Strona korzysta z plików cookies. Zamknięcie tego komunikatu oznacza zgodę na ich zapisywanie na Twoim komputerze. Dowiedz się więcej. Zamknij
Artinfo.pl Portal Rynku Sztuki
ul. Dzielna 3, 00-162 Warszawa
tel. 022 818 94 68 | biuro@artinfo.pl
KARTA OBIEKTU
SUROWIEC Łukasz | Robert Jarvik, 2010 r.

Łukasz SUROWIEC (ur. 1985)

Robert Jarvik, 2010 r.

olej/płótno, 165 x 105 cm
sygnowany, datowany i opisany na odwrociu: `JARWIK `10 | [sygnatura]`

W prezentowanej kompozycji Łukasz Surowiec sportretował Roberta Jarvika, twórcę sztucznego serca. Zabieg wszczepienia go ciężko choremu Barneyowi Clarkowi miał miejsce w 1982 roku. Niestety, pacjent zmarł z powodu zaburzeń krzepliwości krwi. Zdjęcie Jarvika, na podstawie którego powstał prezentowany obraz, zostało pokazane na pierwszej indywidualnej wystawie artysty. Jej koncept dotyczył właśnie ludzkiej cielesności oraz sposobów widzenia, uwarunkowanych kulturowo. Według kuratora ekspozycji, Szymona Maliborskiego,"(...) może być [ona] jedną z lekcji patrzenia na człowieka jako na istotę stającą się w procesie, konstruowaną i niejednoznaczną. Aspekt poznawczy posiada w tym wypadku charakter zwrotny.
Widz dysponujący władzą wzroku w przestrzeni ekspozycji sam staje się obiektem obserwacji. Traktowany jako przedmiot zewnętrznego oglądu sprostać musi reifikacji W sensie metaforycznym, kontemplując ekspozycję, dokonuje aktu introspekcji, gdyż dociera do wiedzy tyczącej się i jego. Obiekty składające się na ekspozycję odsyłają zawsze do kontekstu ludzkiej cielesności. Ich precyzyjna forma stanowiąca autonomiczną wartość estetyczną zdradza swoje antropologiczne odniesienia. Czy to poprzez kształt zainspirowany cudowną maszynerią naszego ciała, czy poprzez kreację przedmiotów, które jako protezy-substytuty stają się częścią organizmu. Jest to jednak sztuka, w której fizyczność (swoiste rex extensa człowieka) nie manifestuje się wprost, lecz istnieje raczej na zasadzie sugestii. Minimalistyczna sterylność - wysublimowanie niewielkich rzeźb mieści się obok nieprzetworzonej i pierwotnej materii, wskazując pozornie odległe od siebie przestrzenie: świata kultury i domeny przyrody. Są to dwa porządki konstytuujące nas w aspekcie cielesnym oraz jako podmioty poznające (res cogitans) zdające sobie sprawę, lub nie, z możliwości konstrukcji własnej osoby poprzez transgresję w obydwu kierunkach. Sytuacja `swoistego serwisowania` poprzez wymianę części uzasadniana w perspektywie narracji nauki spełniać może mit o nieśmiertelności. Opowieść ta znajduje swoich współczesnych bohaterów, których wyobrażenia
odbierane być mogą jako dewocjonalia, specyficzne `świątki`, choć nie bez cienia ironii" (http://www.nova.art.pl).

Artysta interdyscyplinarny, rzeźbiarz, performer, twórca filmów wideo, autor akcji w przestrzeni publicznej. Absolwent Wydziału Rzeźby na Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie. W latach 2007-2009 student Akademii Sztuk Pięknych w Poznaniu oraz Universität der Künste w Berlinie 2009-2010. Stypendysta Ministra Kultury za lata 2008-2009. Brał udział w wielu wystawach indywidualnych i zbiorowych, m. in: Co widać. Polska sztuka dzisiaj (MSN, Warszawa 2014) Dziady (Bunkier Sztuki, Kraków 2013), "Air de Pologne" (De Garage, Mechelen, Belgia 2012) Jako uczestnik VII Berlin Biennale zrealizował w przestrzeni niemieckiej stolicy projekt "Berlin- Birkenau" odnoszący się do kwestii pamięci i odpowiedzialności za historię. W swoich poszukiwaniach artystycznych często przygląda się funkcjonowaniu osób zepchniętych na margines społeczeństwa (seria filmów wideo "Szczęśliwego Nowego Roku"), projektuje rozwiązania społeczno-artystyczne. Jest twórcą używającym sztuki jako narzędzia badawczego wobec świata, które pozwala na jego lepsze używanie.

cena wywoławcza: Informacja dostępna po wykupieniu abonamentu

Szczegółowe informacje o aukcji, na której licytowany był ten obiekt dostępne są po wykupieniu abonemantu.
 
Dodatkowy opis
Nota biograficzna:
SUROWIEC Łukasz
Studiował w Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie na Wydziale Rzeźby i w Universität der Künste w Berlinie. Stypendysta Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego. W swojej twórczości posługuje się różnymi mediami, łącząc techniki i inspiracje. Interesuje go zarówno konceptualne badanie rzeczywistości, jak i naukowa niemal obserwacja człowieka. W centrum jego twórczości pozostaje jednostka, jego mechanizm, niejednoznaczność i tajemnica. Jego głównymi środkami wyrazu są rzeźba, video i performance.
Informacje dla kupujących:

Do każdego obiektu można zgłosić chęć kupna.
Polecamy skorzystanie z opcji "LICYTUJ TELEFONICZNIE lub Z LIMITEM CENY".
Udział w licytacji odbywa się za pośrednictwem telefonu lub reprezentujemy Państwa zgłoszenia do wskazanego limitu ceny (informacja poufna).

 
Udzielamy informacji na temat obiektów i sposobu licytacji:
tel.: 22 818 94 68, tel. kom.: 506 122 445
e-mail: aukcje@artinfo.pl
 
Artinfo.pl obsługuje zlecenia telefoniczne tylko przy zgłoszeniach powyżej 1000 zł. Zlecenia poniżej, należy składać w postaci maksymalnego limitu ceny.
Termin płatności za zakupione obiekty wynosi 7 dni od daty aukcji.

Organizator aukcji do kwoty wylicytowanej dolicza opłatę aukcyjną. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i naliczana jest degresywnie w zależności od kwoty wylicytowanej: do 100 000 złotych (włącznie) – w wysokości 18%, a powyżej 100 000 złotych – w wysokości 15%.

Artinfo.pl nie pobiera żadnych dodatkowych kosztów pośrednictwa. Nie wymagamy wpłaty wadium.
Informujemy, że zakup na aukcji jest prawnie zawartą umową kupna-sprzedaży i nie podlega rezygnacji.

biuro@artinfo.pl  |  www.artinfo.pl
Zgłoszenie chęci kupna obiektu
Zgłoszenia chęci kupna przyjmowane są od osób zalogowanych w Artinfo.pl
W przypadku braku konta prosimy o rejestrację.
Uwaga - osoby nie pamiętające nazwy użytkownika i hasla mogą otrzymać przypomnienie na adres mailowy, użyty przy pierwszej rejestracji konta.
Prosimy wybrać poniższy link „przypomnij hasło” i wypełnić tylko pole adres e-mail.
W przypadku pytań, prosimy o kontakt z naszym biurem:
22 818 94 68 (poniedziałek - piątek: 10:00 - 17:00)
email: aukcje@artinfo.pl