1955 odbitka żelatynowo-srebrowa, papier, 22 x 39 cm, tyt., dat. i pieczęć autorska na odwrocie, vintage print
Zapoznając się z archiwum fotograficznym Sempolińskiego, można odnieść wrażenie, iż artysta dosłownie nie rozstawał się z aparatem. Znaleźć tam można bowiem mnogość motywów - od reporterskich ujęć wojennego okrucieństwa, przez kadry zniszczonej Warszawy, dokumentację architektury kraju, po sceny z życia codziennego. W komentarzu do wystawy Robię tylko dokumenty, prezentującej prace Leonarda Sempolińskiego w warszawskiej Zachęcie (2005), Adam Mazur wypowiedział się na temat stylu fotografii dokumentalnych artysty. Wskazał na jego fotograficzne bułhakowskie korzenie, które przebijają w niektórych fotografiach postimpresjonistyczną estetyką. Prezentowaną pracę zaliczyć można właśnie do tej części jego twórczości.
SEMPOLIŃSKI Leonard
Fotograf niezależny. Często znany jest lepiej historykom architektury niż fotografii. Pozostawił po sobie ogromną spuściznę fotograficzną, a siła tego kolosalnego zbioru leży nie tylko w jakości poszczególnych fotografii, ale także w jego rozmiarze, systematyczności działania fotografa realizującego wieloletni projekt dokumentowania i obrazowego zapamiętywania przestrzeni. Sempoliński ukończył Szkołę Towarzystwa Kredytowego Miasta Stołecznego Warszawy w 1917 r. W latach 1918-1936 pracował jako elektrotechnik w przedsiębiorstwach warszawskich, fotografią zajmując się jedynie amatorsko. W latach 1922-1923 uczył się w Miejskiej Szkole Sztuk Zdobniczych im. W. Gersona. Jako fotograf zadebiutował w 1938 r. na zorganizowanej przez Jana Bułhaka wystawie Piękno Wilna i Ziemi Wileńskiej. W okresie 1936-1942 pracował na stanowisku kierownika techniczno-gospodarczego w firmie Franaszek, handlującej materiałami fotograficznymi. Podczas wojny przebywał w Warszawie, Powstanie przeżył na Starym Mieście. Po wydostaniu się z obozu przejściowego w Pruszkowie mieszkał w Podkowie Leśnej, by już styczniu 1945 r. przenieść się na Pragę i otworzyć na ul. Targowej sklep z akcesoriami fotograficznymi. Był jednym z założycieli ZPAF i Polskiego Towarzystwa Fotograficznego. W latach 1947-49 Sempoliński wraz z m.in. .Fortunatą Obrąpalską, Zbigniewem Dłubakiem i Edwardem Hartwigiem podjął walkę o nowoczesną fotografię artystyczną. Owa walka była w istocie odcięciem się od tradycji piktorialnej przez nawiązanie do awangardowej fotografii lat 20. Sempoliński wziął udział w historycznych pokazach w 1948 r.: I Wystawie Fotografiki Nowoczesnej w Warszawie, II Ogólnopolskiej Wystawie Fotografiki w Poznaniu oraz w I Wystawie Sztuki Nowoczesnej w Krakowie. Zrealizował dokumentację fotograficzną dotyczącą wielu miast i ich okolic na zlecenie instytucji państwowych, a jako konsekwentny realizator bułhakowskich koncepcji dotyczących fotografii ojczystej tworzył niezliczone cykle krajobrazowe. Zajmowała go również fotografia reportażowa, eksperymentalna i artystyczna. Z entuzjazmem dokumentował powojenną odbudowę Warszawy, pracę robotników i udział artystów w tym ogromnym projekcie i nowe, zrekonstruowane bądź od nowa zbudowane dzielnice. W latach 50. zainteresował się ubogimi rejonami Warszawy, ale najwięcej fotografii z tych miejsc powstało w latach 70. - utworzyły niezwykły zapis dzielnic dziś już nieistniejących. W późniejszych latach sporadycznie realizował fotografie w oderwaniu od rzeczywistości - jest to cykl agrografii z 1969 r., abstrakcyjnych kompozycji wykonanych przez działanie chemikaliami bezpośrednio na papier fotograficzny, nawiązujące do malarstwa informel. W pejzażach odnajdujemy wiele obrazów, które są plastycznymi studiami form, często przybierając formę abstrakcji. Można wnioskować z tego, że fotograf znał sposoby poszerzania granic obrazowania fotograficznego, choć świadomie realizował strategię dokumentalną. Prace prezentował na wystawach w kraju i zagranicą, gdzie był wielokrotnie nagradzany. Przez całe życie prowadził niezwykle intensywną działalność społeczną w strukturach organizacji fotograficznych.
Informacje dla kupujących:
Do każdego obiektu można zgłosić chęć kupna.
Polecamy skorzystanie z opcji"LICYTUJ TELEFONICZNIE lub Z LIMITEM CENY".
Udział w licytacji odbywa się za pośrednictwem telefonu lub reprezentujemy Państwa zgłoszenia do wskazanego limitu ceny (informacja poufna).
Udzielamy informacji na temat obiektów i sposobu licytacji:
tel.: 22 818 94 68, tel. kom.: 506 122 445
e-mail: aukcje@artinfo.pl
Artinfo.pl obsługuje zlecenia telefoniczne tylko przy zgłoszeniach powyżej 1000 zł. Zlecenia poniżej, należy składać w postaci maksymalnego limitu ceny.
Termin płatności za zakupione obiekty wynosi 10 dni od daty aukcji. Organizator aukcji dolicza 15% opłatę do ceny sprzedaży.
Artinfo.pl nie pobiera żadnych dodatkowych kosztów pośrednictwa. Nie wymagamy wpłaty wadium. Informujemy, że zakup na aukcji jest prawnie zawartą umową kupna-sprzedaży i nie podlega rezygnacji.
Zgłoszenia chęci kupna przyjmowane są od osób zalogowanych w Artinfo.pl
W przypadku braku konta prosimy o rejestrację.
Uwaga - osoby nie pamiętające nazwy użytkownika i hasla mogą otrzymać przypomnienie na adres mailowy, użyty przy pierwszej rejestracji konta.
Prosimy wybrać poniższy link „przypomnij hasło” i wypełnić tylko pole adres e-mail.
W przypadku pytań, prosimy o kontakt z naszym biurem: 22 818 94 68 (poniedziałek - piątek: 10:00 - 17:00) email: aukcje@artinfo.pl