Strona korzysta z plików cookies. Zamknięcie tego komunikatu oznacza zgodę na ich zapisywanie na Twoim komputerze. Dowiedz się więcej. Zamknij
Artinfo.pl Portal Rynku Sztuki
ul. Dzielna 3, 00-162 Warszawa
tel. 022 818 94 68 | biuro@artinfo.pl
KARTA OBIEKTU
CHOJNACKA Maria Teresa | Szare Perspektywy, 1972 r.

Maria Teresa CHOJNACKA (ur. 1931)

Szare Perspektywy, 1972 r.

technika własna/sizal, 180 x 275 cm
sygnowany, datowany i opisany na etykiecie autorskiej: ‘MARIA CHOJNACKA | "SZARE PERSPEKTYWY" | TECHNIKA WŁASNA | WYMIARY 180 x 275 | ROK WYKONANIA 1972 / 42 | SUROWIEC SIZAL | WARSZAWA | [adres artystki]’
na odwrociu drukowana nalepka z opisem pracy w języku angielskim i polskim

Przedmiot zainteresowań twórczych Marii Teresy Chojnackiej to działania z zakresu obróbki tkanin - jest autorką m.in. kilimów, gobelinów reliefowych, sumaków oraz żakardów. Artystka już od pierwszych lat studiów współtworzyła zjawisko określane przez krytyków polskich oraz zagranicznych mianem "polskiej szkoły tkaniny". Eksperymentowała z technikami żakardów, gobelinów, ale także kilimów, sumaków, tkanin nicielnicowych oraz wielonicielnicowych. W centrum artystycznych zainteresowań Chojnackiej była struktura tkanin oraz różnorodne możliwości, jakie można uzyskać w przypadku faktur. Z niezwykłą wirtuozerią oraz łatwością proponowała w swoich realizacjach coraz to nowe rodzaje węzłów tkackich, a także łączyła różne rodzaje splotów w obrębie jednej pracy. Tkaczka z upodobaniem stosowała wszelkiego rodzaju ażury oraz prześwity, które zachwycały pomysłowością oraz wyczuciem formy. Dzięki takim działaniom osiągała na swoich tkaninach efekty zbliżone do wrażeń właściwych płaskorzeźbie. Artystka była twórczynią, która za pomocą nieskrępowanej wyobraźni wciąż odkrywała niewyczerpane możliwości tkaniny.
Maria Teresa Chojnacka należała do grupy uczniów prof. Eleonory Plutyńskiej, której członkowie osiągnęli sukces oraz stali się rozpoznawalni na międzynarodową skalę po jednym z ważniejszych wydarzeń dotyczących polskiej tkaniny - I Biennale Tkaniny Artystycznej w Lozannie w 1962 roku. Powszechnie wiodąca prym estetyka gładkiej oraz reprezentacyjnej tkaniny w stylu francuskiego gobelinu została zastąpiona przez nowe trendy i fascynacje. Polscy młodzi twórcy zaproponowali nowe rozwiązania - grubą nierówno przędzoną wełnę oraz owcze runo w towarzystwie bawełnianych sznurów oraz skóry. Dodatkowo zastosowali szorstką oraz mięsistą fakturę, co czyniło ich wyroby ekscentrycznymi jak na owe czasy. Tkanina przestała być dodatkiem do wnętrza oraz mebli, a stała się samoistnym obiektem artystycznym. Echa zagranicznych sukcesów odbiły się w Polsce, co zaowocowało zmianą w mentalności artystów, jak również krytyków oraz publiczności.
Przy okazji forum lozańskiego w 1969 roku, Irena Huml tak opisywała twórczość Chojnackiej: "Zwłaszcza tkaniny Marii Chojnackiej i Janiny Tworek-Pierzgalskiej podbudowały autorytet polskiej szkoły. Pierwsza z nich zniosła wzbogacone widzenie
struktury tkackiej i tworzywa. Jej prace poddane ścisłym rygorom konstrukcji nie były równocześnie pozbawione emocji. Pokazana na Biennale oszczędna, w naturalnym kolorze sizalu utrzymana kompozycja ’Mat królowi’ Chojnackiej frapowała zgęszczonym sumakowym splotem użytym do wypełnienia co drugiego kwadratu szachownicowej kompozycji. Sposób, w jaki artystka używała różnych splotów dla wprowadzenia i wykorzystania efektów światła i cienia, przypominał żywo wykonanie rzeźbiarskiego,
misternie cyzelowanego wypukłego reliefu. Przy czym reliefowe tkaniny Chojnackiej miały przyrodzoną materiałowi mięsistość i chropowatość, a równocześnie połysk i wewnętrzne ciepło" (Irena Huml, Współczesna tkanina polska, Warszawa 1989, s. 40).
Maria Teresa Chojnacka unikała opowiadania o swoich pracach oraz tłumaczenia ich znaczeń. Artystka w rozmowach twierdziła, że to użyte sploty opowiadają historię. Ważnymi elementami, które dają pewne wskazówki, co do tematów podejmowanych
przez artystkę, są tytuły jej prac. W 1967 roku Chojnacka poszła o krok dalej i stworzyła cykl tkanin "pisanych", w ramach którego artystka rozpoczęła wprowadzanie w powierzchnię tkanin liter. Użyte elementy stały się zarówno ornamentem, jaki i pewnego
rodzaju słowem-informacją.

PODATKI I OPŁATY:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 18%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.
Szczegółowe informacje o aukcji, na której licytowany był ten obiekt dostępne są po wykupieniu abonemantu.
 
Dodatkowy opis
Nota biograficzna:
CHOJNACKA Maria Teresa

Dyplom w ASP w Warszawie w 1956r. Kierownik artystyczny Otwock CEPELIA 1963-67. Prace naukowo-badawcze - Instytut Wzornictwa Przemysłowego Warszawa 1964-67. Od 1979 wykładowca Volkshochschule Biberach/Riss Niemcy. Brała udział w 447 wystawach, w 33 wystawach indywidualnych w kraju i za granicą. W 49 wystawach międzynarodowych: Lozanna 1969-71; Toronto 1974; Kyoto-Tokyo 1976-77; Meksyk 1986-88, Biennale, Łódź 1996. Udział w 265 wystawach za granicą i w kraju. Nagrody w konkursach międzynarodowych, na tkaninę Biberach/Riss Niemcy 1978 - realizacja tkaniny 140m bieżących. 2000r. - Medal za całokształt sztuki sakralnej na Biennale w Gorzowie Wielkopolskim; 1995, 2003 - II nagroda im. A. Sienkiewicz, Kowary; 2003 r. konkurs o Różaniec Jana Pawła II - nagroda. Prace w 22 muzeach oraz kolekcjach prywatnych w kraju i za granicą.

Informacje dla kupujących:

Do każdego obiektu można zgłosić chęć kupna.
Polecamy skorzystanie z opcji "LICYTUJ TELEFONICZNIE lub Z LIMITEM CENY".
Udział w licytacji odbywa się za pośrednictwem telefonu lub reprezentujemy Państwa zgłoszenia do wskazanego limitu ceny (informacja poufna).

 
Udzielamy informacji na temat obiektów i sposobu licytacji:
tel.: 22 818 94 68, tel. kom.: 506 122 445
e-mail: aukcje@artinfo.pl
 
Artinfo.pl obsługuje zlecenia telefoniczne tylko przy zgłoszeniach powyżej 1000 zł. Zlecenia poniżej, należy składać w postaci maksymalnego limitu ceny.
Termin płatności za zakupione obiekty wynosi 7 dni od daty aukcji.

Organizator aukcji do kwoty wylicytowanej dolicza opłatę aukcyjną. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 18%.

W przypadku wybranych obiektów do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%.

Artinfo.pl nie pobiera żadnych dodatkowych kosztów pośrednictwa. Nie wymagamy wpłaty wadium.
Informujemy, że zakup na aukcji jest prawnie zawartą umową kupna-sprzedaży i nie podlega rezygnacji.

Ceny wywoławcze.
Dom Aukcyjny Desa Unicum nie publikuje w katalogu cen wywoławczych.
W takim przypadku licytacja rozpoczyna się od podawanej przez aukcjonera w trakcie aukcji ceny wywoławczej, która zwyczajowo zawarta jest między połową a trzy czwarte dolnej granicy estymacji.

biuro@artinfo.pl  |  www.artinfo.pl
Zgłoszenie chęci kupna obiektu
Zgłoszenia chęci kupna przyjmowane są od osób zalogowanych w Artinfo.pl
W przypadku braku konta prosimy o rejestrację.
Uwaga - osoby nie pamiętające nazwy użytkownika i hasla mogą otrzymać przypomnienie na adres mailowy, użyty przy pierwszej rejestracji konta.
Prosimy wybrać poniższy link „przypomnij hasło” i wypełnić tylko pole adres e-mail.
W przypadku pytań, prosimy o kontakt z naszym biurem:
22 818 94 68 (poniedziałek - piątek: 10:00 - 17:00)
email: aukcje@artinfo.pl