Litografia barwna, papier; 47 x 36,5 cm (w świetle nowego passe-partout) Sygnowany p. d.: LWyczuł 1925
Dzieło to zalicza się do teki litografii barwnych artysty, które zostały zebrane w Tece jubileuszowej kościoła Panny Marii w Krakowie (1926/1927) zawierającej nie tylko widok sylwety, ale przede wszystkim plansze pokazujące wnętrze świątyni z perspektywą na ołtarz Wita Stwosza oraz ujęcia rzeźb z ołtarza. Malarz z niezwykłą precyzją odtwarza wystrój kościoła, umiejętnie odwzorowując gotyckie detale architektoniczne. Całe płótno opiera się na doskonałym rozegraniu partii światła i cienia, co buduje mistyczny nastrój dzieła. Rozświetlony promieniami wpadającego przez okno słońca chór tonie w świetle. Odrealnia ono jego architekturę, sprawiając wrażenie niebiańskiej, nierzeczywistej wizji. Kontrastuje to z pogrążonymi w półmroku ścianami nawy głównej, w której niczym skamieniały klęczy w niskim pokłonie tłum. Stwarza to wrażenie, że modlący się ludzie czekają niejako na promień bożego światła, które obudzi ich z kamiennego snu. Jedyną drogą, wiodącą do wieczystej światłości jest w tej interpretacji rozwierający swe ramiona Chrystus przybity do krzyża, znajdujący się na osi kościoła na belce tęczowej.
W latach 1869-1875 studiował w Klasie Rysunkowej w Warszawie m.in. u W. Gersona, A. Kamińskiego, R. Hadziewicza. Naukę kontynuował w Akademii w Monachium oraz w latach 1877-1879 uczęszczał do SSP w Krakowie, gdzie pobierał nauki u J. Matejki. W latach 1895-1911 był profesorem ASP w Krakowie, a od 1934r. prowadził katedrę grafiki w SSP w Warszawie. W 1889r. odbył podróż do Paryża, gdzie zetknął się z impresjonizmem. Początkowo malował obrazy historyczno - rodzajowe, później realistyczne portrety i modne sceny salonowe. Podczas pobytu na Ukrainie w latach 1883-1893 tworzył głównie sceny przedstawiające rybaków i chłopów, podejmując w nich problematykę światła i koloru. Po 1895r. uległ na krótko wpływowi symbolizmu, po czym zwrócił się w kierunku swoistego koloryzmu. Posługiwał się głównie pastelem, akwarelą i tuszem. Malował nastrojowe pejzaże, głownie tatrzańskie, zabytki architektoniczne, martwe natury, zwłaszcza kwiaty. Tworzył też zróżnicowane stylistycznie, wnikliwe portrety. Od ok. 1918r. zajął się grafiką ( techniki trawione, autolitografia). Prace graficzne tego artysty mają charakter malowniczy i odznaczają się wielką skalą rozwiązań formalnych. Jego twórczość jest zaliczana do najwybitniejszych zjawisk artystycznych w sztuce polskiej przełomu XIX / XX w.
Zgłoszenia chęci kupna przyjmowane są od osób zalogowanych w Artinfo.pl
W przypadku braku konta prosimy o rejestrację.
Uwaga - osoby nie pamiętające nazwy użytkownika i hasla mogą otrzymać przypomnienie na adres mailowy, użyty przy pierwszej rejestracji konta.
Prosimy wybrać poniższy link „przypomnij hasło” i wypełnić tylko pole adres e-mail.
W przypadku pytań, prosimy o kontakt z naszym biurem: 22 818 94 68 (poniedziałek - piątek: 10:00 - 17:00) email: aukcje@artinfo.pl