olej, płótno, 46 x 55 sygn. p.d.: Pękalski; l. d.: VI 924 St. Tropez
Studia artystyczne odbył w l. 1913-18 w warszawskiej Miejskiej Szkole Sztuk Zdobniczych i Malarstwa pod kierunkiem E. Trojanowskiego; od swego profesora przejął zainteresowanie malarstwem monumentalnym zapoczątkowane wspólną pracą przy polichromii Zamku w Lublinie. W l. 1921-22 przebywał w Toruniu, gdzie współpracował z F. S. Kowarskim w zakładzie graficznym "Sztuka". W okresie 1924-28 pracował jako asystent Kowarskiego w krakowskiej ASP. W 1925 został współzałożycielem Cechu Artystów Plastyków Jednoróg reprezentującego kolorystyczną orientację. W 1928 objął stanowisko asystenta w warszawskiej SSP; w 1932 otrzymał tytuł profesora tej uczelni. Od 1930 należał do ugrupowania Pryzmat. Do najważniejszych realizacji freskowych Pękalskiego należy polichromia dwóch kamienic na Rynku Starego Miasta w Warszawie (1928). Oprócz malarstwa monumentalnego uprawiał malarstwo sztalugowe i rysunek. We wczesnym okresie twórczości artysty zaznaczył się wpływ formistycznej stylizacji; wkrótce jednak tendencję do geometryzacji zdominowały zagadnienia kolorystyczne. W martwych naturach nawiązujących do sztuki Chardina i Cézanne`a artysta łączył wyszukane zestroje barwne z uproszczonym traktowaniem przedmiotów. Podobną stylistykę ma też oferowany pejzaż z Saint Tropez pochodzący z 1924 r. Lekcja Cézanne`a przejawia się tu w budowaniu form ukośnym duktem pędzla i lekkiej geometryzacji budowli architektonicznych. Nad strukturą kompozycyjną góruje jednak erupcja słonecznych barw Południa. Sprowadzone do formy lapidarnych znaków, szybko naszkicowane sylwetki ludzi i zwierząt wprowadzają nutę humoru i element plastycznej narracji.
PĘKALSKI Leonard
W latach 1913-1918 studiował w warszawskiej SSP u E. Trojanowskiego, z którym wspólnie pracował przy polichromii Zamku w Lublinie. Lata 1921-1922 spędził w Toruniu i współpracował tam z F. Szczęsnym Kowarskim w zakładzie graficznym "Sztuka". W latach 1924-1928 był jego asystentem w SSP w Warszawie, a w 1932r. został profesorem. Malował martwe natury, kompozycje figuralne, sceny batalistyczne, krajobrazy i portrety. Wykonał polichromię kamienic na Rynku Starego Miasta w Warszawie (1925r.-1928r.), plafony na Wawelu oraz polichromię na Zamku w Żelazowej Woli. Oprócz malarstwa sztalugowego i rysunku zajmował się też malarstwem monumentalnym. Jego malarstwo kształtowało się od formalizmu do koloryzmu. Malował techniką olejną i akwarelą. Jego prace można oglądać w zbiorach Muzeum Narodowego w Warszawie. Zginął podczas okupacji, w czasie masowej egzekucji.
Zgłoszenia chęci kupna przyjmowane są od osób zalogowanych w Artinfo.pl
W przypadku braku konta prosimy o rejestrację.
Uwaga - osoby nie pamiętające nazwy użytkownika i hasla mogą otrzymać przypomnienie na adres mailowy, użyty przy pierwszej rejestracji konta.
Prosimy wybrać poniższy link „przypomnij hasło” i wypełnić tylko pole adres e-mail.
W przypadku pytań, prosimy o kontakt z naszym biurem: 22 818 94 68 (poniedziałek - piątek: 10:00 - 17:00) email: aukcje@artinfo.pl