Strona korzysta z plików cookies. Zamknięcie tego komunikatu oznacza zgodę na ich zapisywanie na Twoim komputerze. Dowiedz się więcej. Zamknij
Artinfo.pl Portal Rynku Sztuki
ul. Dzielna 3, 00-162 Warszawa
tel. 022 818 94 68 | biuro@artinfo.pl
KARTA OBIEKTU
DREXLERÓWNA Luna Amalina | Homo Sapiens, około 1900 r., odlew współczesny

Luna Amalina DREXLERÓWNA (1882 Lwów - 1933 Lwów)

Homo Sapiens, około 1900 r., odlew współczesny

brąz, 42,5 x 16 x 29 cm
sygnowany na postumencie: 'LUNA DREXLERÓWNA'
granitowa podstawa, wysokość wraz z podstawą: 45,5 cm
opisany na postumencie: 'ARTPRODUCT | POZNAŃ 4/8'

POCHODZENIE: - kolekcja prywatna, Wanda Bystram, Warszawa (gips)
- kolekcja prywatna, Polska

LITERATURA:
- Luna Drexlerówna, Rzeźba, malarstwo, Stowarzyszenie Historyków Sztuki, Oddział w Krakowie, Kraków 1978, s. 14 (il.)

Luna Amalia Drexlerówna od 1899 roku uczęszczała do prywatnej szkoły artystycznej założonej przez Marcelego Harasimowicza we Lwowie. Malarstwa uczyła się u Stanisława Rejchana i Stanisława Kaczora-Batowskiego, a rzeźby u Antoniego Popiela. W 1906 roku wyjechała na dalsze studia do Monachium, a następnie do Paryża, do pracowni Antoine’a Bourdelle’a. Dla Polaków Bourdelle był postacią mającą szczególne znaczenie - jego fascynacja polską kulturą, przekazana mu przez słynnego historyka Micheleta, została pogłębiona przez lekturę dzieł największych polskich poetów romantycznych. Zaangażowanie mistrza w sprawy polskie obejmowało deklaracje na rzecz niepodległości naszego kraju, udział we wszelkich możliwych komitetach popierających nasze polityczne racje i dążenie do niezależności, także w sprawach sztuki (figuruje wśród członków założycieli Szkoły Malarstwa Gustawa Gwozdeckiego obok André Salmona, Władysława Mickiewicza, Teodora Axentowicza, Gustawa Gwozdeckiego , Xawerego Dunikowskiego).
W Paryżu zetknęła się z pracami Augusta Rodina, którego myślenie o rzeźbie wywarło silny wpływ na artystkę. Zaczerpnęła od niego skupienie się na wyrażaniu ekspresji przeżyć duchowych przedmiotu rzeźbionego. Swoje poszukiwania skupiła na treściach wewnętrznych, nie na formie, całkowicie zrezygnowała z naturalizmu, na rzecz "portretu duchowego". Do najbardziej znanych prac artystki należą rzeźby portretowe. Jej prace przechodziły różne etapy: od secesyjnej stylizacji w początkowym okresie przez impresję realistyczną aż do syntetycznego realizmu. W Monachium poznała Rudolfa Steinera i stała się gorliwą wyznawczynią antropozofii. Antropozofia Rudolfa Steinera jest metodą poszerzenia świadomości. Ma źródła w okultyzmie i ezoteryce i zawiera elementy gnostycyzmu i różokrzyżostwa. Akceptuje astrologię i reinkarnację, z tą jednak różnicą, iż Steiner uważał, że astrologię należałoby przekształcić w astrozofię i że ludzie reinkarnują się wyłącznie w ramach gatunku ludzkiego, nie zaś, jak w religiach wschodnich, w ramach wszystkich istot żywych. Po powrocie do Polski w 1918 roku Luna Amalia Drexler włączyła się aktywnie w odbudowę niepodległego już kraju. Brała udział zarówno w życiu artystycznym, jak i społecznym II Rzeczypospolitej. Była jedną z założycielek Związku Artystów Polskich, członkiem-założycielem Stowarzyszenia "Rzeźba", członkiem Związku Polskich Artystów Plastyków, jak również Lwowskiej Rady Miejskiej. Z jej inicjatywy powstało w roku 1929 Polskie Towarzystwo Antropozoficzne. Równolegle uczestniczyła w licznych wystawach i konkursach, jak np. na pomnik Marii Konopnickiej, który wygrała. Stworzyła ponad 200 rzeźb oraz kilkadziesiąt obrazów o tematyce religijnej i mistycznej, liczne popiersia i studia portretowe.

"Homo Sapiens", czyli człowiek rozumny, to rzeźba przedstawiająca nagiego, siedzącego mężczyznę w niewymuszonej pozie. Uwagę zwraca umięśnione ciało modela, niemal "idealne", z zaznaczonymi napiętymi mięśniami. Rzeźba na pewno powstała po powrocie artystki z Paryża. Zetknęła się tam z twórczością Augusta Raodina, którego indywidualność i potężny wpływ zmusiły niemal całą epokę do naśladowania jego stylu. Homo sapiens przypomina najbardziej znaną rzeźbę Rodina zatytułowaną "Myśliciel" (1902) - przedstawia ona postać ludzką w stanie zamyślenia, zmagającą się z przejmującym wewnętrznym konfliktem.

PODATKI I OPŁATY:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 18%.

cena wywoławcza: Informacja dostępna po wykupieniu abonamentu

Szczegółowe informacje o aukcji, na której licytowany był ten obiekt dostępne są po wykupieniu abonemantu.
 
Dodatkowy opis
Nota biograficzna:
DREXLERÓWNA Luna Amalina
Od 1899r. uczyła się rzeźby i malarstwa w prywatnej szkole we Lwowie pod kierunkiem S. Reychana i S. Kaczor-Batowskiego, rzeźbę u A. Popiela, a od 1907 r. w Paryżu u A. Bourdella’a. W latach 1910-13 przebywała w Rzymie, Lipsku i Monachium. Naukę kontynuowała w Paryżu u E. Borduelle`a oraz w Akademii Medici w Rzymie i Akademii w Monachium. W latach 1913-1918 uczestniczyła w budowie Goetheaounum w Dornach. Powróciwszy do Lwowa, założyła tam Związek Artystek Polskich. Swoje prace wystawiała m.in. w TZSP w Warszawie i TPSP w Krakowie. Rzeźbiła głownie portrety i studia głów. Oprócz rzeźby zajmowała się też malarstwem. Tworzyła i wystawiała swoje prace we Lwowie. Wykonywała rzeźby portretowe i kompozycje rodzajowe.
Informacje dla kupujących:

Do każdego obiektu można zgłosić chęć kupna.
Polecamy skorzystanie z opcji "LICYTUJ TELEFONICZNIE lub Z LIMITEM CENY".
Udział w licytacji odbywa się za pośrednictwem telefonu lub reprezentujemy Państwa zgłoszenia do wskazanego limitu ceny (informacja poufna).

 
Udzielamy informacji na temat obiektów i sposobu licytacji:
tel.: 22 818 94 68, tel. kom.: 506 122 445
e-mail: aukcje@artinfo.pl
 
Artinfo.pl obsługuje zlecenia telefoniczne tylko przy zgłoszeniach powyżej 1000 zł. Zlecenia poniżej, należy składać w postaci maksymalnego limitu ceny.
Termin płatności za zakupione obiekty wynosi 7 dni od daty aukcji.

Organizator aukcji do kwoty wylicytowanej dolicza opłatę aukcyjną. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 18%.

W przypadku wybranych obiektów do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%.

Artinfo.pl nie pobiera żadnych dodatkowych kosztów pośrednictwa. Nie wymagamy wpłaty wadium.
Informujemy, że zakup na aukcji jest prawnie zawartą umową kupna-sprzedaży i nie podlega rezygnacji.

biuro@artinfo.pl  |  www.artinfo.pl
Zgłoszenie chęci kupna obiektu
Zgłoszenia chęci kupna przyjmowane są od osób zalogowanych w Artinfo.pl
W przypadku braku konta prosimy o rejestrację.
Uwaga - osoby nie pamiętające nazwy użytkownika i hasla mogą otrzymać przypomnienie na adres mailowy, użyty przy pierwszej rejestracji konta.
Prosimy wybrać poniższy link „przypomnij hasło” i wypełnić tylko pole adres e-mail.
W przypadku pytań, prosimy o kontakt z naszym biurem:
22 818 94 68 (poniedziałek - piątek: 10:00 - 17:00)
email: aukcje@artinfo.pl