Strona korzysta z plików cookies. Zamknięcie tego komunikatu oznacza zgodę na ich zapisywanie na Twoim komputerze. Dowiedz się więcej. Zamknij
Artinfo.pl Portal Rynku Sztuki
ul. Dzielna 3, 00-162 Warszawa
tel. 022 818 94 68 | biuro@artinfo.pl
KARTA OBIEKTU
BEDNARSKI M. Krzysztof | Marks kolorowy (pomarańczowy), 1997 r.

M. Krzysztof BEDNARSKI (ur. 1953)

Marks kolorowy (pomarańczowy), 1997 r.

żywica syntetyczna, wata szklana, akryl, 33 x 32 x 33 cm
sygnowany z tyłu: 'Bednarski', sygnowany i datowany wewnątrz: 'KMB '97'

WYSTAWIANY:
- Art Poznań 2005. Targi sztuki, Stary Browar-Słodownia (wystawa Galerii Stefana Szydłowskiego), Poznań 6-9.05.2005, wystawiono 4 szt. (kat.)
- "Krzysztof M. Bednarski. D'aprs Daumier", Galeria Stefan Szydłowski, Warszawa 11.12.2004-11.01.2005 (kat.)
- "Karl-Marx-Pulcinella", Teatro Greco, Rzym 29.04-13.05.2003 (bez kat.)
- "Topos Polonicus" (wystawa w ramach: Stockholm Art Fair, Sollentunamąssan, Sztokholm 6-9.03.2003], wystawiono 9 szt.
- "Artistinvetrina. Krzysztof M. Bednarski. Luglio", Fendissime, Rzym, kwiecień 1999 (kat.)

LITERATURA:
- Krzysztof M. Bednarski, Portret totalny Karola Marksa 1977-2009, red. Maryla Sitkowska, Bytom 2009, s. 134 (il.)
- Pięć dni dotykania sztuki, "Gazeta Wyborcza - Poznań", 5.05 2005, s.1 (il.)
- Jarosław Kossakowski, Płótna, rzeźby, instalacje. Metamorfozy i przejścia, "Spotkania z Warszawą - Kalejdoskop kulturalny", nr 3 (28), 1999 s. 71, 74 (tłum. ang.), (il.)
- Krzysztof Bednarski, Passaggio scuro IV (omaggio a Mario Schifano), katalog wystawy indywidualnej, Fondazione Orestiadi, Baglio Di Stefano, Gibellina 1999, (il. na okładce i wewnątrz folderu)
- Krzysztof M. Bednarski. Pasaż Buty włoskie, Prace z lat 1976-1999, Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski, Warszawa 1999, s. 4 (il.)

""Portret Marksa pełni w sztuce Krzysztofa M. Bednarskiego rolę 'założycielską'. Jako temat dyplomu przyniósł mu formalną przepustkę do świata sztuki uprawianej zawodowo. W przypadku rzeźbiarza oznacza to również prawo do wznoszenia pomników, a więc zadania dotyczącego przestrzeni publicznej, z całą związaną z tym odpowiedzialnością. Dyplom Bednarskiego z założenia miał być właśnie zmierzeniem się z tym zadaniem, potencjalnie czekającym absolwenta Wydziału Rzeźby Akademii Sztuk Pięknych. Co więcej, był odpowiedzią na postulat tworzenia 'sztuki zaangażowanej', wysunięty przez władze polityczne wobec artystów, zapewne rutynowo czy rytualnie (dodajmy - bez nadziei na większy odzew). W odpowiedzi - jak motywowanej, to postaramy się prześledzić - student Bednarski zgłosił temat swej pracy dyplomowej, którą wykonał pod kierunkiem prof. Jerzego Jarnuszkiewicza i obronił 5 VI 1978. Zanim jednak doszło do obrony, nastąpiła istotna modyfikacja pierwotnego zamysłu, wymuszona przez niezależne od autora okoliczności. Otóż jego portret Marksa miał być wykuty w białym marmurze, a gdy zdobycie tak kosztownego i szlachetnego materiału okazało się niemożliwe, został on zastąpiony granitem. I tu jednak na przeszkodzie stanął przypadek - już na wstępnym etapie pracy ujawnił się 'zastrzał', defekt kamienia grożący jego pęknięciem. Dyplomowa wielka głowa Marksa została więc wykonana techniką odlewu w białym cemencie. Częściowo wykuta głowa z granitu - i pamięć o pierwotnym planie - była obecna w pracowni podczas obrony dyplomu, stając się niezamierzenie - jak wspomina świadek wydarzenia, Wojciech Włodarczyk - punktem odniesienia dla obradującego gremium profesorów. Tak czy inaczej, dyplom będący pewnym kandydatem do wyróżnienia, jednak go nie uzyskał, i z pewnością nie tylko z powodu
obniżenia technicznych parametrów pracy. Praca dyplomowa w swej ostatecznej wersji została zmodyfikowana w kierunku instalacji i zarazem zdarzenia artystycznego czy rodzaju akcji. Składała się z wielu elementów. Część zasadniczą tworzyło kilkanaście gipsowych odlewów głowy Marksa life-size, otaczających głowę trzy razy większą i odlaną w białym cemencie. Tak skomponowana 'grupa' usytuowana była na podwyższonym podeście. W tle rzeźb wyeksponowanych było kilkadziesiąt czarno-białych fotografii rozmaitych pomników Karola Marksa stojących na miejskich placach, głównie w ZSRR i Niemieckiej Republice Demokratycznej, na cmentarzu w Londynie, a także rzechowywanych w muzeach i wnętrzach publicznych". Maryla Sitkows ka, Krzysztof M.Bednarski - Portret totalny Karola Marksa (1977-2009),
[w:] Krzysztof M. Bednarski, Portr et totaln y Karola Marksa 1977-2009, red. Maryla Sitkowska, Bytom 2009, s. 134

Krzysztof M. Bednarski - rzeźbiarz, urodzony w 1953 roku w Krakowie, absolwent ASP w Warszawie (w latach 1973-1978, w pracowniach prof. Jerzego Jarnuszkiewicza i prof. Oskara Hansena), aktywny w różnych dyscyplinach twórczych, niegdyś blisko związany z poszukiwaniami parateatralnymi Jerzego Grotowskiego, dla którego projektował plakaty (1976 - 81). Od 1986 roku mieszka w Rzymie; intensywnie obecny również na polskiej scenie artystycznej. We wczesnych pracach odnosił się do propagandy komunistycznej (Portret totalny Karola Marksa, 1978 r.), oraz sytuacji społeczno-politycznej Polski w stanie wojennym (Victoria-Victoria,1983 r., w zbiorach Muzeum Narodowego w Krakowie). Najbardziej znana jego realizacja to instalacja rzeźbiarska Moby Dick (1987 r.), która znajduje się w kolekcji Muzeum Sztuki - ms2 w Łodzi. Praca ta stanowi swoistą ikonę sztuki rzeźbiarskiej ostatnich dekad XX wieku w Polsce. Prace Krzysztofa M. Bednarskiego znajdują się w kolekcjach najważniejszych muzeów polskich: Muzeum Narodowe w Krakowie, Poznaniu, Szczecinie, Warszawie, Wrocławiu, Muzeum Sztuki w Łodzi, Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski w Warszawie, Zachęta Narodowa Galeria Sztuki w Warszawie, Muzeum Współczesne we Wrocławiu, Mazowieckie Centrum Sztuki Współczesnej Elektrownia w Radomiu, Centrum Rzeźby Polskiej w Orońsku, Muzeum Górnośląskie w Bytomiu, Muzeum ASP w Warszawie, Galeria Studio w Warszawie, Galeria Arsenał w Białymstoku, Muzeum Okręgowe im. Leona Wyczółkowskiego w Bydgoszczy, Ośrodek Badań Twórczości Jerzego Grotowskiego we Wrocławiu, kolekcje Towarzystwa Zachęty Sztuk Pięknych w Lublinie, Katowicach, Łodzi i Wrocławiu, kolekcja Galerii Foksal w Warszawie, w Muzeum Plakatu w Wilanowie, a także w kolekcjach zagranicznych, m.in. Collezione Giorgio Franchetti w Rzymie, Fondazione Federico Fellini w Rimini, Fondazione Morra w Neapolu, Fondazione Orestiadi w Gibellinie na Sycylii, Fondazione Mario Schifano w Rzymie, Targetti Light Art Collection we Florencji, Międzynarodowa kolekcja sztuki w Certosa di Padulla (Palermo), Muzeum Sztuki w Raumie, oraz w licznych kolekcjach prywatnych w kraju i za granicą.

PODATKI I OPŁATY:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i naliczana jest degresywnie w zależności od kwoty wylicytowanej: do 100 000 złotych (włącznie) - w wysokości 18%, a powyżej 100 000 złotych - w wysokości 15%.

cena wywoławcza: Informacja dostępna po wykupieniu abonamentu

Szczegółowe informacje o aukcji, na której licytowany był ten obiekt dostępne są po wykupieniu abonemantu.
 
Dodatkowy opis
Nota biograficzna:
BEDNARSKI M. Krzysztof
Urodzony w Krakowie - absolwent Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie (1973-1978, pracownia prof. Jerzego Jarnuszkiewicza i prof. Oskara Hansena).
W roku 1996/97 w zastępstwie prof. Grzegorza Kowalskiego prowadził zajęcia dydaktyczne na macierzystym wydziale.
Aktywnie uprawia różne dyscypliny twórcze, projektował także plakaty (1976-1981) dla teatru Jerzego Grotowskiego.
Od 1986 roku mieszka w Rzymie, ale jest intensywnie obecny również na polskiej scenie artystycznej.
We wczesnych pracach odnosił się do propagandy komunistycznej (Portret totalny Karola Marksa, 1978), oraz sytuacji społeczno-politycznej Polski w stanie wojennym (Victoria-Victoria, 1983, obecnie w Muzeum Narodowym w Krakowie). Najbardziej znaną jego realizacją jest instalacja rzeźbiarska Moby Dick, 1987 (obecnie w kolekcji ms2, Muzeum Sztuki w Łodzi) - swoista ikona sztuki rzeźbiarskiej ostatnich dwóch dekad XX wieku w Polsce.
Autor m.in. pomnika nagrobnego Krzysztofa Kieślowskiego (Warszawa, 1997), pomnika Incontro con Federico Fellini (Rimini, 1994), pomnika Fryderyka Chopina La note bleue (Wiedeń, 2010).
Kilkakrotnie wyróżniony stypendium MKiDN, oraz w latach 1988/1989 stypendium Rządu Włoskiego. Laureat nagrody im. Katarzyny Kobro, 2004 oraz Złotej Sowy Polonii, Wiedeń 2012. Odznaczony Złotym Medalem Zasłużony Kulturze Gloria Artis, 2011.
Eksponował swoje dzieła na ponad stu wystawach indywidualnych, ostatnio m.in.: Moby Dick - Opera Aperta, Państwowa Galeia Sztuki w Sopocie (2012), Egzorcyzmy, BWA Opole (2013), Moby Dick - Rzeźba, Galeria Atak, Warszawa 2012/2013, I coraz więcej bieli, Galeria Foksal w Warszawie (2012); Prace z lat 1978-2008, Muzeum Narodowe we Wrocławiu; Thanatos polacco. Omaggio a Jerzy Grotowski, Museo Laboratorio d’Arte Contemporanea MLAC, Rzym (2009); Ku Górze - hommage à Jerzy Grotowski, Atlas Sztuki, Łódź (2009); Portret Totalny Karola Marksa (1977-2009), Muzeum Górnośląskie, Bytom; Moby Dick - Anima Mundi, Muzeum Narodowe w Szczecinie (2008), oraz na ponad pięciuset wystawach zbiorowych.
Prace Krzysztofa M. Bednarskiego znajdują się w kolekcjach najważniejszych muzeów polskich, jak Muzeum Narodowe w Krakowie, Poznaniu, Szczecinie, Warszawie, Wrocławiu, Muzeum Sztuki w Łodzi, Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski w Warszawie, Zachęta Narodowa Galeria Sztuki w Warszawie, Centrum Rzeźby Polskiej w Orońsku, Muzeum Okręgowe im. Leona Wyczółkowskiego w Bydgoszczy, kolekcje Towarzystwa Zachęty Sztuk Pięknych w Katowicach, Lublinie, Łodzi i Wrocławiu, kolekcja Galerii Foksal, w Warszawie, w Muzeum Plakatu w Wilanowie, a także w kolekcjach zagranicznych, m. in. Collezione Giorgio Franchetti w Rzymie, Fondazione Federico Fellini w Rimini, Fondazione Morra w Neapolu, Fondazione Orestiadi w Gibellinie na Sycylii, Fondazione Mario Schifano w Rzymie, Targetti Light Art Collection we Florencji, Muzeum Sztuki w Raumie, Finlandia oraz w licznych kolekcjach prywatnych w kraju i za granicą.
Informacje dla kupujących:

Do każdego obiektu można zgłosić chęć kupna.
Polecamy skorzystanie z opcji "LICYTUJ TELEFONICZNIE lub Z LIMITEM CENY".
Udział w licytacji odbywa się za pośrednictwem telefonu lub reprezentujemy Państwa zgłoszenia do wskazanego limitu ceny (informacja poufna).

 
Udzielamy informacji na temat obiektów i sposobu licytacji:
tel.: 22 818 94 68, tel. kom.: 506 122 445
e-mail: aukcje@artinfo.pl
 
Artinfo.pl obsługuje zlecenia telefoniczne tylko przy zgłoszeniach powyżej 1000 zł. Zlecenia poniżej, należy składać w postaci maksymalnego limitu ceny.
Termin płatności za zakupione obiekty wynosi 7 dni od daty aukcji.

Organizator aukcji do kwoty wylicytowanej dolicza opłatę aukcyjną. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i naliczana jest degresywnie w zależności od kwoty wylicytowanej: do 100 000 złotych (włącznie) – w wysokości 18%, a powyżej 100 000 złotych – w wysokości 15%.

Artinfo.pl nie pobiera żadnych dodatkowych kosztów pośrednictwa. Nie wymagamy wpłaty wadium.
Informujemy, że zakup na aukcji jest prawnie zawartą umową kupna-sprzedaży i nie podlega rezygnacji.

biuro@artinfo.pl  |  www.artinfo.pl
Zgłoszenie chęci kupna obiektu
Zgłoszenia chęci kupna przyjmowane są od osób zalogowanych w Artinfo.pl
W przypadku braku konta prosimy o rejestrację.
Uwaga - osoby nie pamiętające nazwy użytkownika i hasla mogą otrzymać przypomnienie na adres mailowy, użyty przy pierwszej rejestracji konta.
Prosimy wybrać poniższy link „przypomnij hasło” i wypełnić tylko pole adres e-mail.
W przypadku pytań, prosimy o kontakt z naszym biurem:
22 818 94 68 (poniedziałek - piątek: 10:00 - 17:00)
email: aukcje@artinfo.pl