Z cyklu: "Nasz wiek", 1999 r. olej/płótno, 120 x 91 cm sygnowany i datowany p.d.: `SOBOCKI 999` opisany na odwrociu: `L. SOBOCKI "FAJERANT III" 999 | 91 x 120` oraz na blejtramie: `PINXIT: L. SOBOCKI A.D. 1999 "FAJERANT III" Z CYKLU: "NASZ WIEK" `
LITERATURA: - porównaj: notka o artyście, [w:] "Podkowiański Magazyn Kulturalny", nr 1(43), 2004, s. 35 (jedna z wersji kompozycji, il.)
Trawestacja dawnego malarstwa odgrywa ogromną rolę w twórczości Leszka Sobockiego. Artysta wielokrotnie odwoływał się do barokowych portretów sarmackich, polskich portretów trumiennych, malarstwa romantycznego i historycznego, czy wreszcie alegorycznej sztuki Jacka Malczewskiego. W "Fajerancie III", obrazie z końca lat 90., Sobocki gra z typowym dla sztuki polskiej 2. połowy XIX wieku motywem jeźdźca. W redakcji artysty temat zyskuje jednak nietypowy wymiar.
Jeździec z płótna Sobockiego nie jest narodowym herosem walczącym o dobro ojczyzny. Jego szarża nie ma w sobie nic z bohaterskiego szału, typowego dla kompozycji Michałowskiego, Styki, czy klanu Kossaków. Jeździec Sobockiego trzyma w ustach papierosa, co zdaje się symbolizować, że jest już po pracy, po wypełnieniu obowiązku. Tytuł kompozycji "Fajerant" odwołuje się właśnie do odpoczynku i przerwy w pracy. Gwarowy termin, zaczerpnięty z języka niemieckiego (Feirabend), był pierwotnie zawołaniem robotników kończących dniówkę. Tutaj odnosić się może do zakończenia działań zbrojnych.
Sobocki opracował kilka wersji tej kompozycji. Różnią się one między sobą kolorystyką i sposobem kadrowania. Na prezentowanym, trzecim obrazie z serii Sobocki wpisał jeźdźca w pionowy prostokąt (na innych wersjach pole płótna jest kwadratowe). Barwy są intensywne, a błękit i pomarańcz mocno ze sobą kontrastują. Formalny sposób opracowania zdradza związek artysty ze sztuką pop-artu, której ślad w pracach Sobockiego widoczny jest już od końca lat 60. W przypadku artysty pop-artowska poetyka nie jest jednak po prostu wyrazem ulegania artystycznej modzie. Po studiach Sobocki zajmował się uliczną reklamą, malował szyldy i dekoracje pochodów pierwszomajowych. "Fajerant III" można interpretować w kontekście losów członków Grupy "Wprost", którą współtworzył Sobocki. Artyści, tworzący w latach 70. i 80. obrazy zaliczane do nurtu nowej figuracji, pod koniec lat 90. nie stracili wcale ostrości politycznych osądów. Ich sztuka cały czas poruszała tematy aktualne. W "Fajerantach" Sobockiego można dopatrzyć się np. echa popularnych teorii Fukuyamy i jego koncepcji "końca historii", szeroko dyskutowanych w postkomunistycznej Polsce. Na obraz można też patrzeć jako na próbę rozliczenia się artysty z własną pracą. W jednym z katalogów Sobocki pisał: "Skoro mam 71 lat, muszę się obejrzeć do tyłu, żeby mieć orientację, jaką `drogę` się przebyło - co zrobiłem, jakie idee głosiłem, jak je `ubierałem`. Teraz tworzę komentarze do tych realizacji, chcąc uwolnić się od tęsknoty za wzniosłością, a dzięki ironii wobec sztuki, życia - w nowych pracach poddaję się autoocenie, z czego mogą skorzystać odbiorcy, bawiąc się, przejmując lub oburzając".
SOBOCKI Leszek
Urodził się w 1934 w Częstochowie. W 1956 ukończył Wydział Grafiki filii krakowskiej ASP w Katowicach, a w 1959 Wydział Malarstwa ASP w Krakowie, w pracowni W. Taranczewskiego. W latach 1959-60 studiował na Wydziale Reżyserii PWSTiF w Łodzi. W 1966 założył - wspólnie z M. Bieniaszem, Z. Grzywaczem i J. Waltosiem - grupę "Wprost". Wraz z kolegami, był laureatem Nagrody Krytyki Artystycznej im. C.K. Norwida (1967) i NAGRODY Muzeum Archidiecezji Warszawskiej (1984). L. Sobocki otrzymał wiele rożnych innych nagród na rożnych konkursach i wystawach, miedzy innymi: I Nagroda "Portret Współczesny (Kraków, 1975), I Nagroda na VI Festiwalu Sztuk Pięknych (Warszawa, 1976), Grand Prix na "Hommage Wyspiańskiemu (Kraków, 1978), Grand Prix na II Triennale Portretu (Radom, 1981), Nagrodę Komitetu Kultury Niezależnej "Solidarności" (1983). Uważany jest za artystę, który w swojej twórczości najodważniej występował przeciwko zniewoleniu człowieka w systemie komunistycznym.
Informacje dla kupujących:
Do każdego obiektu można zgłosić chęć kupna.
Polecamy skorzystanie z opcji"LICYTUJ TELEFONICZNIE lub Z LIMITEM CENY".
Udział w licytacji odbywa się za pośrednictwem telefonu lub reprezentujemy Państwa zgłoszenia do wskazanego limitu ceny (informacja poufna).
Udzielamy informacji na temat obiektów i sposobu licytacji:
tel.: 22 818 94 68, tel. kom.: 506 122 445
e-mail: aukcje@artinfo.pl
Artinfo.pl obsługuje zlecenia telefoniczne tylko przy zgłoszeniach powyżej 1000 zł. Zlecenia poniżej, należy składać w postaci maksymalnego limitu ceny.
Termin płatności za zakupione obiekty wynosi 7 dni od daty aukcji.
Organizator aukcji do kwoty wylicytowanej dolicza opłatę aukcyjną. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i naliczana jest degresywnie w zależności od kwoty wylicytowanej: do 100 000 złotych (włącznie) – w wysokości 18%, a powyżej 100 000 złotych – w wysokości 15%.
Artinfo.pl nie pobiera żadnych dodatkowych kosztów pośrednictwa. Nie wymagamy wpłaty wadium. Informujemy, że zakup na aukcji jest prawnie zawartą umową kupna-sprzedaży i nie podlega rezygnacji.
Zgłoszenia chęci kupna przyjmowane są od osób zalogowanych w Artinfo.pl
W przypadku braku konta prosimy o rejestrację.
Uwaga - osoby nie pamiętające nazwy użytkownika i hasla mogą otrzymać przypomnienie na adres mailowy, użyty przy pierwszej rejestracji konta.
Prosimy wybrać poniższy link „przypomnij hasło” i wypełnić tylko pole adres e-mail.
W przypadku pytań, prosimy o kontakt z naszym biurem: 22 818 94 68 (poniedziałek - piątek: 10:00 - 17:00) email: aukcje@artinfo.pl