Olej na płótnie naklejonym na tekturę 41,5 x 48,5 cm Nie sygnowany
Ekspertyza - W. Nowaczyk, 2000 r. Pochodzenie - kolekcja rodziny Kowarskich Obraz ten mógłby się znaleźć, w każdej znaczącej kolekcji polskiej sztuki XX wieku. [fragment ekspertyzy Włodzimierza Nowaczyka]
Studiował w warszawskiej SSP w pracowni E. Trojanowskiego (1913-1918). W latach 1921-1922 nawiązał współpracę z F.S. Kowarskim w zakładzie graficznym "Sztuka", a następnie przeniósł się z nim do Krakowa, gdzie został jego asystentem w ASP. Był współzałożycielem Cechu Artystów Plastyków "Jednoróg". Od 1930 r. należał do ugrupowania "Pryzmat". "Kompozycja Duch rycerza to przedstawienie nawiązujące do legend słowiańskich, które często były tematem w sztuce pierwszych dekad XX wieku. Przedstawienie to jest o tyle ciekawe, że opracowane zostało w formistycznej poetyce, choć artysta z tym ugrupowaniem niewiele miał wspólnego. Świadczy ono o trwaniu tej tendencji, długo po formalnym zakończeniu aktywności Grupy. (...) Z kierunkiem tym spotkał się Leonard Pękalski w Krakowie w roku 1923, już po jego heroicznych latach. Kompozycja Duch rycerza należy do wczesnej fazy twórczości Leonarda Pękalskiego, widać w niej wpływy formizmu, żywego w środowisku krakowskim w pierwszej połowie dekady lat dwudziestych. Rozwiązaniami formalnymi zbliżony jest ten obraz do płótna Kompozycja z łódką, jednej z najwcześniejszych prac artysty.
PĘKALSKI Leonard
W latach 1913-1918 studiował w warszawskiej SSP u E. Trojanowskiego, z którym wspólnie pracował przy polichromii Zamku w Lublinie. Lata 1921-1922 spędził w Toruniu i współpracował tam z F. Szczęsnym Kowarskim w zakładzie graficznym "Sztuka". W latach 1924-1928 był jego asystentem w SSP w Warszawie, a w 1932r. został profesorem. Malował martwe natury, kompozycje figuralne, sceny batalistyczne, krajobrazy i portrety. Wykonał polichromię kamienic na Rynku Starego Miasta w Warszawie (1925r.-1928r.), plafony na Wawelu oraz polichromię na Zamku w Żelazowej Woli. Oprócz malarstwa sztalugowego i rysunku zajmował się też malarstwem monumentalnym. Jego malarstwo kształtowało się od formalizmu do koloryzmu. Malował techniką olejną i akwarelą. Jego prace można oglądać w zbiorach Muzeum Narodowego w Warszawie. Zginął podczas okupacji, w czasie masowej egzekucji.
Zgłoszenia chęci kupna przyjmowane są od osób zalogowanych w Artinfo.pl
W przypadku braku konta prosimy o rejestrację.
Uwaga - osoby nie pamiętające nazwy użytkownika i hasla mogą otrzymać przypomnienie na adres mailowy, użyty przy pierwszej rejestracji konta.
Prosimy wybrać poniższy link „przypomnij hasło” i wypełnić tylko pole adres e-mail.
W przypadku pytań, prosimy o kontakt z naszym biurem: 22 818 94 68 (poniedziałek - piątek: 10:00 - 17:00) email: aukcje@artinfo.pl