Jaguar Devorant Un Lievre (Jaguar pożerający zająca)
brąz, odlew współczesny, 23 x 54 x 22 cm sygnowany na podstawie: `A. L. BARYE.`
LITERATURA: - Michel Poletti, Alain Richarme, Barye. Catalogue raisonne des sculptures, Paryż 2000, s. 236
Prezentowana rzeźba powstała jako pomniejszony model monumentalnej kompozycji Barye`a wystawionej w 1850 roku na paryskim Salonie. Artysta zaprezentował wtedy naturalnych rozmiarów animalistyczną grupę, zamówioną rok wcześniej przez francuskiego ministra spraw wewnętrznych. Rzeźbę raz jeszcze pokazano w 1855 na odbywającej się na Polach Elizejskich Wystawie Światowej. W 1886 roku, już po śmierci artysty, kompozycja trafiła do kolekcji Luwru.
W okresie pracy nad "Jaguarem pożerającym zająca" Barye był już uznanym artystą, o czym świadczy choćby sama pozycja zleceniodawcy stojącego za przedsięwzięciem. W 1950 roku pamięć o niedawnych, związanych ze sztuką Barye`a zawirowaniach musiała być jednak świeża. Do obiegu oficjalnych wystaw rzeźbiarz wrócił bowiem dopiero w 1847 roku, po dziesięcioletnim okresie przerwy. W 1837 roku romantyczna, szkicowa formuła sztuki sprawiła, że konserwatywne jury akademickiego salonu nie zgodziło się wystawić jego prac. Była to odmowa o tyle dotkliwa, że niewiele wcześniej, w 1831 roku "Tygrys rozszarpujący krokodyla" mimo swojego awangardowego charakteru, został do ekspozycji włączony. W 1850, kiedy Barye zaprezentował "Jaguara" gusta publiczności i krytyki był zdecydowanie bardziej otwarte na romantyczną formułę jego sztuki. W "Jaguarze pożerającym zająca" wyraźnie widać najlepsze wartości sztuki Bayre`a. Artysta często podejmował tematykę walki zwierząt, odnoszoną do rozumienia świata natury jako przestrzeni w której dominuje siła. Wizja Barye`a oparta była jednak nie tylko na romantycznej wizji (jaką w podobnym czasie znaleźć można np. na płótnach Delacroixa) ale przede wszystkim na szczegółowych studiach anatomicznych. Podobnie jak malarze animaliści Barye studiował budowę ciał zwierząt zarówno na podstawie podręczników, modeli szkieletów i mięśni, jaki i podczas studiów z natury. Tę ostatnią formę pracy umożliwiło mu istnienie w Paryżu ogromnego zoo i ogrodu botanicznego - Jardin des Plantes. Formy rzeźb Barye`a pokazują jednak, że artyście nie chodziło po prostu o wierne i proporcjonalne odtworzenie mięśni zwierząt, ale o nadanie im wyrazu miękkości, sprężystości, ruchu i siły.
Antoine-Louis Barye swoją artystyczna formację rozpoczynał jako grafik. W 1818 roku podjął profesjonalne studia na wydziale rzeźby paryskiej École des beaux-arts. Jego nauczycielem był m.in. znany klasycysta François-Joseph Bosio. Barye zadebiutował na salonie w 1931 roku animalistyczną kompozycją. Niezwykła ekspresyjność rzeźby i nieklasyczność jej form sprawiły, że w artyście szybko dostrzeżono rzeźbiarskiego wyraziciela romantycznej formuły plastyki tworzonej w latach 30. i 40. przez Eugene`a Delacroixa. Po sukcesie w 1831 roku Barye zaczął zbierać oficjalne zamówienia m.in. na grupy rzeźbiarskie do paryskiego Jardin des Tuileries. W kolejnych latach jego prace, małego i monumentalnego formatu zamawiali kolekcjonerzy we Francji, Anglii i Stanach. Z czasem artystą zainteresował się sam cesarz, Napoleon III. O sztuce Baryego entuzjastycznie wypowiadał się m.in. Alfred de Musset. Rzeźbiarz tworzył przede wszystkim sceny animalistyczne, przedstawiające walki zwierząt, lwów, tygrysów, niedźwiedzi. Te kompozycje często interpretowano symbolicznie, niekiedy dopatrując się w nich (szczególnie w przypadku zamówień rządowych) treści politycznych. Barye tworzył również pełne dynamizmu rzeźby o tematyce mitologicznej i historycznej.
Do każdego obiektu można zgłosić chęć kupna.
Polecamy skorzystanie z opcji"LICYTUJ TELEFONICZNIE lub Z LIMITEM CENY".
Udział w licytacji odbywa się za pośrednictwem telefonu lub reprezentujemy Państwa zgłoszenia do wskazanego limitu ceny (informacja poufna).
Udzielamy informacji na temat obiektów i sposobu licytacji:
tel.: 22 818 94 68, tel. kom.: 693 108 148
e-mail: aukcje@artinfo.pl
Artinfo.pl obsługuje zlecenia telefoniczne tylko przy zgłoszeniach powyżej 1000 zł. Zlecenia poniżej, należy składać w postaci maksymalnego limitu ceny.
Termin płatności za zakupione obiekty wynosi 7 dni od daty aukcji.
Organizator aukcji do kwoty wylicytowanej dolicza opłatę aukcyjną. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i naliczana jest degresywnie w zależności od kwoty wylicytowanej: do 100 000 złotych (włącznie) – w wysokości 18%, a powyżej 100 000 złotych – w wysokości 15%.
Artinfo.pl nie pobiera żadnych dodatkowych kosztów pośrednictwa. Nie wymagamy wpłaty wadium. Informujemy, że zakup na aukcji jest prawnie zawartą umową kupna-sprzedaży i nie podlega rezygnacji.
Zgłoszenia chęci kupna przyjmowane są od osób zalogowanych w Artinfo.pl
W przypadku braku konta prosimy o rejestrację.
Uwaga - osoby nie pamiętające nazwy użytkownika i hasla mogą otrzymać przypomnienie na adres mailowy, użyty przy pierwszej rejestracji konta.
Prosimy wybrać poniższy link „przypomnij hasło” i wypełnić tylko pole adres e-mail.
W przypadku pytań, prosimy o kontakt z naszym biurem: 22 818 94 68 (poniedziałek - piątek: 10:00 - 17:00) email: aukcje@artinfo.pl