1955 gelatin silver print, 22 x 39 cm, titled, dated and artist`s stamp on the reverse, vintage print
The photographic archive of Leonard Sempoliński is so rich that one has the impression that the artist never parted with his camera. The motifs cover a wide range: documentary photographs of war-time cruelty, depictions of Warsaw in ruins, documentation of Polish architecture and scenes of everyday life. When commenting on the exhibition I Just Make Documentary Photographs in the Zachęta Gallery in Warsaw (2005), Adam Mazur stressed that the documentary photographs of Sempoliński have their roots in Bułhak`s art, which is evidenced by the post-impressionist aesthetics visible in some of the works. The featured photograph is representative of such aesthetics.
SEMPOLIŃSKI Leonard
Fotograf niezależny. Często znany jest lepiej historykom architektury niż fotografii. Pozostawił po sobie ogromną spuściznę fotograficzną, a siła tego kolosalnego zbioru leży nie tylko w jakości poszczególnych fotografii, ale także w jego rozmiarze, systematyczności działania fotografa realizującego wieloletni projekt dokumentowania i obrazowego zapamiętywania przestrzeni. Sempoliński ukończył Szkołę Towarzystwa Kredytowego Miasta Stołecznego Warszawy w 1917 r. W latach 1918-1936 pracował jako elektrotechnik w przedsiębiorstwach warszawskich, fotografią zajmując się jedynie amatorsko. W latach 1922-1923 uczył się w Miejskiej Szkole Sztuk Zdobniczych im. W. Gersona. Jako fotograf zadebiutował w 1938 r. na zorganizowanej przez Jana Bułhaka wystawie Piękno Wilna i Ziemi Wileńskiej. W okresie 1936-1942 pracował na stanowisku kierownika techniczno-gospodarczego w firmie Franaszek, handlującej materiałami fotograficznymi. Podczas wojny przebywał w Warszawie, Powstanie przeżył na Starym Mieście. Po wydostaniu się z obozu przejściowego w Pruszkowie mieszkał w Podkowie Leśnej, by już styczniu 1945 r. przenieść się na Pragę i otworzyć na ul. Targowej sklep z akcesoriami fotograficznymi. Był jednym z założycieli ZPAF i Polskiego Towarzystwa Fotograficznego. W latach 1947-49 Sempoliński wraz z m.in. .Fortunatą Obrąpalską, Zbigniewem Dłubakiem i Edwardem Hartwigiem podjął walkę o nowoczesną fotografię artystyczną. Owa walka była w istocie odcięciem się od tradycji piktorialnej przez nawiązanie do awangardowej fotografii lat 20. Sempoliński wziął udział w historycznych pokazach w 1948 r.: I Wystawie Fotografiki Nowoczesnej w Warszawie, II Ogólnopolskiej Wystawie Fotografiki w Poznaniu oraz w I Wystawie Sztuki Nowoczesnej w Krakowie. Zrealizował dokumentację fotograficzną dotyczącą wielu miast i ich okolic na zlecenie instytucji państwowych, a jako konsekwentny realizator bułhakowskich koncepcji dotyczących fotografii ojczystej tworzył niezliczone cykle krajobrazowe. Zajmowała go również fotografia reportażowa, eksperymentalna i artystyczna. Z entuzjazmem dokumentował powojenną odbudowę Warszawy, pracę robotników i udział artystów w tym ogromnym projekcie i nowe, zrekonstruowane bądź od nowa zbudowane dzielnice. W latach 50. zainteresował się ubogimi rejonami Warszawy, ale najwięcej fotografii z tych miejsc powstało w latach 70. - utworzyły niezwykły zapis dzielnic dziś już nieistniejących. W późniejszych latach sporadycznie realizował fotografie w oderwaniu od rzeczywistości - jest to cykl agrografii z 1969 r., abstrakcyjnych kompozycji wykonanych przez działanie chemikaliami bezpośrednio na papier fotograficzny, nawiązujące do malarstwa informel. W pejzażach odnajdujemy wiele obrazów, które są plastycznymi studiami form, często przybierając formę abstrakcji. Można wnioskować z tego, że fotograf znał sposoby poszerzania granic obrazowania fotograficznego, choć świadomie realizował strategię dokumentalną. Prace prezentował na wystawach w kraju i zagranicą, gdzie był wielokrotnie nagradzany. Przez całe życie prowadził niezwykle intensywną działalność społeczną w strukturach organizacji fotograficznych.
Informacje dla kupujących:
Bidders who cannot participate in the auction in person can place their bids (specifying their maximum bid) on the days directly preceding the auction. The organiser’s staff will bid on their behalf (the maximum declared bid being confidential). Bids can be submitted at the following phone numbers: +48 506 122 445, +48 22 818 94 68.
Bidders can bid for individual lots by phone, provided they contact the organiser prior to the auction.
An extra commission fee of 15% is charged by the organiser on the hammer price. The fee is also charged on any post-auction sale.
Zgłoszenia chęci kupna przyjmowane są od osób zalogowanych w Artinfo.pl
W przypadku braku konta prosimy o rejestrację.
Uwaga - osoby nie pamiętające nazwy użytkownika i hasla mogą otrzymać przypomnienie na adres mailowy, użyty przy pierwszej rejestracji konta.
Prosimy wybrać poniższy link „przypomnij hasło” i wypełnić tylko pole adres e-mail.
W przypadku pytań, prosimy o kontakt z naszym biurem: 22 818 94 68 (poniedziałek - piątek: 10:00 - 17:00) email: aukcje@artinfo.pl