
 
Udzielamy informacji na temat obiektów i sposobu licytacji:
tel.: 22 818 94 68, tel. kom.: 506 122 445
e-mail: aukcje@artinfo.pl
 
Artinfo.pl obsługuje zlecenia telefoniczne tylko przy zgłoszeniach powyżej 1000 zł. Zlecenia poniżej, należy składać w postaci maksymalnego limitu ceny.
Termin płatności za zakupione obiekty wynosi 7 dni od daty aukcji.

Organizator aukcji dolicza 18% opłatę do ceny sprzedaży (w tym zawarty jest podatek VAT i droit de suite).
Do wybranych obiektów - oznaczonych w katalogu * - do wylicytowanej ceny doliczona zostanie opłata organizacyjna w wys. 26% (w tym zawarty jest podatek VAT, droit de suite i podatek graniczny).

Artinfo.pl nie pobiera żadnych dodatkowych kosztów pośrednictwa. Nie wymagamy wpłaty wadium.
Informujemy, że zakup na aukcji jest prawnie zawartą umową kupna-sprzedaży i nie podlega rezygnacji.

biuro@artinfo.pl  |  www.artinfo.pl
Zgłoszenie chęci kupna obiektu
Zgłoszenia chęci kupna przyjmowane są od osób zalogowanych w Artinfo.pl
W przypadku braku konta prosimy o rejestrację.
Uwaga - osoby nie pamiętające nazwy użytkownika i hasla mogą otrzymać przypomnienie na adres mailowy, użyty przy pierwszej rejestracji konta.
Prosimy wybrać poniższy link „przypomnij hasło” i wypełnić tylko pole adres e-mail.
W przypadku pytań, prosimy o kontakt z naszym biurem:
22 818 94 68 (poniedziałek - piątek: 10:00 - 17:00)
email: aukcje@artinfo.pl